El tránsito de la literatura al cómic“Ajuar funerario”, de Fernando Iwasaki

  1. Álvaro Pina Arrabal 1
  1. 1 Universidad de Jaén
    info

    Universidad de Jaén

    Jaén, España

    ROR https://ror.org/0122p5f64

Revue:
Pasavento: revista de estudios hispánicos

ISSN: 2255-4505

Année de publication: 2020

Titre de la publication: Teoría y transversalidad en el ámbito hispánico

Volumen: 8

Número: 1

Pages: 209-236

Type: Article

DOI: 10.37536/PREH.2020.8.1.693 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_opene_Buah editor

D'autres publications dans: Pasavento: revista de estudios hispánicos

Résumé

This article examines the change that literary texts and, in particular, micronarratives experience when transferred into comic. To this end, a comparative between the flash fictions from Fernando Iwasaki’s Ajuar funerario (2004) and Imanol Ortiz and Beñat Olea’s homonymous adaptation (2018) is carried out. In the first place, we offer some notes on adaptation both from a cultural point of view, in order to understand it as a part of a social and economic system which shapes it, and from a formal perspective, so as to suggest some characteristics that may be common in a short short story and in its respective adaptation into comic. Five main points are then considered: “page change as a meaningful unit”, “specification of time in the image”, “disambiguation”, “metaphor” and “absence of text and meaningful typography”. With all this, the intention is to ascertain to which extent there is an enrichment or a lost –if any– of the original features of the micronarrative when transferred into a semiotic medium where the visual part is highly significant. In short, we expect to provide a case study to a still not very explored area: adaptations from flash fictions into comics.

