Reflecting worldsnoción de mundo transmedia aplicada al género documental

  1. de la Torre-Espinosa, Mario 1
  1. 1 Universidad de Granada, España
Journal:
Arbor: Ciencia, pensamiento y cultura

ISSN: 0210-1963

Year of publication: 2019

Volume: 195

Issue: 794

Type: Article

DOI: 10.3989/ARBOR.2019.794N4003 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Arbor: Ciencia, pensamiento y cultura

Abstract

This article discusses Henry Jenkin’s concept of transmedia as the art of making worlds, in reference to the building of fictional worlds, to theoretically expand on this definition for the documentary genre. If Bill Nichols stated that non-fiction genre has a great persuasive power -because of the indexical nature of its images and sounds, and the psychological effect of verosimility created in the audience- we defend the idea that this character is increased through the transmedia storytelling. The immersion, extrability and performativity of this kind of narrative form lead to an active user role in the transmedia world, that coincides with his own world, the real one. That is why numerous activist projects have used the transmedia documentary as an opportunity for critical thinking and social change.

Funding information

AGRADECIMIENTOS Este trabajo forma parte del proyecto I+D ?Trans-medializaci?n y crowdsourcing en las narrativas de ficci?n y no ficci?n audiovisuales, period?sticas, dra-m?ticas y literarias?, financiado por el Ministerio de Econom?a, Industria y Competitividad y dirigido por los profesores Domingo S?nchez-Mesa Mart?nez y Jordi Alberich Pascual (2018-2020).

