¿Qué tipo de maestro valora la sociedad actual? Visión social de la figura docente a través de Twitter

  1. Ernesto Colomo Magaña 1
  2. Angel Ignacio Aguilar Cuesta 2
  1. 1 Universidad de Málaga
    info

    Universidad de Málaga

    Málaga, España

    ROR https://ror.org/036b2ww28

  2. 2 Universidad Autónoma de Madrid
    info

    Universidad Autónoma de Madrid

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/01cby8j38

Revue:
Bordón: Revista de pedagogía

ISSN: 0210-5934 2340-6577

Année de publication: 2019

Volumen: 71

Número: 4

Pages: 9-24

Type: Article

DOI: 10.13042/BORDON.2019.70310 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

D'autres publications dans: Bordón: Revista de pedagogía

Résumé

INTRODUCTION. This article focuses on getting to know the characteristics that teachers valued by society today. This is centre on the information of World Teaching Day, promoted by UNESCO and other international organizations, examines the vision that is transferred on Twitter about the professional identity of teachers. METHOD. Using a mixed methodology (qualitative and quantitative) for the analysis of 1.441 original tweets collected about the event's hashtag #DíaMundialDelDocente. Four types of teachers divided by the traits and attitudes that make them have been used for categorization and analysis of information: the personal and authentic, teacher generated personal and educational relations positive with students; the transmitter master's stories, which enrich their lessons and moved them so passionate and inspirational; the master motivator for learning, which dominates the scenery and resources to implement optimal learning processes; and the teacher as an agent of social change, understanding the education as the means to transform and improve the reality. RESULTS. The results show a preference at the social level by the characteristics and traits of the master personal and authentic, which include aspects such as example for students, the positive emotional ties or vocation as identity factor. DISCUSSION. The results placed the authentic and personal teacher as the type most valued socially, the remainder of archetypes with a token presence. This fact allows a reflection on what competencies, skills and abilities make up the vision of the ideal teacher for today's society in order to promote their inclusion in the initial training and continuing teachers.

