Análisis bibliográfico de la gamificación en Educación Física

  1. Escaravajal Rodríguez, Juan Carlos 1
  2. Martín-Acosta, Fátima 2
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

  2. 2 Universidad de Cádiz
    info

    Universidad de Cádiz

    Cádiz, España

    ROR https://ror.org/04mxxkb11

Revue:
riccafd: Revista Iberoamericana de Ciencias de la Actividad Física y el Deporte

ISSN: 2255-0461

Année de publication: 2019

Volumen: 8

Número: 1

Pages: 97-109

Type: Article

DOI: 10.24310/RICCAFD.2019.V8I1.5770 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

D'autres publications dans: riccafd: Revista Iberoamericana de Ciencias de la Actividad Física y el Deporte

Résumé

The aim of this project consists on reviewing, compiling and analyzing the bibliography incidental to the gamification in the area of Physical Education. A documentary review was conducted, including all the articles published until September 2018 in the following databases: Dialnet, EBSCOhost, Google Scholar and Web of Science. The keywords were: gamificación, Educación Física, gamification, Physical Education. A total of 93 articles were found, and after a selection procedure, we obtained 19 articles. The inclusion criteria were: (1) original articles; (2) written in either spanish or english; (3) articles dealing with anything related to the topic of gamification in Physical Education. In the results can be found that some of the first articles appeared in 2015, which represent a 33,3% of the total. Related to the typology, they are mostly experiences (42,1%), followed by proposals (31,6%). Lastly, the most common educational stages are: E.S.O. (52,2%), followed by the university area (26,1%). According to these results some positive data can be seen due to the possibility that teachers and researchers are more aware of the gamification benefits as an educational tool. Furthermore, this project is useful for everyone interested in this topic, as it makes all articles related thus far easily accessible.

