La ‘Donna angelicata’ o la deshumanización de la mujerAproximación al concepto de musa en el Dolce Stil Novo

  1. Víñez Sánchez, Antonia 1
  2. Víñez Daza, Inmaculada Concepción 2
  1. 1 Universidad de Cádiz
    info

    Universidad de Cádiz

    Cádiz, España

    ROR https://ror.org/04mxxkb11

  2. 2 Grupo de investigación HUM725, Departamento de Filología,Universidad de Cádiz
Journal:
Raudem: Revista de estudios de las mujeres

ISSN: 2340-9630

Year of publication: 2021

Issue: 9

Pages: 162-175

Type: Article

DOI: 10.25115/RAUDEM.V9I1.5528 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Raudem: Revista de estudios de las mujeres

Abstract

At the dawn of Humanism, as early as the "waning of the Middle Ages", a new concept of muse is formulated as source of perfection and symbol of supreme beauty — so much so, that it is unattainable by artists, causing them constant suffering. The external image that develops is that of a woman spiritualized to the extreme, victim of a deification that removes her from any human dimension, which is in itself paradoxical. In this paper I examine the drawbacks of being a "muse" during the transition from the late Middle Ages to the Renaissance, focusing on the texts of the poetical school of the Dolce Stil Novo.

Bibliographic References

  • Aguilera, Delphine. 2012. Femmes poètes du Moyen-Âge. Paris: L’Harmattan.
  • Alvar, Carlos, ed. 1984. El Dolce Stil Novo. 47 sonetos y 3 canciones (Antología). Madrid: Visor.
  • Arriaga Flórez, Mercedes, Daniele Cerrato y María Rosal Nadales. 2012. Poetas italianas de los siglos XIII y XIV en la Querella de las mujeres. Sevilla: Arcibel Editores.
  • Bertelli, Italo. 1983. La poesia di Guido Guinizzelli e la poetica del ‘Dolce Stil Nuovo’. Firenze: Le Monnier.
  • Bogin, Meg. 1978. Les femmes troubadours. Paris: Denoël/Gonthier.
  • Boyer, Agustín. 1989. Estudio descriptivo del Libro de las virtuosas e claras mugeres de don Alvaro de Luna: fuentes, género y ubicación en el debate feminista del siglo XV. University of California, Berkeley. Tesis Doctoral.
  • Contini, Gianfranco. 1960. Poeti del Duecento. Vol. 2, Tomos I-II. Milano-Napoli: Riccardo Ricciardi Editore.
  • Creixell Vidal-Quadras, Inés, ed. 1985. Andreas Capellanus. De Amore. Barcelona: El Festín de Esopo.
  • De Maio, Romeo. 1988. Mujer y Renacimiento. Madrid: Mondadori.
  • Dronke, Peter. 1995. La lírica en la Edad Media. Barcelona: Ariel.
  • Gagliardi, Antonio. 2003. Guinizzelli, Dante, Petrarca. L’inquietudine del poeta. Torino: Edizione dell’Orso.
  • Gil Esteve, Manuel y Rovira Soler, Matilda, eds. 1997. Dante Alighieri De Vulgari Eloquentia. Madrid: Palas Atenea.
  • González Ruiz, Nicolás, ed. 1980. Dante Alighieri. Obras completas. Madrid: BAC. 4ª ed.
  • Huizinga, Johan. 1985. El otoño de la Edad Media. Madrid: Alianza Editorial.
  • Le Goff, Jacques. 1990. Los intelectuales en la Edad Media. Barcelona: Gedisa. 2ª ed.
  • Marti, Mario. 1969. Poeti del Dolce Stil Nuovo. Firenze: Le Monnier.
  • Martinengo, Marirì. 1997. Las trovadoras, poetisas del amor cortés. Madrid: horas y HORAS.
  • Martínez de Merlo, Luis. 1988. Tres poetisas italianas del Renacimeinto. Vittoria Colonna, Gaspara Stampa, Chiara Mastraini. Madrid: Hiperión.
  • Niccoli, Ottavia. 1993. La mujer del Renacimiento. Madrid: Alianza Editorial.
  • Oroz Reta, José y Marcos Casquero, Manuel A., eds. 2004. San Isidoro de Sevilla, Etimologías. Madrid: Biblioteca de Autores Cristianos.
  • Pelosi, Pietro. 1998. Guido Guinizzelli. Rime. Napoli: Liguori Editore.
  • Pirovano, Donato y Grimaldi, Marco, eds. 2015. Nuova edizione commentata delle Opere di Dante. Vita Nuova. Rime. Vol. 1-T. I. Roma: Salerno Editrice.
  • Pozuelo Yvancos, José María. 1988. Teoría del lenguaje literario. Madrid: Cátedra.
  • Rieger, Angelica. 1991. Trobairitz. Der Beitrag der Frau in der altokzitanischen höfischen Lyrik. Edition des Gesamtkorpus. Tübingen: Max Niemeyer Verlag.
  • Riquer, Martín de. 1983. Los trovadores. Historia literaria y textos, 3 vols. Barcelona: Ariel.
  • Riquer, Isabel de. 1997. “Las trobairitz provenzales en el fin de siglo”. Lectora 3: 27-37.
  • Rossi, Luciano. 2004. Ripartiamo da Guinizzelli. En Brugnolo, Furio y Peron, Gianfelice, eds. Da Guido Guinizzelli a Dante. Nuove prospettive sulla lirica del Duecento. Padova: Il Poligrafo. 25-58.
  • Ruiz Doménec, José Enrique. 1990. La mujer que mira (crónicas de la cultura cortés). Barcelona: Sirmio.
  • Salinas, Pedro. 1981. Jorge Manrique o tradición y originalidad. Barcelona: Sex Barral. 2ª ed.
  • Santidrián, Pedro R. y Manuela Astruga, eds. 1993. Cartas de Abelardo y Eloísa. Madrid: Alianza Editorial.
  • Vàrvaro, Alberto. 1983. Literatura románica de la Edad Media. Barcelona: Ariel.
  • Víñez Sánchez, Antonia. 2013. “La voz disidente de las trobairitz.” En Navarrete Navarrete, María Teresa y Soler Gallo, Miguel, (eds.). El eterno presente de la literatura. Estudios literarios de la Edad Media al siglo XIX. Roma: Aracne Editrice. 35-63.
  • Víñez Sánchez, Antonia. 2016. “La Donna Stella de Guido Guinizzelli a la luz del arcano XVII ‘La Estrella’ del Tarot”. En Ramello, Laura; Borio, Alex e Nicola, Elisabetta, (eds.). “Par estude ou par acoustumance”. Saggi offerti a Marco Piccat. Alessandria: Edizioni dell’Orso. 671-687.
  • Víñez Sánchez, Antonia. 2017. “Si bei﮲s dizon tuich que mout descove que dompna prei a cavallier de se. Cortesía y anti-cortesía en la poesía de Castelloza”. En Cerrato, Daniele, (ed.). Desde los márgenes: narraciones y representaciones femeninas. Sevilla: Benilde. 271-286.
  • Víñez Sánchez, Antonia y Sáez Durán, Juan. 2018. “Los precedentes de la ‘Querelles des Femmes’ en la poesía románica medieval: las trobairitz”. En Cerrato, Daniele; Schembari, Andrea y Velázquez García, Sara, (eds.). ‘Querelle des Femmes’: Male and Female voices in Italy and Europe. Poland: volumina.pl. 11-26.