Références bibliographiques

  • Adams, H. (1951). La educación de Henry Adams. México: Las Ediciones Botas.
  • Álvarez, J. L., Martínez, M. J., González, H. y Buenestado, M. (2017). El aprendizaje-servicio en la formación del profesorado de las universidades españolas. Revista Española de Pedagogía, 75(267), 199-217. doi: https://doi.org/10.22550/REP75-2-2017-2
  • Alvídrez, S. y Franco, O. (2016). Estilo comunicativo súbito en Twitter: efectos sobre la credibilidad y la participación cívica. Comunicar, 47, 89-97. doi: http://dx.doi.org/10.3916/C47-2016-09
  • Badia, A., Monereo, C. y Meneses, J. (2013). Affective dimension of university professors about their teaching: an exploration through the semantic differential technique. Universitas Psychologica, 13(1), 161-173. doi: https://doi.org/10.11144/Javeriana.UPSY13-1.adup
  • Bandura, A. (1977). Teoría del aprendizaje social. Madrid: Espasa-Calpe.
  • Beijaard, D., Meijer, P. y Verloop, N. (2004). Reconsidering research on teachers´ professional identity. Teaching and Teacher Education, 20, 107-128. doi: https://doi.org/10.1016/j.tate.2003.07.001
  • Bermúdez, J. J. y Laspalas, F. J. (2017). El profesor universitario: integración entre lo personal y lo profesional. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 29(2), 109-126. doi: http://dx.doi.org/10.14201/teoredu292109126
  • Bernal, A. y Cárdenas, A. R. (2009). Influencia emocional del profesorado en la construcción de la identidad personal del alumnado. Bordón. Revista de Pedagogía, 61(3), 19-31.
  • Buxarrais, M. R., Vilafranca, I. y Bujons, C. (2016). Los contenidos en la formación de maestros y su incidencia en el carácter. En F. Esteban (ed.), La formación del carácter de los maestros (pp. 73-88). Barcelona: Edicios de la Universitat de Barcelona.
  • Cantón, I. y Tardif, M. (coords.) (2018). Identidad profesional docente. Madrid: Narcea.
  • Colomo, E. y Gabarda, V. (2019). ¿Qué tipos de docentes tutorizan las prácticas de los futuros maestros de primaria? REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 17(3), 59-78. doi: http://dx.doi.org/10.15366/reice2019.17.3.004
  • Day, C. (2011). Uncertain Professional Identities: Managing the Emotional Contexts of Teaching. En C. Day y J. Chi-Kin Lee (eds.), New understandings of teacher’s work: emotions and educational change (pp. 45-64). Dordrecht: Springer. doi: https://doi.org/10.1007/978-94-007-0545-6_4
  • Esteban, F. (ed.) (2016). La formación del carácter de los maestros. Barcelona: Edicions de la Universitat de Barcelona.
  • Esteban, F. (2018). Ética del profesorado. Barcelona: Herder.
  • Esteban, F. y Mellen, T. (2016). ¿Por qué quieres ser maestro? ¿Cómo es un buen maestro? Ideas para la formación universitaria. Bordón, Revista de Pedagogía, 68(2), 185-198. doi: https://doi.org/10.13042/Bordon.2016.68212
  • Esteve, J. M. (2006). Las emociones en el ejercicio práctico de la docencia. Revista Teoría de la Educación, 18, 85-107.
  • Esteve, J. M. (2009). La formación de profesores: bases teóricas para el desarrollo de programas de formación inicial. Revista de Educación, 350, 15-29.
  • Flores, M. A. y Day, C. (2006). Contexts which shape and reshape new teachers’ identities: a multi-perspective study. Teaching and Teacher Education, 22(2), 219-232. doi: https://doi.org/10.1016/j.tate.2005.09.002
  • Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. Madrid: Siglo XXI.
  • Freire, P. (1976). Educación y cambio. Buenos Aires: Búsqueda.
  • Freire, P. (2005). Pedagogía de la esperanza. México: Siglo XXI Editores.
  • Freire, P. (2010). Cartas a quien pretende enseñar. Argentina: Siglo XXI Editores.
  • González, M. y Rodríguez, B. (2014). La formación inicial de los profesores de lengua extranjera: un espacio para generar estilos de actuación. Bordón, Revista de Pedagogía, 66(4), 69-86. doi: https://doi.org/10.13042/Bordon.2014.66406
  • Hargreaves, A. (2003). Teaching in the knowledge society: education in the age of insecurity open. Philadelphia: University Press.
  • Hogan, P. (2011). The ethical orientations of education as a practice in its own right. Ethics and Education, 6(1), 27-40.
  • Hong, J., Greene, B. y Lowery, J. (2017). Multiple dimensions of teacher identity development from pre-service to early years of teaching: a longitudinal study. Journal of Education for Teaching. International Research and Pedagogy, 43(1), 1-15. doi: https://doi.org/10.1080/02607476.2017.1251111
  • Ibáñez, J. (2017). Horizontes para los educadores. Las promociones educativas y la promoción de la plenitud humana. Madrid: Dikynson.
  • Imbernon, F. (1994). La formación y el desarrollo profesional del profesorado. Hacia una nueva cultura profesional. Barcelona: Grao.
  • Jordán, J. A. (2013). Pertinencia social y compromiso ético en la tarea docente. En M. Esteban Villar (coord.), El prestigio de la profesión docente en España. Percepción y realidad. Informe (pp. 122-124). Madrid: Fundación Botín y Fundación Europea Sociedad y Educación.
  • Jungherr, A. (2015). Analyzing political communication with digital trace data. Suiza: Springer.
  • Kaplan, A. y Garner, J. K. (2018). Teacher identity and motivation: the dynamic systems model of role identity. En P. Schutz, J. Hong y D. Cross (eds.), Research on teacher identity. Mapping challenges and innovations (pp. 71-82). Cham: Springer.
