Análisis de satisfacción en estrategias metodológicas en relación a los ambientes de aprendizaje

  1. López-Gutiérrez, C.J. 1
  2. Sánchez-Salmerón, F. 1
  3. Espejo-Garcés, T. 2
  4. Stuart-Rivero, A.J. 3
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

  2. 2 Universidad de Cádiz
    info

    Universidad de Cádiz

    Cádiz, España

    ROR https://ror.org/04mxxkb11

  3. 3 Universidad de Cienfuegos
    info

    Universidad de Cienfuegos

    Cienfuegos, Cuba

    ROR https://ror.org/05m031e17

Revista:
Journal of sport and health research

ISSN: 1989-6239

Any de publicació: 2020

Títol de l'exemplar: Mayo-Agosto

Volum: 12

Número: 2

Tipus: Article

Altres publicacions en: Journal of sport and health research

Resum

This work focuses on an analysis of student satisfaction in relation to a proposal of active methodology with attention to learning environments trying to diversify methodologies through the use of ICTs and strategies such as transmedia storytelling. The study has been carried out with students of the subject Teaching of Physical Education in Primary of the Degree in Primary Education and Double Degree of Primary Education, Physical Activity and Sport. As an instrument of evaluation has been used the questionnaire Evaluation to the Teaching Performance. As the main results and conclusions, there are significant differences (p = .010) in reference to the resolution of doubts, improving the perception of the work environment throughout the analyzed courses. The students consider that the use of new technologies and strategies such as diversification of learning environments, helps them to improve them.

