Intertextos parateatrales en el cine de Pedro Almodóvar

  1. Torre Espinosa, Mario de la 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
Kamchatka: revista de análisis cultural

ISSN: 2340-1869

Year of publication: 2019

Issue Title: Topografías de la memoria: de usos y costumbres en los espacios de violencia en el nuevo milenio

Issue: 13

Pages: 509-533

Type: Article

DOI: 10.7203/KAM.13.13136 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Kamchatka: revista de análisis cultural

Abstract

The filmography of Pedro Almodóvar has been considered as a paradigm of theatricality in cinema. Indeed, a huge amount of bibliography has been generated from this point of view. This is because, among other reasons, the presence of theatrical intertexts, but also the paratheatrical ones, understood as certain performative forms that assume some principles of the stage representation such as the existence of at least one actor and one spectator. In this article are identified different paratheatrical intertexts belonging to the bullfighting scene, the catholic liturgy, the plastic arts used as scenography, the metacinematographic elements and the fashion world. Can be seen how throughout the Almodovar’s films there is a strong presence of paratheatrical intertexts, significantly contributing to the theatrum mundi vision of his cinema, linked to a postmodern aesthetic because, among other issues, the importance of the artifice nature of his movies.

Bibliographic References

  • Abuín González, Anxo. "El filme de teatro: arte frente a industria, o totus mundus agit histrionem". Anthropos: huellas del conocimiento 208 (2005): 138-151.
  • Abuín González, Anxo. “Almodramas, o lo tuyo es puro teatro: el teatro en el cine de Pedro Almodóvar". Boletín Hispánico Helvético 17-18 (2011): 105-125.
  • Abuín González, Anxo (2012). El teatro en el cine. Madrid: Cátedra.
  • Burch, Nöel (1999). El tragaluz del infinito: contribución a la genealogía del lenguaje cinematográfico. Madrid: Cátedra.
  • Carmona, Ramón (1996). Cómo se comenta un texto fílmico. Madrid: Cátedra.
  • Cruzado Rodríguez, Ángeles (2004). "El fetichismo o la fragmentación del cuerpo femenino en el cine: Eyes wide shut".Arriagada Flórez, Rodrigo; Estévez Saá, José Manuel y Silva Echeto, Víctor (ed.). Sin carne, representaciones y simulacros del cuerpo femenino: tecnología, comunicación y poder. Sevilla: Arcibel: 44-59.
  • Deveny, Thomas. “‘Déjenme llorar’ (y reír): la música en Hable con ella de Pedro Almodóvar”. España Contemporánea: Revista de Literatura y Cultura 1 (2005): 69-83.
  • Díez Borque, José María (1988). Historia del teatro en España II. Madrid: Taurus.
  • Forgione, Anna Pasqualina (2003). Spiando Pedro Almodóvar. Il regista della distorsione. Nápoles: Giannini Editore.
  • Gaudreault, André y Jost, François (1990). El relato cinematográfico: cine y narratología. Barcelona: Paidós, 2001.
  • Genette, Gérard ([1977] 1989). Palimpsestos: la literatura en segundo grado. Madrid: Taurus.
  • Gutiérrez Albilla, Julián Daniel (2003). “Cuerpo, silencio y movimiento. La integración de Café Müller de Pina Bausch en Hable con ella”. Zurian Hernández, Fran y Vázquez Varela, Carmen (coords.). Almodóvar: el cine como pasión: actas del Congreso Internacional "Pedro Almodóvar". Cuenca: Universidad de Castilla La Mancha: 383-392.
  • Holguín, Antonio (1994). Pedro Almodóvar. Madrid: Cátedra, 2006.
  • Ivánov, Viacheslav V. ([1981] 1998). "El filme en el filme". Filme(s) en el film: el intexto fílmico. Valencia: Episteme: 18-32.
  • Laferl, Christopher F. (2007). “El interés por la música latinoamericana: de Lorca a Almodóvar”. Simson, Ingrid (ed.). América en España: Influencias, intereses, imágenes. Madrid, Frankfurt: Iberoamericana, Vervuert: 137-171.
  • Lechado, José Manuel (2013). La Movida y no sólo madrileña. Madrid: Sílex.
  • Lipovetsky, Gilles ([1983] 2000). La era del vacío: ensayos sobre el individualismo contemporáneo. Barcelona: Anagrama.
  • Martín Arias, Luis. “Tauromaquia o cómo plantarle cara al horror”. Trama y fondo: revista de cultura 12 (2002): 31-44.
  • Martín de la Guardia, Ricardo (2011). "La movida madrileña en el contexto sociocultural de los años ochenta". Azcona, J.M.; Re, M. y Azpiazu, M.D (eds.). Sociedad del bienestar, vanguardias artísticas, terrorismo y contracultura. Madrid: Dykinson: 159-173.
  • Metz, Christian ([1991] 1998). "Filme(s) en el filme". Fime(s) en el film: el intexto fílmico. Valencia: Episteme: 1-17.
  • Navajas, Gonzalo (1996). Más allá de la postmodernidad: estética de la nueva novela y cine españoles. Barcelona: EUB.
