Exclusiones y discriminaciones hacia las identidades trans en educación afectivo-sexual

  1. Alejandro Granero Andújar 1
  1. 1 Universidad de Almería
    info

    Universidad de Almería

    Almería, España

    ROR https://ror.org/003d3xx08

Revista:
Aula abierta

ISSN: 0210-2773

Any de publicació: 2021

Títol de l'exemplar: Educación emocional en contextos diversos

Volum: 50

Número: 4

Pàgines: 833-840

Tipus: Article

DOI: 10.17811/RIFIE.50.4.2021.833-840 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Altres publicacions en: Aula abierta

Resum

This article aims to attain an in-depth knowledge regarding the presence and treatment that transgender identities receive in affective-sexual education practices. The research focuses on the workshops implemented under the Forma Joven Program which were conducted at two Secondary Education Institutes in the city of Almería. To this end, qualitative research was carried out, taking the multiple case study as a research strategy. The data collection techniques used were semi-structured in-depth interview, non-participatory observation, and document analysis. The results show the silencing and superficial treatment of this collective, coupled with the transmission of exclusionary conceptions and discriminatory values, such as ciscentrism, gender binarism, and monosexuality. It is concluded that such practices, along with the exclusionary messages transmitted, contribute to the reproduction and legitimization of a stigmatized view of transgender identities that leads to them being perceived as abnormal, exceptional, and taboo, since they are not found in academic daily life.