Références bibliographiques

  • Baetens, J. (2018): “Adaptation: A Writerly Strategy?”. En Benoît Mitaine, David Roche y Isabelle Schmitt-Pitiot (eds.): Comics and Adaptation. Mississippi, University Press of Mississippi, version digital de Scribd, pp. 57-84. Accesible en <https://es.scribd.com/read/381861064/Comics-and-Adaptation> (última visita: 15.8.19).
  • Bajtin, M. (1989): “Las formas del tiempo y del cronotopo en la novela. Ensayos de poética histórica”. En: Teoría y estética de la novela. Madrid, Taurus, pp. 237-409.
  • Barbieri, D. (1998): Los lenguajes del comic. Barcelona, Paidós.
  • Bartual, R. (2008): “¿Es el cómic el único arte secuencial? Ecos de la secuencia en el arte pictórico”, Revista Digital Universitaria, vol. 9, n.º 6. Accesible en <http://www.revista.unam.mx/vol.9/num6/art34/int34.htm> (última visita: 28.8.19).
  • Beares, O. (2014): “Propiedades narrativas de la letra en el cómic”, CuCo. Cuadernos de Cómic, n.º 3, pp. 25-49. Accesible en <http://cuadernosdecomic.com/docs/revista3/propiedades_narrativas_de_la_letra_en_el_comic_cuco3.pdf> (última visita: 23.3.19). Borges, J. L. (1982): Ficciones. Madrid, Alianza.
  • Bustos, E. (2000): “Introducción: la metáfora y la filosofía contemporánea del lenguaje”. En: La metáfora: ensayos transdisciplinares. Madrid, Fondo de Cultura Económica. Accesible en http://e-spacio.uned.es/fez/eserv/bibliuned:444/Capitulo01.pdf (última visita: 19.3.19).
  • Castillo, J. (2004): “Fundamentos teóricos del análisis de contenido en la narración secuencial mediante imágenes fijas: el cómic”, El Profesional de la Información, vol. 13, n.º 4, pp. 248-271. Accesible en http://eprints.rclis.org/32553/1/articulo_epi.pdf (última consulta: 16.3.19).
  • Correa, J. (2010): “El lenguaje del cómic”. En Martha Helena Esguerra Pérez y María Isabel Borrero (eds.): El Comic, invitado a la Biblioteca Pública. Bogotá, Centro Regional para el Fomento del Libro en América Latina y el Caribe, pp. 16-35.
  • Córtez, C. C. (2000): “La historieta. Una aproximación a su realidad”. En: Segundo encuentro Universidad Católica Boliviana. Diagnóstico y agenda de la investigación comunicacional en Bolivia.
  • Cuñarro, L.; Finol, J. E. (2013): “Semiótica del cómic: códigos y convenciones”, Signa. Revista de la asociación española de semiótica, n.º 22, pp. 267-290. Accesible en <http://revistas.uned.es/index.php/signa/article/view/6353/6086> (última visita: 20.2.19).
  • El Refaie, E. (2003): “Understanding visual metaphor: the example of newspaper cartoons”, Visual Communication, vol. 2, n.º 1, pp. 75-95. Accesible en <https://pdfs.semanticscholar.org/1f76/e1a7f2733ddbd62c98a2240d1f243c486ffe.pdf> (última consulta: 27.7.19).
  • Fernández, R. (2012): “Lo fantástico como relación entre lenguaje, mente y mundo: un enfoque cognitivista en los microrrelatos de Fernando Iwasaki”, Tonos Digital, n.º 22. Accesible en <http://www.tonosdigital.es/ojs/index.php/tonos/article/view/737/513> (última consulta: 18.3/19).
  • García, J. (1996): Narrativa audiovisual. Madrid, Cátedra.
  • Gasca, L.; Gubern, R. (1988): El discurso del comic. Madrid, Cátedra.
  • Genette, G. (1989): Palimpsestos. La literatura en segundo grado. Madrid, Taurus.
  • Getto, E. (2011): “The Medium is the Massage: Celebrating Marshall McLuhan’s Legacy”. En: WNYC, <https://www.wnyc.org/story/145612-celebrating-marshall-mcluhanslegacy/> (última visita: 31.1.19).
  • Groensteen, T. (2007): The System of Comics. Mississippi, University Press of Mississippi.
  • Groensteen, T. (2012): “The Current State of French Comics Theory”, Scandinavian Journal of Comic Art, vol. 1, n.º 1, pp. 112-122. Accesible en <http://sjoca.com/wp-content/uploads/2012/06/SJoCA-1-1-Forum-Groensteen.pdf> (última visita: 12.3.19).
  • Gubern, R. (1979): El lenguaje de los comics. Barcelona, Península.
  • Hutcheon, L. (2006): A Theory of Adaptation. Nueva York, Routledge.
  • Iwasaki, F. (2009): Ajuar funerario. Madrid, Páginas de Espuma.
  • Iwasaki, F. (2019): “Ajuar funerario. El comic”, entrevista de radio en Historias de papel, <http://www.rtve.es/alacarta/audios/historias-de-papel/fernando-iwasaki-ajuar-funerario-comic-historias-papel/4943201/> (última visita: 1.3.19).
  • Iwasaki, F.; Ortiz, I.; Olea, B. (2018): Ajuar funerario. Madrid, Páginas de Espuma.
  • Kukkonen, K. (2013): Studying Comics and Graphic Novels. UK, Wiley Blackwell.
  • Kunzle, D. (1973): History of the Comic Strip: The Early Comic Strip. Berkley, University of California Press. Kunzle, D. (2007): Father of the Comic Strip. Rodolphe Töpffer. Mississippi, University Press of Mississippi.
  • Lakoff, G.; Johnson, M. (1986): Metáforas de la vida cotidiana. Madrid, Cátedra.
  • Leandro, E. (2017): “El cómic como lenguaje visual híbrido y su vigencia en la era digital contemporánea”. En: CuCo. Cuadernos de cómic, n.º 8, pp. 7-30. Accesible en <http://cuadernosdecomic.com/docs/revista8/El_comic_como_lenguaje_visual_hibrido_y_su_vigencia_en_la_era_digital_comtemporanea.pdf> (última visita: 14.3.19).
  • Marcos, J. J. (2017): Fuentes para Paleografía Latina, <http://guindo.pntic.mec.es/jmag0042/manual_paleograf.pdf> (última visita: 26.3.19).
  • McCloud, S. (1995): Cómo se hace un cómic. El arte invisible. Barcelona, Ediciones B.
  • Mejía, P. (2001): Semiótica del comic. Santiago de Cali, Ediciones Instituto Departamental de Bellas Artes. Accesible en <https://vdocuments.site/perucho-mejia-semioticadel-comic.html> (última visita: 8.3.19).
  • Merriam-Webster, Inc. (1998): “Design and Typography”. En: Merriam-Webster’s Manual for Writers and Editors. Springfield, MA, Merriam-Webster, pp. 323-347.
  • Muro, M. Á. (2004): Análisis e interpretación del cómic: ensayo de metodología semiótica. La Rioja, Universidad de La Rioja.
  • Noguerol, F. (2010): “El escalofrío en la última minificción hispánica: ‘Ajuar funerario’, de Fernando Iwasaki”. En: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, <http://www.cervantesvirtual.com/obra/el-escalofrio-en-la-ultima-minificcion-hispanica-ajuar-funerario-de-fernando-iwasaki/> (última visita: 24.3.19).
  • Ortega, S. (2014): “Estética del comic”, Factótum. Revista de Filosofía, n.º 11, pp. 1-30. Accesible en <http://www.revistafactotum.com/revista/f_11/articulos/Factotum_11_1_Silvia_Ortega.pdf> (última visita: 9.3.19).
  • Peñalba, M. (2014): “La temporalidad en el cómic”, Signa. Revista de la asociación española de semiótica, n.º 23, pp. 687-713. Accesible en <http://revistas.uned.es/index.php/signa/article/view/11753/11200> (última visita: 11.3.19).
  • Read, P.; Meyer, M. P. (2000): “Cinematographic Technology”. En: Restoration of Motion Picture Film. Oxford, Elsevier Butterworth-Heinemann, pp. 7-49.
  • Roche, D.; Schmitt-Pitiot, I.; Mitaine, B. (2018): “Introduction: Adapting Adaptation Studies to Comic Studies”. En Benoît Mitaine, David Roche e Isabelle Schmitt-Pitiot (eds.): Comics and Adaptation. Mississippi, University Press of Mississippi. Versión digital de Scribd, pp. 11-56, disponible en <https://es.scribd.com/read/381861064/Comics-and-Adaptation> (última visita: 15.8.19).
  • Smolderen, T. (2009): Naissances de la Bande Dessinée de William Hogarth à Winsor McCay. Bruselas, Les Impressions Nouvelles.
  • Summerland, L. (1976): Técnicas de la ficción narrativa: contención y locura. Buenos Aires, Juan Goyanarte Editor.
  • Ziegler, A. (2014): Short: An International Anthology of Five Centuries of Short-Short Stories, Prose Poems, Brief Essays, and Other Short Prose Forms. Nueva York, Persea.