  • Oliva, César y Torres Monreal, Francisco ([1990] 2003). Historia básica del arte escénico. Madrid: Cátedra,.
  • Pavis, Patrice ([1996] 2001). El análisis de los espectáculos: teatro, mimo, danza, cine. Barcelona: Paidós.
  • Pérez Bowie, José Antonio. "El cine en, desde y sobre el cine: metaficción, reflexividad e intertextualidad en la pantalla". Anthropos: huellas del conocimiento 208 (2005): 122-137.
  • Pérez Bowie, José Antonio. "La teatralidad en la pantalla. Un ensayo de tipología". Signa 19 (2010): 35-62.
  • Poe, Karen. "The Bolero in the Cinema of Pedro Almodóvar". Music, Sound, and the Moving Image, 4 (2) (2010): 177-195.
  • Rodríguez, Jesús (2004). Almodóvar y el melodrama de Hollywood: historia de una pasión. Valladolid: Maxtor.
  • Sánchez Noriega, José Luis (2017). Universo Almodóvar: estética de la pasión de un cineasta postmoderno. Madrid: Alianza.
  • Searle, John (1965). ¿Qué es un acto de habla?. Valencia: Revista Teorema.
  • Sontag, Susan ([1964] 1996). "Notas sobre lo camp". Sontag, Susan (ed.). Contra la interpretación. Madrid: Alfaguara: 335-376.
  • Strauss, Frédéric (2001). Conversaciones con Pedro Almodóvar. Madrid: Akal.
  • Tóibín, Colm ([2001] 2002). Love in a Dark Times: Gay Lives from Wilde To Almodóvar: Picador.
  • Torre-Espinosa, Mario de la. “Nuevos paradigmas críticos para abordar la teatralidad en el cine de Pedro Almodóvar”. Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía 14 (2017): 111-132.
  • Torre-Espinosa, Mario de la. “Modelos de intermedialidad en la adaptación cinematográfica del teatro homosexual en el cine de Pedro Almodóvar”. Cuadernos de Música, Artes Visuales y Artes Escénicas 1 (2018a): 117-133.
  • Torre-Espinosa, Mario de la. “Adaptaciones teatrales en el cine de Pedro Almodóvar: Cocteau, Williams y Lorca”. Revista de Comunicación 2 (2018b): 101-124.
  • Ubersfeld, Anne (2002). Diccionario de términos claves del análisis teatral. Buenos Aires: Galerna.
  • Urios-Aparisi, Eduardo (2010). Puro teatro: metáfora y espacio en el cine de Pedro Almodóvar. Valladolid: Ediciones Libertarias.
  • Vernon, Kathleen M. (2009). "Queer Sound: Musical Otherness in Three Films by Pedro Almodóvar". Epps, Bradley y Kakoudaki, Despina (eds.). All about Almodóvar: A Passion for Cinema. Minneapolis: University of Minnesota: 51-70.
  • Villegas, Juan. "De la teatralidad como estrategia multidisciplinaria". Gestos: Teoría y Práctica del Teatro Hispánico 21 (1996): 7-15.
  • Filmografía
  • Almodóvar, Pedro (1975). Homenaje. España: s.d.
  • Almodóvar, Pedro (1980). Pepi, Luci, Bom y otras chicas del montón. España: Fígaro Films.
  • Almodóvar, Pedro (1982). Laberinto de pasiones. España: Alphaville S.A.
  • Almodóvar, Pedro (1983). Entre tinieblas. España: Tesauro S.A.
  • Almodóvar, Pedro (1984). ¿Qué he hecho yo para merecer esto? España: Kaktus Producciones Cinematográficas, Tesauro S.A.
  • Almodóvar, Pedro (1986). Matador. España: Compañía Iberoamericana de TV, en colaboración con Televisión Española.
  • Almodóvar, Pedro (1987). La ley del deseo. España: El Deseo, Laurenfilm.
  • Almodóvar, Pedro (1988). Mujeres al borde de un ataque de nervios. España: El Deseo, Laurenfilm.
  • Almodóvar, Pedro (1989). ¡Átame! España: El Deseo.
  • Almodóvar, Pedro (1993). Kika. España: El Deseo, CiBy 2000.
  • Almodóvar, Pedro (1995). La flor de mi secreto. España: El Deseo, CiBy 2000.
  • Almodóvar, Pedro (1997). Carne trémula. España: El Deseo, CiBy 2000, France 3 Cinéma.
  • Almodóvar, Pedro (1999). Todo sobre mi madre. España: El Deseo, Renn Productions, France 2 Cinéma, Vía Digital.
  • Almodóvar, Pedro (2001). Hable con ella. España: El Deseo, Antena 3 Televisión, Good Machine, Vía Digital.
  • Almodóvar, Pedro (2004). La mala educación. España: El Deseo, Canal + España, Televisión Española.
  • Almodóvar, Pedro (2009). Los abrazos rotos. España: El Deseo, Canal + España, Televisión Española.
  • Almodóvar, Pedro (2011). La piel que habito. España: El Deseo, Blue Haze Entertainment, FilmNation Entertainment, Televisión Española.
  • Almodóvar, Pedro (2013). Los amantes pasajeros. España: El Deseo.
  • Fellini, Federico (1972). Roma. Italia: Ultra Film, Les Productions Artistes Associés.
  • Kleiser, Randal (1978). Grease. Estados Unidos: Paramount Pictures.
  • Mankiewicz, Joseph L. (1950). Eva al desnudo. Estados Unidos: Twentieth Century Fox.
  • Ray, Nicholas (1954). Johnny Guitar. Estados Unidos: Republic Pictures.
  • Sirk, Douglas (1959). Imitación a la vida. Estados Unidos: Universal International Pictures.