Références bibliographiques

  • Alcaraz, V., Sánchez, A. J., y Grimaldi, M. (2018). El gran juego salvando a gea: gamificación y nuevas tecnologías en actividades físicas en medio natural. EmásF, Revista Digital de Educación Física, 9(54), 148-158. Recuperado de https://emasf.webcindario.com/El_gran_juego_%20salvando_a_Gea_gamificacion_en_el_medio_natural.pdf
  • Almirall, L. (2016). Epic clans. Gamificando la Educación Física. Revista Tándem, (51), 67-73. Recuperado de https://www.grao.com/es/producto/epic-clans-gamificando-la-educacion-fisica
  • Caballero, P., Domínguez, G., Miranda, M. J., y Velo, C. (2018). Jornada de aventura “Superheroes en la ecoescuela”: Una experiencia de aprendizaje servicio para conectar la universidad y el colegio. EmásF, Revista Digital de Educación Física, 9(54), 114-123. Recuperado de https://emasf.webcindario.com/Jornada_de_aventura_superheroes_en_la_ecoescuela.pdf
  • Coterón, J., González, J., Mora, C., y Fernández-Caballero, J. (2017). Guía de iniciación a la gamificación en Educación Física. Madrid, España: Fundación General de la Universidad Politécnica de Madrid. Recuperado de http://afipe.es/assets/gu%C3%ADa-de-iniciaci%C3%B3n-a-la-gamificaci%C3%B3n-en-educaci%C3%B3n-f%C3%ADsica.pdf
  • Cruz, F. J. (2015). La conquista de Kömoda. Habilidad Motriz, (44), 4-20. Recuperado de https://docs.wixstatic.com/ugd/28d333_934300669e7e4a809baa9c08d57f7a23.pdf
  • Deterding, S., Khaled, R., Nacke, L. E., y Dixon, D. (2011). Gamification: Toward a definition. En Proceedings of the 2011 Workshop Gamification: Using Game Design Elements in Non-Game Contexts. Nueva York, NY: ACM. Recuperado de http://gamification-research.org/wp-content/uploads/2011/04/02-Deterding-Khaled-Nacke-Dixon.pdf
  • Díaz, J., y Troyano, Y. (2013). El potencial de la gamificación aplicado al ámbito educativo. En III Jornadas de Innovación Docente. Innovación Educativa: respuesta en tiempos de incertidumbre. Sevilla, España: Universidad de Sevilla. Recuperado de https://idus.us.es/xmlui/handle/11441/59067
  • Estanyol, E., Montaña, M., y Lalueza, F. (2013). Comunicar jugando. Gamificación en publicidad y relaciones públicas. En VII Internaional Conference on Communication and Reality: España, Barcelona: Facultat de Comunicació i Relacions Internacionals Blanquerna.
  • Escutia, R y Pamplona, S (2017). Gamificación en la asignatura Derecho Romano: un estudio de caso. En IV Congreso Internacional sobre Aprendizaje, Innovación y Competitividad, España, Zaragoza. Doi: 10.26754/CINAIC.2017.000001_091
  • Fernandez-Río, J., Calderón, A., Hortigüela, D., Pérez-Pueyo, Á., y Aznar, M. (2016). Modelos pedagógicos en educación física: consideraciones teórico-prácticas para docentes. Revista Española de Educación Física y Deportes, (413), 55-75. Recuperado de http://www.reefd.es/index.php/reefd/article/view/425
  • Fernández, J., Prieto, E., Alcaraz-Rodríguez, V., Sánchez-Oliver, A. J., y Grimaldi-Puyanal, M. (2018). Aprendizajes significativos mediante la Gamificación a partir del Juego de Rol: “Las Aldeas de la Historia”. Espiral. Cuadernos del Profesorado, 11(22), 69-78. Doi: http://dx.doi.org/10.25115/ecp.v11i21
  • Game Marketing (2012). Estudio 2012. Gamificación, expectativas y grado de adopción en España. Recuperado de http://www.gamkt.com/estudio-2012/Estudio-2012-Gamificacion-Spanish-Version.pdf
  • García-Fernández, J., Fernández-Gavira, J., Sánchez-Oliver, A. J., y Grimaldi-Puyana, M. (2017). Gamificación y aplicaciones móviles para emprender: una propuesta educativa en la enseñanza superior. International Journal of Educational Research and Innovation (IJERI), (8), 248-259. Recuperado de https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/2434
  • González, C., Zurita, C., Monguillot, M., y Almirall, L. (2015). Experiencias colaborativas para desarrollar hábitos saludables en Educación Física. Revista Tándem, (48), 37-45. Recuperado de https://www.grao.com/es/producto/experiencias-colaborativas-para-desarrollar-habitos-saludables-en-educacion-fisica
  • González, C. S., y Mora, A. (2015). Técnicas de gamificación aplicadas en la docencia de Ingeniería Informática. ReVisión, 8 (1), 29-40. Recuperado de http://www.aenui.net/ojs/index.php?journal=revision&page=article&op=viewArticle&path%5B%5D=152
  • Guevara, J. M. (2015). Press Start, los videojuegos como recurso educativo: una propuesta de trabajo con Minecraft y Ciencias Sociales. Ar@cne. Revista Electrónica de Recursos en Internet sobre Geografía y Ciencias Sociales, (200), 1-15. Recuperado de http://www.ub.edu/geocrit/aracne/aracne-200.pdf
  • Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. Quinta edición. México: Mcgraw-Hill Interamericana Editores. Recuperado de https://www.esup.edu.pe/descargas/dep_investigacion/Metodologia%20de%20la%20investigaci%C3%B3n%205ta%20Edici%C3%B3n.pdf
  • Johnson, D., Deterding, S., Kuhn, K. A., Staneva, A., Stoyanov, S., y Hides, L. (2016). Gamification for health and wellbeing: A systematic review of the literature. Internet Interventions, (6), 89-106. Doi: https://doi.org/10.1016/j.invent.2016.10.002
  • Kasurinen, J., y Knutas, A. (2016). Publication trends in gamification : A systematic mapping study Publication trends in gamification : A systematic mapping study. Computer Science Review, (27), 33-44. Doi: https://doi.org/10.1016/j.cosrev.2017.10.003
  • Landers, R. N., y Callan, R. C. (2011). Casual Social Games as Serious Games: The Psychology of Gamification in Undergraduate Education and Employee Training. En Serious Games and Edutainment Applications (pp. 399-423). London: Springer London. Doi. https://doi.org/10.1007/978-1-4471-2161-9_20
