#DíaMundialDelDocentepercepción social de la figura del docente en España a través de Twitter

  1. Colomo Magaña, Ernesto 1
  2. Aguilar Cuesta, Ángel Ignacio 2
  3. Ruiz Palmero, Julio 1
  1. 1 Universidad de Málaga
    info

    Universidad de Málaga

    Málaga, España

    ROR https://ror.org/036b2ww28

  2. 2 Universidad Internacional de Valencia
    info

    Universidad Internacional de Valencia

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/00gjj5n39

Journal:
EDMETIC

ISSN: 2254-0059

Year of publication: 2020

Issue Title: Educación digital y jóvenes universitarios; I-III

Volume: 9

Issue: 2

Pages: 181-201

Type: Article

DOI: 10.21071/EDMETIC.V9I2.12293 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: EDMETIC

Abstract

This article analyzesthe social perception of the teacher figure in Spain taking advantage on Twitter of World Teachers' Day, promoted by the UNESCO and other international organizations. The theoretical framework includes discussion of the social status of teachers and the impact that news on social media and communication have on them. The article aims to examine the interaction of Twitter users about the #DíaMundialDelDocente hashtag. We have used a mixed methodology of data mining and content analysis with which we have collecting 17926 tweets during the celebration of the event. Five categories of analysis have emerged (claim, good teacher characteristics, homage, informative and others) that agglutinate the messages collected. The results obtained indicate that claim is the topic that has produced the highest number of messages (30,53%) followed by the good teacher characteristics (27,62%) and of the tweets of homage to the events (20,96%).