  • Larrosa, F. (2010). Vocación docente versus profesión docente en las organizaciones educativas. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 13(4), 43-51.
  • López, E. (2016). La formación docente del profesorado universitario: sentido, contenido y modalidades. Bordón, 68(4), 89-102. doi: https://doi.org/10.13042/Bordon.2016.38998
  • Madrid, D. y Mayorga, M. J. (2017). Construcción y reconstrucción de la identidad de los futuros docentes a través de sus autobiografías académicas. Revista Complutense de Educación, 28(2), 375-389.
  • Martín, A., Conde, J. y Mayor, C. (2014). La identidad profesional docente del profesorado novel universitario. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 12(4), 141-160. doi: https://doi.org/10.4995/redu.2014.5618
  • Martínez, M., Esteban, F., Gonzalo, J. y Payá, M. (2016). La educación, en teoría. Madrid: Síntesis.
  • Matsuba, M. K., Murzyn, T. y Hart, D. (2011). A model of moral identity: applications for education. Advances in Child Development and Behavior, 40, 181-207.
  • Méndez, A. y Murillo, F. J. (2017). Reivindicando la labor intelectual y transformativa del profesorado en una educación para la justicia social. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social (RIEJS), 6(1), 383-399. doi: https://doi.org/10.15366/riejs2017.6.1.022
  • Motos, P. y Aguilar, A. I. (2018). #DíaInternacionaldelPuebloGitano: una mirada a la realidad educativa de la etnia gitana a través de Twitter. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 4(2), 106-113. doi: http://dx.doi.org/10.24310/innoeduca.2018.v4i2.4979
  • Muñoz, M. (2010). Educar desde la compasión apasionada. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 8(2), 217-223.
  • Oakeshott, M. (2009). La voz del aprendizaje liberal. Buenos Aires: Katz Editores.
  • Pablo, G. (2017). Factores que favorecen la presencia docente en entornos virtuales de aprendizaje. Tendencias Pedagógicas, 29, 43-58. doi: http://dx.doi.org/10.15366/tp2017.29.001
  • Pérez, V. y Rodríguez, J. C. (2013). Educación y prestigio docente en España: la visión de la sociedad. En M. Esteban Villar (coord.), El prestigio de la profesión docente en España. Percepción y realidad. Informe (pp. 33-108). Madrid: Fundación Botín y Fundación Europea Sociedad y Educación.
  • Rivas, J. I. (2013). El ser humano como narración histórica: aprendiendo desde la acción. Diálogos: Educación y Formación de Personas Adultas, 3(75-76), 24-30.
  • Romero, C. y Núñez, L. (2017). Reformular la práctica a través de las filosofías educativas. En L. Núñez y C. Romero (coords.), Teoría de la educación. Capacitar para la práctica (pp. 35-55). Madrid: Pirámide.
  • Romero, E. y Robinson, N. (2017). Laboratorios sociales en universidades: innovación e impacto en Medialab UGR. Comunicar, 51, 29-38. doi: https://doi.org/10.3916/C51-2017-03
  • Ruiz, J. A. (2017). El bienestar emocional del docente. Revista Nacional e Internacional de Justicia Social, 9(2), 183-194.
  • Sánchez, E. (2003). La vocación entre los aspirantes a maestro. Educación XX1, 6, 203-222.
  • Sanderse, W. (2013). The meaning of role modelling in moral and character education. Journal of Moral Education, 42(1), 28-42.
  • Santamaría, N., Torrego, L. y Ortiz, R. (2018). Identidad profesional docente y movimientos de renovación pedagógica. Tendencias Pedagógicas, 32, 177-192. doi: https://doi.org/10.15366/tp2018.32.013
  • Sarceda, C. (2017). La construcción de la identidad docente en la educación infantil. Tendencias Pedagógicas, 30, 281-300.
  • Seligman, M. (2003) La auténtica felicidad: la nueva psicología positiva revoluciona el concepto de felicidad y señala el camino para conseguirla. Barcelona: Ediciones B.
  • Serrano, R. y Pontes, A. (2016). El desarrollo de la identidad profesional docente en la formación inicial del profesorado de secundaria. Enseñanza & Teaching, 34(1), 35-55. doi: https://doi.org/10.14201/et20163413555
  • Shapiro, S. (2010). Revisiting the teachers’ lounge: reflections on emotional experience and teacher identity. Teaching and Teacher Education, 26(3), 616-621. doi: https://doi.org/10.1016/j.tate.2009.09.009
  • Steiner, G. (2004). Lecciones de los maestros. México: Fondo de Cultura Económica.
  • Steiner, G. y Ladjali, C. (2005). Elogio de la transmisión. Madrid: Siruela.
  • Timmerman, G. (2009). Teacher educators modelling their teachers? European Journal of Teacher Education, 32(3), 225-238.
  • Torrego, A. y Gutiérrez, A. (2016). Ver y tuitear: reacciones de los jóvenes ante la representación mediática de la resistencia. Comunicar, 47, 9-17. doi: http://dx.doi.org/10.3916/C47-2016-01
  • Tur, G., Marín, V. I. y Carpenter, J. (2017). Uso de Twitter en Educación Superior en España y Estados Unidos. Comunicar, 51, 19-28. doi: http://dx.doi.org/10.3916/C51-2017-02
  • Unamuno, M. (1999). Amor y pedagogía. Madrid: Espasa.
  • Van den Berg, R. (2002). Teachers’ meanings regarding educational practice. Review of Educational Research, 72(4), 577-625. doi: https://doi.org/10.3102/00346543072004577
  • West, B., Moore, H. y Barry, B. (2015). Beyond the tweet: using Twitter to enhance engagement, learning, and success among first-year students. Journal of Marketing Education, 37(3), 160-170. doi: https://doi.org/10.1177/0273475315586061