  • Lozada-Ávila, C., y Betancur, S. (2016). La gamificación en la educación superior: una revisión sistemática. Revista Ingenierías Universidad de Medellín, 16(31), 97-124. Doi: https://doi.org/10.22395/rium.v16n31a5
  • Marí, H. (2015). Estudio del aspecto motivador de la gamificación de los ejercicios de matemáticas y lengua castellana en el primer ciclo de primaria del “colegio bilingüe la devesa carlet” curso 2014 – 2015 (Trabajo Fin de Grado). Universidad Internacional de la Rioja, Valencia, España. Recuperado de https://reunir.unir.net/bitstream/handle/123456789/3412/MARI%20ARNANDIS%2c%20HECTOR.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Marín, I., e Hierro, E. (2013). Gamificación : el poder del juego en la gestión empresarial y la conexión con los clientes. Madrid, España: Empresa Activa.
  • Martínez-Téllez, B., y Mora-González, J. (2015). Los Juegos de Rojas: el valor del reto y las TICS para crear adherencia a la actividad física fuera del aula. Habilidad Motriz, (44), 46-56. Recuperado de https://docs.wixstatic.com/ugd/28d333_934300669e7e4a809baa9c08d57f7a23.pdf
  • Monguillot, M., González, C., Zurtia, C., Almirall, L., y Guitert, M. (2015). Play the Game: gamificación y hábitos saludables en Educación Física. Apunts. Educación Física, (119), 71-79. Doi: http://dx.doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2015/1).119.04
  • Mora-González, J., y Martínez-Téllez, B. (2015). Los Juegos del Rojas: el aula en llamas. Habilidad Motriz, (44), 32-45. Recuperado de https://docs.wixstatic.com/ugd/28d333_934300669e7e4a809baa9c08d57f7a23.pdf
  • Morente-Oria, H., Romance-García, A. R., Gil-Espinosa, F. J., y BenítezPorres, J. (2018). Programa de entrenamiento escolar gamificado para fomentar la actividad física saludable a través de una metodología innovadora de realidad aumentada (RA). Trances, 10(supl.1), 475-486. Recuperado de http://www.trances.es/papers/TCS_10_supl01_09.pdf
  • Navarro, D., Martínez, R. e Pérez, I. J. (2017). El enigma de las 3 efes: fortaleza, fidelidad y felicidad. Revista Española de Educación Física y Deportes, (419), 73-85. Recuperado de http://www.reefd.es/index.php/reefd/article/view/607/549
  • Ordiz, T. (2017). Gamificación: La vuelta al mundo en 80 días. Revista Infancia, Educación y Aprendizaje, 3(2), 397-403. https://doi.org/10.22370/ieya.2017.3.2.755
  • Ortegón, M. E. (2016). Gamificación de las matemáticas en la enseñanza del valor posicional de cantidades (Trabajo Fin de Máster). Universidad Internacional de la Rioja, Cali, Colombia. Recuperado de https://reunir.unir.net/bitstream/handle/123456789/4704/ORTEGON%20YA%C3%91EZ%2c%20MARTHA%20EMILIA_Censurado.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Ortí, J. (2018). La gamificación en Educación Física. Desarrollo de la condición física a través de Kahoot. Revista Tándem, (60), 58-61. Recuperado de https://www.grao.com/ca/producte/revista-tandem-060-abril-18-desmontando-estereotipos-de-genero-en-educacion-fisica-ta060
  • Ortiz, H. (2015). Ponle un 10 a Homer. Habilidad Motriz, (44), 21-31. Recuperado de https://docs.wixstatic.com/ugd/28d333_934300669e7e4a809baa9c08d57f7a23.pdf
  • Pérez, I., y Rivera, E. (2017). Formar docentes, formar personas: analisis de los aprendizajes logrados por estudiantes universitarios desde una experiencia de gamificación. Signo y Pensamiento, 36(70), 112-129. Doi: 10.11144/Javeriana.syp36-70.fdfp
  • Pérez-López, I. J. (2016). No te la juegues con tu salud, gamifícala: “La amenaza de los Sedentaris”. Habilidad Motriz, (46), 42-48. Recuperado de https://docs.wixstatic.com/ugd/28d333_5fcd3c0b7b0f4a41a41697fb142d28c3.pdf
  • Pérez-López, I. J., Rivera, E., y Delgado-Fernández, M. (2017a). Mejora de hábitos de vida saludables en alumnos universitarios mediante una propuesta de gamificación. Nutrición Hospitalaria, 34(4), 942-951. Doi: http://dx.doi.org/10.20960/nh.669
  • Pérez-López, I. J., Rivera, E., y Trigueros, C. (2017b). “La profecía de los elegidos”: un ejemplo de gamificación aplicado a la docencia universitaria. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 17(66), 243-260. Doi: https://doi.org/10.15366/rimcafd2017.66.003
  • Piña, A. J., Ceada, Y., Andújar, J. M., Irigoyen, E., Gómez, V., y Artaza, F. (2015). Una propuesta para la motivación del alumnado de ingeniería mediante técnicas de gamificación. En Actas de las XXXVI Jornadas de Automática, España, Bilbao: Comité Español de Automática. Recuperado de https://www.ehu.eus/documents/3444171/4484747/77.pdf
  • Rodríguez, F., Loro, F., y Villén, S. (2015). Experiencia de gamificación en alumnos de magisterio para la evaluación de la asignatura Sociología de la educación mediante el uso de la plataforma Kahoot. En 3rd International conference on innovation, documentation and teaching technologies, España, Valencia: Universitat Politècnica de València. Doi: http://dx.doi.org/10.4995/INNODOCT.2015.1103
  • Ruizalba, J. L., Navarro, F., y Jiménez, S. (2013). Gamificación como estrategia de marketing interno. Intangible capital, 9(4), 1113-1144. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/549/54929516008.pdf
  • Quintanal, F. (2016). Gamificación y la Física–Química de Secundaria. Education in the Knowledge Society (EKS), 17(3), 13-28. Doi: https://doi.org/10.14201/eks20161731328
  • Quintero, L. E., Jiménez, F., y Area, M. (2018). Más allá del libro de texto. La gamificación mediada con TIC como alternativa de innovación en Educación Física. Retos, (34), 343-348. Recuperado de https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/65514
  • Sardi, L., Idri, A., y Fernández-Alemán, J. L. (2017). A systematic review of gamification in e-Health. Journal of Biomedical Informatics, (71), 31-48. Doi: https://doi.org/10.1016/J.JBI.2017.05.011