Bibliographic References

  • AGUADED, A. (2014). Desde la infoxicación al derecho a la comunicación. Comunicar, 42, 7-8. doi: http://dx.doi.org/10.3916/C42-2014-a1
  • ALVÍDREZ, S. y FRANCO, O. (2016). Estilo comunicativo súbito en Twitter: efectos sobre la credibilidad y la participación cívica. Comunicar, 47, 89-97. doi: http://dx.doi.org/10.3916/C47-2016-09
  • ARRABAL, G. y DE AGUILERA, M. (2016). Comunicar en 140 caracteres. Cómo usan Twitter los comunicadores en España. Comunicar, 46, 9-17. doi: http://dx.doi.org/10.3916/C46-2016-01
  • ARTEAGA, R., CORTIJO, V. y JAVED, U. (2014). Student´s perceptions of Facebook for academic purposes. Computers & Education, 70, 138-149. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2013.08.012
  • AZOULAY, A., RYDER, G., FORE, H. H., STEINER, A. y EDWARDS, D. (2018). El derecho a la educación implica el derecho a docentes cualificados. Recuperado de https://bit.ly/2R5Jezb
  • BAUMAN, Z. (2010). Mundo consumo. Ética del individuo en la aldea global. Barcelona: Paidós.
  • BENNET, W., WELLS, C. y RANK, A. (2009). Young citizens and civic learning: two paradigms of citizenship in the digital age. Citizenchip Studies, 13(2), 105-120. doi: https://doi.org/10.1080/13621020902731116
  • BOVAIRA, F. y CERNUDA, J. L. (productores) y CERNUDA, J.L. (director). (1999). La lengua de las mariposas [cinta cinematográfica]. España: Sogetel / Las Producciones del Escorpión / Canal + España / Televisión Española (TVE).
  • BRONFENBRENNER, U. y BRONFENBRENNER, U. (2009). The ecology of human development: Experiments by nature and design. Cambridge: Harvard University Press.
  • BRUNS, A. y BURGESS, J. (2012). Researching news discussion on Twitter: New methodologies. Journalism Studies, 13(5-6), 801-814.
  • CAÍNZOS, M. (2015). La opinión pública sobre la educación en España: entre el catastrofismo y la satisfacción. RES: Revista Española de Sociología, 23, 117,150.
  • CIVILA, A. (2005). La imagen social del profesorado en la prensa. Teoría de la Educación, 17, 227-254.
  • DAVIS, K. (2015). Teachers’ perceptions of Twitter for professional development. Disability and Rehabilitation, 37(17), 1551-1558. doi: https://doi.org/10.3109/09638288.2015.1052576
  • DELLER, R. y HALLAM, S. (2011). Twitteringon: Audience research and participation using Twitter. Participations. Journal of Audience & Reception Studies, 8, 216-245.
  • ESTEBAN, F. (ed). (2016). La formación del carácter de los maestros. Barcelona: Edicions de la Universitat de Barcelona.
  • ESTEBAN, F. (2018). Ética del profesorado. Barcelona: Herder.
  • ESTEBAN, F. y MELLEN, T. (2016). ¿Por qué quieres ser maestro? ¿Cómo es un buen maestro? Ideas para la formación universitaria. Bordón, 68(2), 185-198. doi: https://doi.org/10.13042/Bordon.2016.68212
  • GARCÍA, P. (2013). Contexto del informe: el debate sobre el prestigio de la profesión docente. En M. ESTEBAN VILLAR (Coord.). El prestigio de la profesión docente en españa. Percepción y realidad. Informe (pp.13-31). Madrid: Fundación Botín y Fundación Europea Sociedad y Educación.
  • GUERRA, N. y LOBATO, C. (2015). ¿Con qué motivaciones y expectativas se acercan los futuros maestros a la profesión educativa? International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(1), 331-342. doi: http://dx.doi.org/10.17060/ijodaep.2015.n1.v1.80
  • GIL DE ZÚÑIGA, H., JUNG., N. y VALENZUELA, S. (2012). Social media use for news and individual´s social capital, civic engagement and political participation. Journal of Computer-Mediated Communication, 17(3), 319-336. doi: https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2012.01574.x
  • HARGREAVES, L. (2009). The status and prestige of teachers and teaching. En l.J. SAHA y A. GARY DWORKIN (Eds). International handbook of research of teachers and teaching (pp. 217-229). Nueva York: Springer.
  • INEE (2014). TALIS-2013. Estudio Internacional sobre la Enseñanza y el Aprendizaje. Informe Español. Educainee, 33, 1-4.
  • INTERNET LIVE STATS (Ed.). (2016). Internet Users by Countries 2016. Recuperado de https://bit.ly/1cWKuda
  • JUNGHERR, A. (2015). Analyzing political communication with digital trace data. Suiza: Springer.
  • KRIPPENDORF, K. (1997). Metodología de análisis de contenido. Teoría y práctica. Barcelona: Paidós.
  • LOADER, B., VROMER, A. y XENOS, M. (2014). The networked Young citizen: social media, political participation and civic engagment. Information, Communication & Society, 17(2), 143-150. doi: https://doi.org/10.1080/1369118X.2013.871571
  • LÓPEZ NOGUERO, F. (2002). El análisis de contenido como método de investigación. XXI Revista de Educación, 4, 167-179.