Referències bibliogràfiques

  • Bidarra, J., y Rodrigues, P. (2018). Transmedia Storytelling and the Creation of a Converging Space of Educational Practices. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 9(6), 42-48.
  • Boude, O.R. (2013). Tecnologías emergentes en la educación: Una experiencia de formación de docentes que fomenta el diseño de ambientes de aprendizaje Educ. Soc. [online]. 2013, vol.34, n.123, pp.531-548. ISSN 0101-7330. http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302013000200012.
  • Bustos, A., y Román, M. (2016). La importancia de evaluar la incorporación y el uso de las TIC en educación. Revista Iberoamericana de evaluación educativa, 4(2), 3-7.
  • Conde, J. (2017). La mediación de las TIC en la creación de ambientes de aprendizaje y el logro de competencias digitales. Tesis doctoral: Universidad de Sevilla.
  • Contreras Espinosa, Ruth S., Eguia Gómez Jose Luis. (2017). Transmedia Storytelling: exploring its use in education. Temes de disseny, (33), 26-35.
  • De la Herran, A., y Fortunato, I. (2017). La clave de la educación no está en las nuevas Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC). Acta Scientiarum. Education, 39(3), 311-317.
  • Dickinson-Delaporte, S., Gunness, A., y McNair, H. (2018). Engaging Higher Education Learners with Transmedia Play. Journal of Marketing Education. 1-11.
  • Dudacek, O. (2015). Transmedia Storytelling in Education. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 197(25), 694-696. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.07.062
  • Fernández-Sánchez, E. G. (2016). Investigación e Innovación como modelo de formación del profesorado. Tesis doctoral: Universidad de Valladolid.
  • Fernández, M. y Espada, M. (2017). Formación inicial y percepción del profesorado sobre los estilos de enseñanza en Educación Física (Teachers´ education and perception of teaching styles in Physical Education). Retos, (31), 69-75.
  • Fredes, C.A., Hernández, J.P. y Díaz, D.A. (2012). Potencial y problemas de la simulación en ambientes virtuales para el aprendizaje. Formación Universitaria, 5(1), 45-56.
  • García, T., Arias-Gundín, O., Rodríguez, C., Fidalgo, R., y Robledo, P. (2017). Metodologies actives i desenvolupament de competències en estudiants universitaris amb diferents estils de pensament. Revista d'Innovació Docent Universitària, (9), 66-80.
  • González-Campos, G., Castañeda-Vázquez, C., y Campos-Mesa, M. (2018). Continuous assessment and interactive response systems in higher education. Journal of Human Sport and Exercise, 13(3), 667-681.
  • Gilardi, F., y Reid, J. (2011). E- Learning through Transmedia Storytelling. How the Emerging Internet-Based Participatory Cultures in China can be Co-Opted for Education. In S. Barton, J. Hedberg & K. Suzuki (Eds.), Proceedings of Global Learn Asia Pacific 2011--Global Conference on Learning and Technology (pp. 1469-1474). Melbourne, Australia: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).
  • Lenise, M., Velho, M. B., Simoni, D., Sobrinho, S. H. y Schubert, V. M. (2012). Arco de charles maguerez: refletiendo estratégias de metodología ativa na formaçao de profissionais de saúde. Esc Anna Nery, 16(1), 172-177.
  • López, C.J (2011). Las TIC en la mejora de los procesos comunicativos y de aprendizaje en la Educación Física. Revista Digital de Investigación Educativa Conect@2., 2, 90-110
  • López, C.J.; Mohamed, K.; Mohamed, M.; Zurita, F. y Martínez, A. (2011). Elementos comunicativos en entrenadores de baloncesto en diferentes categorías. Un estudio de casos. Revista Cultura, Ciencia, Deporte, 6(18), 199-206.
  • Lujambio, A., Tuirán, R., García, C., Cisneros, M., Acosta, M. y Flores, G. (2011). Evaluación a desempeño docente: Cuestionario Fina. Ciudad de México: Gobierno Federal México.
  • Ortiz-Navarrete, M. y Díaz-Larenas, C. (2017). Contribuciones teóricas sobre la metodología colaborativa para el tratamiento de los errores gramaticales de un texto académico en inglés en un contexto universitario. Revista Electrónica Educare, 21(2), 1-11.
  • Paranhos, V. D. y Rino, M. M. (2010). Competency-bases curriculum and active methodology percepctions of nursing students. Revista Latino-American Enfermagem, 18(1), 109-115.
  • Pérez-Pueyo, Á. (2017). Metodologías activas y evaluación formativa. Revista Infancia, Educación y Aprendizaje, 3(2), 801-807.
  • Rodríguez Quijada, M. (2015). Tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en Educación Física: una revisión teórica. Sportis. Scientific Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity, 1(1), 75-86. Doi:https://doi.org/10.17979/sportis.2015.1.1.1403
  • Ribeiro, F. y Gomes, C. J. (2012). The use of active methodology in nursing care and teaching in national productions: an integrative review. Revista Eso Enferm USP, 48(1), 202-211.
  • Sackey, D.J.; Nguyen, M.T. y Grabill, J.T. (2015). Constructing learning spaces: what we can learn from studies of informal learning online. Computers and Composition. 35, 112-124.
  • Salina Gutiérrez, A.; Martínez Camblor, P. (2007). Principales factores de satisfacción entre los estudiantes universitarios. La unidad académica Multidisciplinar de Agronomía y Ciencias de la UAT. Revista Internacional de Ciencias Sociales y Humanidades. Vol. 17, 163-192. Disponible en:<http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=65417108> Consulta el 15 de diciembre de 2018.
  • Sharma, M., Dabhade, A., y Dhanawade, M. (2016). Transmedia: an innovative approach towards unfolding stories across multiple delivery channels. International Research Journal of Engineering and Technology (IRJET). 3(6), 1888-1891
  • Seale, J.; Georgeson, J.; Christoforos, M. y Swain, J. (2015). Not the right kind of ‘digital capital’? An examination of the complex relationship between disable students, their technologies and higher education institutions. Computer & Education, 82, 118- 128.
  • Segrelles, J. A., y Gómez, I. M. (2016). Nuevas metodologías activas de EnseñanzaAprendizaje: Didáctica de la Geografía y la Literatura a través de la TIC Google EarthTM. Universidad de Alicante: ICE
  • Valdés-Vásquez, R y Clevenger, C.M. (2015). Piloting Collaborative Learning Activities in a Sustainable Construction Class. International Journal of Construction Education and Research, 11(2), 79-96 DOI: 10.1080/15578771.2014.990122
  • Wisneski, J.E.; Ozogul, G.; Bichelmeyer, B.A. (2015). Does teaching presence transfer between MBA teaching environments? A comparative investigation of instructional design practices associated with teaching presence. Internet and Higher Education, 25, 18-27.
  • Yusoff, M.; McLeay, F. y Woodruffe-Burton, H. (2015). Dimensions driving business student satisfaction in higher education. Quality Assurance in Education, 23(1), 86–104. DOI: 10.1108/QAE-08-2013-0035