Política y autoficción performativa en Zonas de dolor, de Diamela Eltit

  1. Torre-Espinosa, Mario de la 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
Catedral Tomada: Revista de Crítica Literaria latinoamericana

ISSN: 2169-0847

Year of publication: 2019

Issue Title: Dossier. Diamela Eltit: Communitary Dialogues; i-x

Volume: 7

Issue: 12

Pages: 71-95

Type: Article

DOI: 10.5195/CT/2019.385 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Catedral Tomada: Revista de Crítica Literaria latinoamericana

Abstract

This article uses the concept of autofiction, created by Serge Dubrovsky in the seventies, for interpreting the political implications of the performance Zonas de dolor I, by Diamela Eltit. The author participation in these performances, and the subsequent record and edition of these images in video, reveal a clear intentionality of reflecting her political thinking throughthese aesthetic actions, two dimensions of the art that are inseparable according to the ideas of Jacques Rancière. In these proposals, the body is used as battlefield, and in this sense has to be understood the fact of the self-harm. It will be analyzed the use of the body as political weapon, and putting it in relation with the works The Lips of Thomas, by Marina Abramović,and Anfaegtelse, by Angélica Liddell. In these plays, the blood emanating from the wounds of the body is constituted as a central aesthetic element. This Eltit artistic mechanism will beanalyzed, for letting us to know how it is used for raising awareness and revealing us other dimension of the marginality, whether it is the case of homeless people or brothels.

Bibliographic References

  • Abramović, Marina y Pablo J. Rico Lacasa. El puente: exposición retrospectiva. Valencia: Generalidad Valenciana, 1998.
  • Adorno, Theodor W. Polémica sobre el realismo. Barcelona: Buenos Aires, 1982.
  • Anderson, Benedict. Comunidades imaginadas. Reflexiones sobre el origen y la difusión del nacionalismo. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica, 2007.
  • Artaud, Antonin. El teatro y su doble. Barcelona: Edhasa.
  • Barrientos, Mónica. “La construcción estética de la imagen en la performance Zonas de dolor de Diamela Eltit”. Aisthesis, Revista Chilena de Investigaciones Estéticas, 61 (2017): 145-66. http://dx.doi.org/10.7764/aisth.61.8
  • Besacier, Hubert. “Reflexiones sobre el fenómeno de la performance”. Estudios sobre performance, coordinado por Gloria Picazo. Sevilla: Centro Andaluz de Teatro, 1993. 119-36.
  • Casas, Ana. “El simulacro del yo: la autoficción en la narrativa actual”. La autoficción. Reflexiones teóricas, editado por Ana Casas. Madrid: Arco Libros, 2012. 9-42.
  • Casas, Ana. “De la novela al cine y el teatro: operatividad teórica de la autoficción”. Revista de Literatura, 80/159 (2018): 67-87. https://doi.org/10.3989/revliteratura.2018.01.003
  • Conde-Salazar, Jaime. “Sobre la piel”. Cuerpos sobre blanco, editado por José Antonio Sánchez y Jaime Conde-Salazar. Cuenca: Universidad de Castilla-La Mancha, 2003. 147-58.
  • Corbin, Megan. “Archiveras anarquistas: Corporal Testimony in the Work of Diamela Eltit”. Catedral Tomada, Revista de Crítica Literaria Latinoamericana, 1/1 (2013): 1-17. doi 10.5195/ct/2013.29
  • Cornago Bernal, Óscar. Políticas de la palabra. Madrid: Fundamentos, 2005.
  • Eltit, Diamela. Lumpérica. Santiago de Chile: Las ediciones del ornitorrinco, 1983.
  • Eltit, Diamela. Impuesto a la carne. Santiago de Chile: Seix Barral, 2010.
  • Eltit, Diamela y Lotty Rosenfeld. “Diamela Eltit: Zonas de dolor”. Hemispheric Institute, 1980. .
  • Fischer-Lichte, Erika. Estética de lo performativo. Madrid: Abada, 2011.
  • García Barrientos, José Luis. “Paradojas de la autoficción dramática”. El yo fabulado: nuevas aproximaciones críticas a la autoficción, editado por Ana Casas. Madrid, Frankfurt: Iberoamericana, Vervuert, 2014. 127-46.
  • Hall, Stuart. Sin garantías. Trayectoria y problemáticas en estudios culturales. Bogotá: Envión editores, 2010.
  • Kierkegaard, Søren. Temor y temblor. Madrid: Tecnos, 1995.
  • Kristeva, Julia. Poderes de la perversión: ensayo sobre Louis-Ferdinand Céline. Ciudad de México: Siglo XXI, 1989.
  • Lejeune, Philippe. Le pacte autobiographique. París: Seuil, 1975.
  • Liddell, Angélica. “Anfaegtelse”. La casa de la fuerza; Te haré invencible con mi derrota; Anfaegtelse, Angélica Liddell. Segovia: La uña rota, 2011. 9-29.
  • Liddell, Angélica. “Abraham y el sacrificio dramático”. El sacrificio como acto poético, Angélica Liddell. Madrid: Continta Me Tienes, 2015. 99-118.
  • Lloret, Javier. “Experiencia del cuerpo (más allá de la piel)”. Cuerpos sobre blanco, editado por José Antonio Sánchez y Jaime Conde-Salazar. Cuenca: Universidad de Castilla-La Mancha, 2003. 159-68.
  • Maingueneau, Dominique. Le discours littéraire: paratopie et scène d’énonciation. París: Armand Colin, 2004.
  • Muñoz, Víctor. “Apuntes sobre el arte acción en América Latina”. Arte Acción 2: 1978-1998, editado por Richard Martel. Valencia: IVAM Institut Valencià d’Art Modern, 2004. 40-65.
  • Nietzsche, Friedrich. Así hablaba Zaratustra. Madrid: Edaf, 2008.
  • Rancière, Jacques. El reparto de lo sensible. Estética y política. Buenos Aires: Prometeo Libros, 2012.
  • Reber, Dierdra. “Lumpérica: el Ars teorica de Diamela Eltit”. Revista Iberoamericana, 71/211. 449-70.
  • Richard, Nelly. "Márgenes e instituciones. Arte en Chile desde 1973”. Arte en Chile desde 1973. Escena de avanzada y sociedad, coordinado por Nelly Richard. Santiago de Chile: FLACSO, 1987. 1-16.
  • Rodrigo-Mendizábal, Iván Fernando. “Impuesto a la carne: memoria del desastre”. Perífrasis, Revista de Literatura, Teoría y Crítica, 6/12 (2015): 10-25.
  • Sánchez, José Antonio. Dramaturgias de la imagen. Cuenca: Universidad de Castilla-La Mancha, 2002.
  • Tossi, Mauricio. “Condiciones estético-políticas de la autoficción teatral”. El autor a escena: intermedialidad y autoficción, editado por Ana Casas. Madrid, Frankfurt: Iberoamericana, Vervuert, 2017. 59-79.
  • Ubersfeld, Anne. La escuela del espectador. Madrid: Asociación de Directores de Escena de España, 1996.
  • Ubersfeld, Anne. Diccionario de términos clave del análisis teatral. Buenos Aires: Galerna, 2002.