Comunicación no verbal e ilusionismouna aplicación al aula.

  1. Mª Jesús Paredes Duarte 1
  2. David García Martínez 2
  1. 1 Universidad de Cádiz
    info

    Universidad de Cádiz

    Cádiz, España

    ROR https://ror.org/04mxxkb11

  2. 2 Jefatura de Policía. Jimena de la Frontera. Cádiz. España
Journal:
Tonos digital: revista de estudios filológicos

ISSN: 1577-6921

Year of publication: 2022

Issue: 42

Type: Article

More publications in: Tonos digital: revista de estudios filológicos

Abstract

In this work we are going to analyze the non-verbal behaviors of teachers and students, there will always be competent didactic resources to improve performance in the classroom. Many of these resources come from the attractive world of illusionism, which, in turn, draws on them to adapt its effects, as we will demonstrate throughout the work. We have reviewed much of the literature that exists on non-verbal communication, focusing especially on that which applies to the classroom context. Some manuals of illusionism, especially those that deal with its incidence in teaching settings, have served to complete a series of key tools for the development of non-verbal behaviors of teachers and students. Following the traditional schemes of proxemics and kinesics studies, we will analyze the main features of non-verbal communication that occur within the classroom, reflecting on the behaviors that provoke negative reactions or, on the contrary, beneficial effects in the teaching process- learning. Illusionism uses many non-verbal communication techniques for application to games and effects. It has been shown that the effects of illusionism in the teaching context are of great relevance, standing as one of the most considerable non-verbal communication tools. Many of the non-verbal skills developed by illusionists are applicable to the classroom with very valuable results.

Bibliographic References

  • Adams, R. S. & Biddle, B. J. (1970). Redities of teaching: explorations with video tape. Holt, Rinehart & Winston, New York.
  • Bandler, R. (1988). Use su cabeza para variar: submodalidades en programación neurolingüística. Santiago de Chile: Cuatro vientos.
  • Cestero Mancera, A. M. (1999). Comunicación no verbal y enseñanza de lenguas extranjeras. Madrid: Arco/Libros.
  • Cestero Mancera, A. M. (2007). La comunicación no verbal. Alcalá de Henares: Universidad de Alcalá.
  • Castañer, M. (2012). El poder del lenguaje no verbal del docente. Comprender e investigar la comunicación pedagógica. Barcelona: Milenio.
  • Cuadrado Gordillo, I. & Fernández Antelo, I. (2011). La comunicación eficaz con los alumnos: factores personales, contextuales y herramientas TIC. Holanda: Wolters Kluwer.
  • Delgado Sotelo, M. (2018). La comunicación no verbal en el aula. Trabajo de fin de grado inédito. Grado en Lingüística y lenguas aplicadas. Universidad de Cádiz.
  • Heinemann, P. (1980). Pedagogía de la comunicación no verbal. Barcelona: Herder.
  • Kershner, J. (1977). Cerebral dominance in disabled readers, good readers, and gifted children: Search for a valid model. Child Deuelop, 48, 61-67
  • Lacan, J. (2006). El estadio del Espejo como formador de la función de yo (Je) tal como se nos revela en la experiencia psicoanalítica. En: Escritos. J. Lacan. Obras escogidas I. RBA Coleccionables, S.A. Barcelona. España.
  • Landsheere, G. y Delchambre, A. (1979). Les comportements non verbaux de l’enseignant. Vol 2 de Comment les maîtres enseignent. Bruxelles/Paris: Labor/Nathan.
  • Morris, A. D. (2015). The Scholar Denied: W.E.B. Du Bois and the Birth Modern Sociology. California: University of California Press.
  • Nelms, H. (2007). Magia y Presentación. Barcelona: Ediciones Marré.
  • Ortiz, D. (1999). La buena magia. Madrid: Laura Avilés.
  • Pease, A. y Pease, B. (2010). El lenguaje del cuerpo: Cómo interpretar a los demás a través de sus gestos. Barcelona: Editorial Amat.
  • Poyatos, F. (1994). La comunicación no verbal, Vol. II: Paralenguaje, kinésica e interacción. Madrid: Istmo.
  • Rice, D. R. (1977). Verbal‐Nonverbal Communication In The Elementary Science Classroom—A New Perspective. School Science and Mathematics, 77, 563-566.
  • Ruíz Domínguez, X. (2019). Educando con magia: el ilusionismo como recurso didáctico. Madrid: Narcea S. A. Ediciones.
  • Tamariz, J. (2005). Los cinco puntos mágicos. Madrid: Frakson.
  • Schneider, J. E. (1971). Mind to mind communication: Nonverbal influence? Theory into Practice, 10 (4), 259-263.
  • Sommer, R. (1967). Classroom Ecology. The Journal of Applied Behavioral Science, December, 1, https://doi.org/10.1177%2F002188636700300404
  • Poyatos, F. (1994). La comunicación no verbal, Vol. I: Cultura, lenguaje y conversación. Madrid: Istmo.