  • MARÍN, M., NÚÑEZ, T. y LOSCERTALES, F. (2000). Imagen social del profesorado. Un estudio a partir de los medios de comunicación: prensa y TV. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 39, 147-156.
  • MARTÍNEZ, J. I. (2013). Cuando la percepción no se corresponde con la realidad: el prestigio de la profesión docente. En M. ESTEBAN VILLAR (Coord.). El prestigio de la profesión docente en España. Percepción y realidad. Informe (pp.117-118). Madrid: Fundación Botín y Fundación Europea Sociedad y Educación.
  • MARTÍNEZ, M., ESTEBAN, F., GONZALO, J. y PAYÁ, M. (2016). La educación, en teoría. Madrid: Síntesis.
  • MARTÍNEZ DE LA HIDALGA, Z. y VILLARDÓN, L. (2014). La imagen profesional del profesorado en formación continua. Revista Fuentes, 15, 187-212. doi: http://dx.doi.org/10.12795/revistafuentes.2014.i15.09
  • MARTÍNEZ DE LA HIDALGA, Z. y VILLARDÓN, L. (2015). Imagen del profesor/a en el Grado de Educación Primaria. Revista Tendencias Pedagógicas, 25, 149-165.
  • MARTÍNEZ DE LA HIDALGA, Z. y VILLARDÓN, L. (2018). El prestigio social de la profesión según los futuros docentes de educación primaria y secundaria. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 22(2), 289-308.
  • MOTOS, P. y AGUILAR, Á. I. (2018). #DíaInternacionaldelPuebloGitano: una mirada a la realidad educativa de la etnia gitana a través de Twitter. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 4(2), 106-113. doi: http://dx.doi.org/10.24310/innoeduca.2018.v4i2.4979
  • NÚÑEZ, T. (1999). Los profesores vistos por la prensa. De la realidad al mito social. Comunicar, 12, 47-54.
  • OECD (2005). Teachers matter: attracting, developing and retaining effective teachers. París, Francia: OECD.
  • OECD (2014). TALIS 2013 Results: An International Perspective on Teaching and Learning. París: TALIS, OECD Publishing.
  • PÉREZ, V. y RODRÍGUEZ, J. C. (2013). Educación y prestigio docente en España: la visión de la sociedad. En M. ESTEBAN VILLAR (Coord.). El prestigio de la profesión docente en España. Percepción y realidad. Informe (pp.33-108). Madrid: Fundación Botín y Fundación Europea Sociedad y Educación.
  • PÉREZ, V. y RODRÍGUEZ, J. C. (2014). Teacher´s prestige in Spain: probing the public´s and the teachers´contrary views. European Journal of Education, 49(3), 365-377. doi: https://doi.org/10.1111/ejed.12087
  • PRENSKY, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants Part 1. On the Horizon, 9(5), 1-6. doi: https://doi.org/10.1108/10748120110424816
  • ROMERO, E. y ROBINSON, N. (2017). Laboratorios sociales en Universidades: Innovación e impacto en Medialab UGR. Comunicar, 51, 29-38. doi: https://doi.org/10.3916/C51-2017-03
  • SARLAN, A., NADAM, C. y BASRI, S. B. (2014). Twitter sentiment analysis. Proceedings of the 6th International Conference on Information Technology and Multimedia, 212-216.
  • STATISTA (2018). Número de perfiles de Twitter en España de 2014 a 2017 (en millones). Recuperado de https://bit.ly/2rR31tD
  • TIANA, A. (2013). Prestigio docente y carrera profesional. En M. ESTEBAN VILLAR (Coord.). El prestigio de la profesión docente en España. Percepción y realidad. Informe (pp.135-137). Madrid: Fundación Botín y Fundación Europea Sociedad y Educación.
  • TORREGO, A. y GUTIÉRREZ, A. (2016). Ver y tuitear: reacciones de los jóvenes ante la representación mediática de la resistencia. Comunicar, 47, 9-17. doi: http://dx.doi.org/10.3916/C47-2016-01
  • TUR, G., MARÍN, V. I. y CARPENTER, J. (2017). Uso de Twitter en Educación Superior en España y Estados Unidos. Comunicar, 51, 19-28. doi: http://dx.doi.org/10.3916/C51-2017-02
  • UNESCO (2018). Docentes. Recuperado de https://bit.ly/2hkkTZt
  • VALLE, J. M. (2013). ¿Hay que cambiar la formación inicial de los docentes para elevar el prestigio social de maestros y profesores? En M. ESTEBAN VILLAR (Coord.). El prestigio de la profesión docente en España. Percepción y realidad. Informe (pp.138-141). Madrid: Fundación Botín y Fundación Europea Sociedad y Educación.
  • VALLE, J. M. (2014). Formación del profesorado y prestigio social de la profesión docente: algunos desajustes del sistema educativo español. Cátedra Nova, 36, 4-14.
  • WEST, B., MOORE, H. y BARRY, B. (2015). Beyond the tweet: using Twitter to enhance engagement, learning, and success among First-year students. Journal of Marketing Education, 37(3), 160-170. doi: https://doi.org/10.1177/0273475315586061
  • ZAMORA, B. y CABRERA, L. (2015). La sociedad y el profesorado. Imágenes y opiniones sociales sobre el profesorado. RASE: revista de la asociación de Sociología de la Educación, 8(1), 86-107.