Referències bibliogràfiques

  • Balza, I. (2009). Bioética de los cuerpos sexuados: transexualidad, intersexualidad y transgenerismo. Revista de Filosofía Moral y Política Isegoría, 40, 245-258. https://cutt.ly/1kE7hpu
  • Butler, J. (2007). El género en disputa. Barcelona: Paidós.
  • Chi, X., Hawk, S. T., Winter, S. y Meeus, W. (2015). The Effect of Comprehensive Sexual Education Program on Sexual Health Knowledge and Sexual Attitude Among College Students in Southwest China. Asia-Pacific Journal of Public Health, 27(2), 2049-2066. https://doi.org/10.1177/1010539513475655
  • Collignon Goribar, M. M. (2011). Discursos sociales sobre la sexualidad: narrativas sobre la diversidad sexual y prácticas de resistencia. Comunicación y sociedad, 16, 133-160.https://doi.org/10.32870/cys.v0i16.1118
  • Currin, J. M., Hubach, R. D., Durham, A. R., Kavanaugh, K. E., Vineyard Z. y Croff, J. M. (2017). How gay and bisexual men compensate for the lack of meaningful sex education in a socially conservative state. Sexuality, Society and Learning, 17(6), 667-681.
  • De Palma, R. y Francis, D. A. (2014). The gendered nature of South African teachers’ discourse on sex education. Health Education Research, 29(4), 624–632. https://doi.org/10.1093/her/cyt117
  • Ekstrand, M., Engblom, C., Larsson, M. y Tydén, T. (2011). Sex education in Swedish schools as described by young women. The European Journal of Contraception & Reproductive Health Care, 16(3), 210-224.
  • Epstein, D. y Johnson, R. (2000). Sexualidades e institución escolar. Madrid: Morata
  • Estes, M. L. (2016). “Well if there’s one benefit, you’re not going to get pregnant”: A qualitative investigation of the sex education that gay, lesbian, and bisexual individuals received (Doctoral Thesis). Middle Tennessee State University, Tennessee, Estados Unidos. https://cutt.ly/qkE7QJi
  • Foucault, M. (2012). Historia de la sexualidad 1. La voluntad del saber. Madrid: Biblioteca Nueva.
  • Gavilán, J. (2016). Infancia y transexualidad. Madrid: Los libros de la catarata.
  • Grotz, E., Díaz, A., González, M. C. y Plaza M. V. (2016). La educación sexual del colectivo trans: una comparación entre el currículo real de un bachillerato popular y el prescripto en los lineamientos curriculares nacionales de Argentina. Bio-grafía. Escritos sobre la Biología y su enseñanza, 9(16), 205–222.
  • Hobaica, S. y Kwon, P. (2017). “This Is How You Hetero:” Sexual Minorities in Heteronormative Sex Education. American Journal of Sexuality Education, 12(4), 423-450.
  • Jones, T. M. y Hillier, L. (2012). Sexuality education school policy for Australian GLBTIQ students. Sex Education: Sexuality, Society and Learning, 12(4), 437-454. https://doi.org/10.1080/14681811.2012.677211
  • Jones, T., Smith, E., Ward, R., Dixon, J., Hillier, L. y Mitchell, A. (2016). School experiences of transgender and gender diverse students in Australia. Sex Education, 16(2), 156-171. https://doi.org/10.1080/14681811.2015.1080678
  • Lamas, M. (2009). El fenómeno trans. Debate Feminista, 39, 3-13. https://cutt.ly/SkE7Dlf
  • Louro, G. L. (2018). Currículo, género y sexualidad. Lo “normal”, lo “diferente” y lo “excéntrico”. Descentrada, 3(1). https://doi.org/10.24215/25457284e065
  • Mateos Casado, C. (2017). Binarismo. En R. L. Platero, M. Rosón y E. Ortega (Eds.). Barbarismos queer y otras esdrújulas (pp. 82-88). Barcelona: Ediciones Bellaterra.
  • Morton Ninomiya, M. (2010). Sexual health education in Newfoundland and Labrador schools: Junior high school teachers' experiences, coverage of topics, comfort levels and views about professional practice. The Canadian tournai of Human Sexuality, 1, 15-26.
  • Ortmann, C. (2011). Desandar la sexualidad escolarizada. Ponencia presentada en XVI Congreso Pedagógico UTE, Buenos Aires, Argentina. https://cutt.ly/dkE7J7d
  • Platero Méndez, R. L. (2014). Transexualidades: acompañamiento, factores de salud y recursos educativos. Barcelona: Edicions Bellaterra.
  • Preciado, P. B. (2003). Multitudes queer: notas para una política de los “anormales”. Revista Multitudes, 12. https://cutt.ly/nkE7VmL
  • Quaresma da Silva, D., y Ulloa Guerra, O. (2011). Prácticas de educación sexual: un análisis en escuelas municipales del sur de Brasil. Education Policy Analysis Archives, 19, 1-23. https://cutt.ly/gkE70rp
  • Radi, B. (2020). Notas (al pie) sobre cisnormatividad y feminismo. Ideas. Revista de filosofía moderna y contemporánea, 11, 23-36. https://cutt.ly/smk5yUi
  • Rivers, I. y Noret, N. (2008). Well-being among same-sex and opposite-sex-attracted youth at school. School Psychology Review, 37(2), 174-187.
  • Sánchez Sáinz, M. (2009). Introducción: bases conceptuales. En M. Sánchez Sáinz (Coord.). Cómo educar en la diversidad afectivo-sexual en los centros escolares (pp. 25-30). Madrid: Los Libros de la Catarata.
  • Sandín, M. P. (2000). Criterios de validez en la investigación cualitativa: de la objetividad a la solidaridad. Revista de Investigación Educativa, 18(1), 223-242.
  • Sandín, M. P. (2010). Investigación cualitativa en educación: Fundamentos y tradiciones. Madrid: McGraw-Hill.
  • Sherlock, L. (2015). Inclusive sex educación: Narratives of good practice from Ireland and Sweden (Doctoral Thesis). Trinity College Dublin, Dublín, Irlanda. https://cutt.ly/SkE78GJ
  • Simons, H. (2011). Estudio de caso: teoría y práctica. Madrid: Morata.
  • Smith, A., Agius, P., Mitchell, A., Barrett C. y Pitts, M. (2008). Secondary Students and Sexual Health: Results of the 4th National Survey of Australian Secondary Students, HIV/AIDS and Sexual Health. Melbourne, Australia: Research Centre in Sex, Health and Society.
  • Stake, R.E. (1998). Investigación con estudio de casos. Morata.