Funders

Bibliographic References

  • Aarseth, E. J. (1997). No linealidad y teoría literaria. En: Landow, G. P. (comp.). Teoría del hipertexto. Barcelona: Paidós, pp. 71-108.
  • Albèra, F. (1998). Introducción. En: Albèra, F. (comp.). Los formalistas rusos y el cine. Barcelona: Paidós, pp. 17-36.
  • Aston, J. y Odorico, S. (2018). The Poetics and Politics of Polyphony: Towards a Research Method for Interactive Documentary. Alphaville. Journal of Film and Screen Media, 15, pp. 63-93.
  • Baetens, J. y Sánchez-Mesa, D. (2015). Literature at the Expanded Field: Intermediality at the Crossroads of Literary Theory and Comparative Literature. Interfaces. Image - Texte - Language, 36, pp. 289-304. Disponible en: https:// preo.u-bourgogne.fr/interfaces/index. php?id=245
  • Barnouw, E. (2005). El documental: historia y estilos. Barcelona: Gedisa.
  • Casetti, F. (2005). Teorías del cine: 1945- 1990. Madrid: Cátedra.
  • Casetti, F. (2011). Sutured Reality: Film from Photographic to Digital. October, 138, pp. 95-106.
  • Ess, C. (1997). El ordenador político. Hipertexto, democracia y Habermas. En: Landow, G. P. (comp.). Teoría del hipertexto. Barcelona: Paidós, pp. 259-303.
  • Gifreu-Castells, A. (2015). Evolución del concepto de no ficción. Aproximación a tres formas de expresión narrativa. Obra digital, 8, pp. 14-39.
  • Iser, W. (1978). The Act of Reading: A Theory of Aesthetic Response. Londres, Henley: Routledge, Kegan Paul.
  • Jenkins, H. (2008). Convergence Culture. La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Barcelona: Paidós.
  • Klastrup, L. y Tosca, S. (2004). Transmedial worlds: Rethinking cyberworld design. En: Nakajima, M., Hatori, Y. y Sourin, A. (eds). Proceedings of the 2004 International Conference on Cyberworlds 2004 (CW 2004). Los Alamitos, California: IEEE Computer Society Press. Disponible en: http://www.itu.dk/people/ klastrup/klastruptosca_transworlds.pdf
  • Metz, C. (1970). El decir y lo dicho en el cine: ¿hacia una decadencia de un cierto verosímil? En: Barthes, R., Boons, M.- C., Burgelin, O., Genette, G., Gritti, J., Kristeva, J. […] Todorov, T. Lo verosímil. Buenos Aires: Tiempo Contemporáneo, pp. 17-30.
  • Nash, K. (2017). I-Docs and the Documentary Tradition: Exploring Questions of Citizenship. En: Aston, J., Gaudenzi, S. y Rose, M. (eds.). I-Docs: The Evolving Practices of Interactive Documentary. Londres, Nueva York: Wallflowers Press, Columbia University Press, pp. 9-25.
  • Nichols, B. (2013). Introducción al documental. Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México.
  • Odorico, S. (2015). Between Interactivity, Reality and Participation: The Interactive Documentary Form. MEI Mediation and Information, 39, pp. 213-227. Disponible en: https://www.mei-info.com/ wp-content/uploads/2016/12/MEI39- 215-228-Between-Interactivity.pdf
  • Rosendo Sánchez, N. (2016). Mundos transmediales: revisión conceptual y perspectivas teóricas del arte de crear mundos. Icono 14. Revista científica de Comunicación y Tecnologías emergentes, 14 (1), pp. 49-70.
  • Ryan, M. L. (1997). Mundos posibles y relaciones de accesibilidad: una tipología semántica de la ficción. En: Garrido Domínguez, A. (comp.). Teorías de la ficción literaria. Madrid: Arco Libros, pp. 181-206.
  • Ryan, M. L. (2014). Story/Worlds/Media. Tuning the Instruments of a Media-Conscious Narratology. En: Ryan, M. L. y Thon, J. N. (eds.). Storyworlds across Media. Toward a Media-Conscious Narratology. Lincoln: University of Nebraska Press, pp. 25-49.
  • Ryan, M. L. (2016). Transmedia narratology and transmedia storytelling. Artnodes. Journal on Art, Science and Technology, 18, pp. 1-10.
  • Sánchez-Mesa, D., Aarseth, E., Pratten, R. y Scolari, C. (2016). Transmedia (Storytelling?): A polyphonic critical review. Artnodes. Journal on Art, Science and Technology, 18, pp. 8-19.
  • Sánchez-Mesa, D. y Baetens, J. (2017). La literatura en expansión. Intermedialdiad y transmedialidad en el cruce entre la literatura comparada, los estudios culturales y los New Media Studies. Tropelías. Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, 27, pp. 6-27.
  • Scolari, C. (2013). Narrativas transmedia. Cuando todos los medios cuentan. Barcelona: Deusto.
  • Winston, B., Vanstone, G. y Chi, W. (2017). The Act of Documenting Documentary Film in the 21st Century. Nueva York, Londres: Bloomsbury.
  • Zimmermann, P. y Michiel, H. de (2017). Open Space New Media Documentary: A Toolkit for Theory and Practice. Nueva York, Londres: Routledge.
  • Otros recursos
  • Delaney, E. J. (2011, 17 mayo). Exploring transmedia in documentaries. [En línea]. Disponible en: http://web.mit. edu/uricchio/Public/television/documentary/Delaney%20transmedia%20 documentary.docx
  • Jenkins, H. (2007, 21 marzo). Transmedia Storytelling 101. Confessions of an Aca- Fan. [En línea]. Disponible en: http:// henryjenkins.org/blog/2007/03/transmedia_storytelling_101.html
  • Jenkins, H. (2009a, 12 diciembre). The Revenge of the Origami Unicorn: Seven Principles of Transmedia Storytelling (Well, Two Actually. Five More on Friday. Confessions of an Aca-Fan. [En línea]. Disponible en: http://henryjenkins.org/blog/2009/12/the_revenge_ of_the_origami_uni.html
  • Jenkins, H. (2009b, 12 diciembreb). Revenge of the Origami Unicorn: The Remaining Four Principles of Transmedia Storytelling. Confessions of an Aca-Fan. [En línea]. Disponible en: http://henryjenkins.org/blog/2009/12/revenge_ of_the_origami_unicorn.html