Aproximación al teatro transmedia"Misántropo", de Teatro Kamikaze

  1. Mario de la Torre Espinosa 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
Pasavento: revista de estudios hispánicos

ISSN: 2255-4505

Year of publication: 2019

Issue Title: Narrativas transmediales: entre la industrialización de la mitología y la creación colaborativa

Volume: 7

Issue: 2

Pages: 365-380

Type: Article

DOI: 10.37536/PREH.2019.7.2.731 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_opene_Buah editor

More publications in: Pasavento: revista de estudios hispánicos

Abstract

This paper provides the possibility of thinking in a Transmedia Theatre through the analysis of the development of works from the fictional universes created on stage, resulting in paratheatrical or paratextual pieces of art, in line with the definition by Patrice Pavis. For illustrating these ideas, we expose the project “Misántropo”, by Teatro Kamikaze, focusing on the collaboration with Lab RTVE. In addition to the play, we analyze the edition of the adaptation by Miguel del Arco of the original play, promotional videos in YouTube, a photo gallery, the use of Twitter and Facebook, or a video piece in 360º. This experience is a clear example of transmedia “snow ball” storytelling, according to the definition by Domingo Sánchez-Mesa and Jan Baetens. Also, the different media that have been analyzed contribute to the performative nature of the expansion. This is especially evident in the case of the 360º video, that makes the viewing of the virtual reality piece closer to the theatrical experience. But this is not theatre, because everything has been registered in an inalterable way on the film, without any possibility of interaction, far from the “here and now” characteristic of theatre.

Bibliographic References

  • Aarseth, Espen J. (1997): “No linealidad y teoría literaria”. En George P. Landow (comp.): Teoría del hipertexto. Barcelona, Paidós, pp. 71-108.
  • Abuín González, Anxo (2006): Escenarios del caos: entre la hipertextualidad y la performance en la era electrónica. Valencia, Tirant Lo Blanch.
  • Abuín González, Anxo (2008): “Teatro y nuevas tecnologías: conceptos básicos”, Signa: revista de la Asociación Española de Semiótica, nº. 17, pp. 29-56.
  • Abuín González, Anxo (2012): El teatro en el cine: estudio de una relación intermedial. Madrid, Cátedra.
  • Arco, Miguel del (2014): Misántropo. Madrid, Antígona.
  • Bolter, Jay David; Grusin, Richard (1999). Remediation: Understanding New Media. Cambridge, MIT Press.
  • Chapple, Freda; Kattenbalt, Chiel (eds.) (2006): “Key Issues in Intermediality in Theatre and Performance”. En Freda Chapple y Chiel Kattenbalt (eds.): Intermediality in Theatre and Performance. Ámsterdam / Nueva York, Rodopi, pp. 11-25.
  • García Barrientos, José Luis (2007): Cómo se comenta una obra de teatro: ensayo de método. Madrid, Síntesis.
  • Grande Rosales, María Ángeles (2013): “Tecnologías de la performance digital en Johannes Birringer”. En José Romera Castillo (ed.): Teatro e Internet en la primera década del siglo xxi. Madrid, Verbum, pp. 546-556.
  • Grande Rosales, María Ángeles; Sánchez-Montes, María José (2016): “Posibilidades de un teatro transmedia”, Artnodes: revista de arte, ciencia y tecnología, n.º 18, pp. 64-72.
  • Guarinos, Virginia (1996): Teatro y cine. Sevilla, Padilla editores.
  • INAEM (2017): “Kamikaze Teatro, Premio Nacional de Teatro 2017” [web]. En línea <http://www.culturaydeporte.gob.es/cultura-mecd/ca/areas-cultura/artesescenicas/contenedora-noticias-prensa/a2017/septiembre/premio-nacional-teatro-2017.html> [última consulta: 11.12.2018].
  • Jenkins, Henry (2008): Convergence Culture. La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Barcelona, Paidós.
  • Jenkins, Henry (2009): “The Revenge of the Origami Unicorn: Seven Principles of Transmedia Storytelling”. En: Confessions of an Aca-Fan (The Official Weblog of Henry Jenkins), 12 de diciembre. En línea: <http://henryjenkins.org/2009/12/the_revenge_of_the_origami_uni.html> [última consulta: 15.1.2019].
  • Lehmann, Hans-Thies (2010): “El teatro posdramático: una introducción”, Telondefondo, revista de teoría y crítica teatral, n.º 12, pp. 1-18. En línea: <http://www.telondefondo.org/numeros-anteriores/numero12/articulo/318/el-teatro-posdramatico-unaintroduccion-.html> [última consulta: 10.1.2019].
  • López-Pellisa, Teresa (2013): “La pantalla en escena: ¿es teatro el ciberteatro?”, Letral, Revista Electrónica de Estudios Transatlánticos de Literatura, n.º 11, pp. 23-39.
  • Molière (2017): El misántropo o El atrabiliario enamorado. Madrid, Austral.
  • Murray, Janet H. (1999): Hamlet en la holocubierta: el futuro de la narrativa en el ciberespacio. Barcelona, Paidós.
  • Pavis, Patrice (2008): Diccionario del teatro. Barcelona, Paidós.
  • Pavis, Patrice (2011): El análisis de los espectáculos: teatro, mimo, danza, cine. Barcelona: Paidós.
  • Pavón Teatro Kamikaze (2018): “El equipo” [web]. En línea: <https://teatrokamikaze.com/el-teatro/> [última consulta: 10.12.2018].
  • Pérez Bowie, José Antonio (2010): “Sobre reescritura y nociones conexas. Un estado de la cuestión”. En José Antonio Pérez Bowie (ed.): Reescrituras fílmicas: nuevos territorios de la adaptación. Salamanca: Universidad de Salamanca, pp. 21-43.
  • Pratten, Robert (2015): Getting Started in Transmedia Storytelling. A practical Guide for Beginners. En línea: <http://www.tstoryteller.com/getting-started-in-transmediastorytelling> [última consulta: 20.12.2018].
  • Ryan, Marie-Laure (2019): “¿La narrativa en la Realidad Virtual? Anatomía de un sueño renacido”. En Domingo Sánchez-Mesa (ed.): Narrativas transmediales: las metamorfosis del relato en los nuevos medios digitales. Barcelona, Gedisa, pp. 59-84.
  • Sánchez-Mesa, Domingo; Aarseth, Espen; Pratten, Robert; Scolari, Carlos (2016): “Transmedia (Storytelling?): A polyphonic critical review”, Artnodes. Journal of Art, Science & Technology, n.º 18, pp. 8-19.
  • Sánchez-Mesa, Domingo; Baetens, Jan (2017): “La literatura en expansión. Intermedialidad y transmedialidad en el cruce entre la literatura comprada, los estudios culturales y los New Media Studies”, Tropelías. Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, n.º 27, pp. 6-27.
  • Sánchez-Mesa, Domingo (ed.) (2019): Narrativas transmediales: las metamorfosis del relato en los nuevos medios digitales. Barcelona, Gedisa.
  • Sánchez-Montes, María José (2019): “Teatro Transmedia: ¿modo o moda?”. En Domingo Sánchez-Mesa, (ed.): Narrativas transmediales: las metamorfosis del relato en los nuevos medios digitales. Barcelona, Gedisa, pp. 217-228.
  • Ubersfeld, Anne (1997): La escuela del espectador. Madrid, Asociación de Directores de Escena de España.