Encender el deseo de saber. Movilizar las visiones epistemológicas en la formación inicial de maestras y maestros

  1. Caparrós Martín, Ester 1
  2. Sierra Nieto, José Eduardo 1
  1. 1 Universidad de Málaga
    info

    Universidad de Málaga

    Málaga, España

    ROR https://ror.org/036b2ww28

Journal:
RIFOP : Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales

ISSN: 0213-8646 2530-3791

Year of publication: 2019

Issue Title: Narrativas en la formación del profesorado

Volume: 33

Issue: 94

Pages: 175-194

Type: Article

DOI: 10.47553/RIFOP.V33I3.75746 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: RIFOP : Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales

Abstract

Many tensions arise in the course to begin in teaching profession, and in the implementation of subjects that seek to be a place for the training experience. In this article we want to focus on the movements that we perceive some students live, regarding themselves as subjects of knowledge, taking into account that as teachers we always teach from our own relationships with knowledge. Through a self-study, we have investigated in our classes, in two subjects of Early Childhood Education Degree (1st- 2nd course), about the epistemological visions of students. The analysis tool has been the re-reading of the students' essays in a deferred thinking with them, around these threads, such us: recognize themselves as subjects of knowledge; his relationship with not-knowing; the pain that reports thinking freely; the importance of thinking in company; or the resignification of the relationship with the theory. The conclusions point out that our proposals at class, with a specific care of their beginning as teachers, allows new relationships with knowledge, an open-mindedness to theoretical knowledge and a position of reflection about themselves, which invites them to re-locate in other ways in the teaching profession.

Bibliographic References

  • Bárcena, F. (2018). Maestros y discípulos. Anatomía de una relación. Teoría de la educación. Revista Interuniversitaria, 30 (2), 73-108. DOI: http://dx.doi.org/10.14201/teoredu30273108
  • Bárcena, F. (2005). La experiencia reflexiva en educación. Madrid: Paidós.
  • Blanco, N.; Molina, D. y López, A. (2015). Aprender de la Escuela para dar vida a la Universidad. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 29 (1), 61-76. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/274/27439665005.pdf
  • Caparrós, E. (2014). Dos estudios de caso sobre la experiencia escolar de éxito de alumnas inmigradas. Un deseo de aprender que se abre. Tesis doctoral: Universidad de Almería. Disponible en: https://www.educacion.gob.es/teseo/imprimirFicheroTesis.do;jsessionid=06344827362C69053F0A0BCAE9253402
  • Contreras, J.; Quiles, E. y Paredes, A. (2019). Una pedagogía narrativa para la formación del profesorado. Márgenes, Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 0 (0), 58-75. DOI: http://dx.doi.org/10.24310/mgnmar.v0i0.6624
  • Contreras, J. (2016). “¿Prepararse para la realidad? Saber y aprender en la escuela y en la formación del profesorado”. En J. Contreras (Comp.). Tensiones fructíferas: explorando el saber pedagógico en la formación del profesorado. Una mirada desde la experiencia (151-186). Barcelona: Octaedro.
  • Contreras, J. (2013). El saber de la experiencia en la formación inicial del profesorado. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 78 (27,3), 125-136. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27430309008
  • Contreras, J. (2011). El lugar de la experiencia. Cuadernos de Pedagogía, 417, 60-63.
  • Contreras, J. (2010). Ser y saber en la formación didáctica del profesorado: una visión personal. Revista Interuniversitaria de Formación de Profesorado, 24 (2), 61-81. Disponible en: http://m.aufop.com/aufop/uploaded_files/articulos/1279236286.pdf
  • Gadamer, H. G. (1977). Verdad y Método. Salamanca: Sígueme.
  • Kubler, V. (2004). “The methodology of self-study and its theoretical underpinnings. En J. Loughran, M. Lynn, V. Kubler & Rusell, T. (Eds.). International Handbook of Self-Study of teaching and teacher Education practices. The Netherlands: Springer.
  • Lelario, A.; Cosentino, V. y Armellini, G. (Comps.) (2010). Buenas noticias de la escuela. Hechos y palabras del movimiento de autorreforma. Madrid: Sabina Editorial.
  • Lledó, E. y Cruz, M. (2015). Pensar es conversar. Barcelona: RBA.
  • López, A.; Porres Pla, A.; Durán, N.; Moltó, O. J.; Díaz G.; Simó, N. y Valls, M. (2013). Tránsitos epistemológicos y metodológicos en una investigación sobre el abandono escolar en la educación secundaria a partir del encuentro con los jóvenes. Revista de Educación, 360, 624-644. Disponible en: https://sede.educacion.gob.es/publiventa/detalle.action?cod=15529
  • López, A. y Gabbarini, P. (2016). “Hacia una epistemología vulnerable”. En J. Contreras (Comp.). Tensiones fructíferas: explorando el saber pedagógico en la formación del profesorado. Una mirada desde la experiencia (187-222). Barcelona: Octaedro.
  • Molina, A. (2015). “La filosofía nace como arte callejero”. Entrevista a Marina Garcés. Disponible en: https://elpais.com/elpais/2015/09/04/eps/1441388984_629405.html
  • Morris, D. (2002). “Narrative, ethics and pain: thinking with stories”. En R. Charon y M. Montello (Eds.). Stories matter: The role of narrative in medical ethics (200-223). London: Routledge.
  • Rechia, K. y Cubas, C. (2019). Una skholé para profesores: el estudio como dimensión constitutiva del oficio de profesor. Teoría de la educación. Revista Interuniversitaria, 31 (2), 109-130. DOI:10.14201/teri.20862
  • Sierra, J. E. y Caparrós, E. (2018). “Formación del profesorado y competencia intercultural: un enfoque centrado en el sujeto”. En E. Vila; V. Martín y J. E. Sierra (Coords.). Las competencias transversales en la docencia universitaria (83-101). Granada: GEU.
  • Zamboni, Ch. (2010). “El juego de las damas y del ajedrez”. En R. Arnaus y A. Mª Piussi (Coords.). La universidad fértil. Mujeres y hombres, una apuesta política (71-78). Barcelona: Octaedro.