Menores en riesgo de exclusión social por disfunción auditiva

  1. Sibón Macarro, Teresa-G. 1
  1. 1 Universidad de Cádiz
    info

    Universidad de Cádiz

    Cádiz, España

    ROR https://ror.org/04mxxkb11

Revista:
Revista Española de Discapacidad (REDIS)

ISSN: 2340-5104

Ano de publicación: 2021

Título do exemplar: REVISTA ESPAÑOLA DE DISCAPACIDAD | Diciembre 2021 - Mayo 2022

Volume: 9

Número: 2

Páxinas: 215-225

Tipo: Artigo

DOI: 10.5569/2340-5104.09.02.13 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Revista Española de Discapacidad (REDIS)

Resumo

The lack of the sense of hearing identifies the subject susceptible to showing some hearing dysfunction. The variables of this dysfunction depend on the coordination that is activated by the adults of a community, a district, a country for detection and early care. Likewise, the channels of behavioural and linguistic socialization are subject to the overlapping application of protocols and resources. Language development requires providing a deaf child with a means of communication is key for the subsequent development of thought. The key questions bring out the identity of a collective ‘I’ versus the family and individual ‘other’ with respect to who, where, how, with what and / or with whom. The important and the urgent go the same way, although not to the urgency that is required: you have to arrive on time, and for this you have to know the recipients of these grants and these supports, sometimes obtained thanks to international cooperation. We will focus on the training experiences lived by teachers and students of the University of Cádiz in Morocco in the light of human rights and reports from non-governmental organizations. It is confirmed how the action mechanisms respond to the demand of the Moroccan society that welcomes these minors and their families, starting with the phonetic appropriation or demutization and channeling strategies towards the normalization of their sign language.

Referencias bibliográficas

  • Bendito, V. (2008). África, donde la discapacidad es un castigo. Perfiles, 244. https://tinyurl.com/y67csv2z. Diócesis de Tánger (2020). Effetah: Ábrete. La Voz del Pastor. https://tinyurl.com/y6kuhxo7.
  • EOEP Discapacidad Auditiva Murcia (10 de mayo de 2020). Estrategias para la desmutización de niños sordos. EOEP Discapacidad Auditiva Murcia. https://tinyurl.com/y49rllh5.
  • Furth, H. G. (1981). Pensamiento sin lenguaje. Marova.
  • Gallardo Marcos, M. et al. (2011). Buenas prácticas educativas en el Magreb: bases comunicativas para el aprendizaje inclusivo. Evaluación y supervisión del prácticum: el compromiso con la calidad de las prácticas. Editorial Andavira.
  • García Molina, M. R. y Trigo, J. M. (2014). A jugar… Método Lúdico-Fonético de Lecto-escritura. Centro UNESCO6. (1998, 1ª ed.).
  • IdeLab (2018). Cooperación con el centro para niños y niñas con déficit auditivo Effetah de Tánger. Universitat de Les Isles Balears. https://acortar.link/CTVXHU.
  • Instituto Superior de Formación de Recursos en Red Para el profesorado (2008). 2.2. Desmutización. Serie Informes, 18. http://ares.cnice.mec.es/informes/18/contenidos/8.htm.
  • Marco, J. y Matéu, S. (Coords.) (2003). Libro blanco sobre hipoacusia. Detección precoz de la hipoacusia en recién nacidos. CODEPEH. Ministerio de Sanidad y Consumo. https://tinyurl.com/y4zubbq4.
  • Ministère de la Santé (2017). Programme de Développment Durable à l’horizon 2030. Genève. Mission Permanente du Royaume du Maroc (Office du Haut-Commissariat aux droits de l’Homme). https://tinyurl.com/yyae8kpq.
  • Naciones Unidas (2020). Report on disability-inclusive international cooperation. Office of the High Commissiones-Human Rights, United Nations A/75/186. https://tinyurl.com/y62ponwo.
  • Núñez, F. et al. (2020). Actualización de los programas de detección precoz de la sordera infantil: recomendaciones CODEPEH 2019 (Diagnóstico, Tratamiento y Seguimiento). Revista FIAPAS, 171. Nº Especial. https://tinyurl.com/y3r6afsf.
  • Organización Mundial de la Salud (2020). Surdité et déficience auditive. OMS. https://tinyurl.com/y6a3swj6.
  • Organización Mundial de la Salud (2015). Diez datos sobre la sordera. OMS. https://acortar.link/VixhXl.
  • Ouadirhi, A. (2016). Déficience auditive chez l’enfant: il est temps d’agir! [artículo publicado en Albayane el 10 de marzo de 2016]. Maghress. https://tinyurl.com/y4hk4qcl.
  • Redacción (15 de agosto de 2010). Ser discapacitado en Marruecos y sobrevivir. El Faro de Ceuta. https://tinyurl.com/y4p77g49.
  • Ruillier, J. (2014). Por cuatro esquinitas de nada. 6ª ed. Editorial Juventud. https://tinyurl.com/y2ps6ek9.
  • Salvador, A. (2017). Sordera y adquisición de la escritura. En I Congreso Internacional sobre Escritura y Sordera (ICIES). https://tinyurl.com/y37mrrtl).
  • Sibón-Macarro, T. G. et al. (2016). Los sonidos de español/ lengua extranjera en la enseñanza del árabe y del francés a niños marroquíes con deficiencia auditiva. En 50º Congreso Internacional Asociación Europea de Profesores de Español (pp.141-152). https://tinyurl.com/yyf3m3n5.
  • Sibón-Macarro, T. G. y Fonollosa Bosh, R. (2016). Los niños fuera del sistema escolar: retos y apuestas de integración. En II Coloquio Mediterráneo sobre la infancia. https://tinyurl.com/y6f5qtg7.