Programes intergeneracionals educatius amb alumnat d’educació primària

  1. Victòria Quesada Serra 1
  2. Maria Sintes Torres 2
  1. 1 Facultat d’Educació de la Universitat de les Illes Balears.
  2. 2 Universitat de les Illes Balears.
Revista:
Anuari de l'envelliment: Illes Balears

ISSN: 2174-7997

Any de publicació: 2021

Any: 2021

Pàgines: 410-426

Tipus: Article

Altres publicacions en: Anuari de l'envelliment: Illes Balears

Resum

El propòsit d’aquest capítol és fer una exploració inicial de programes intergeneracionals educatius que involucrin a nens d’educació primària i a persones majors. Es tracta de conèixer alguns dels programes intergeneracionals existents amb estudiants d’aquests nivells educatiu i de persones adultes majors, així com també d’analitzar les característiques d’aquests programes i els resultats que s’obtenen a través de la seva aplicació. Per aconseguir aquests objectius es va realitzar una revisió de la literatura a 5 bases de dades i es van seleccionar 15 articles que versaven sobre un programa intergeneracional i complien amb els següents requisits: programa que s’hagués publicat en castellà o en anglès en format article durant els darrers 15 anys, que inclogués a nins i nines d’educació primària i/o secundaria, que s’hagués dut a terme dins o fora del centre escolar i que impliqués una interacció mantinguda durant un temps entre els infants i les persones majors. En aquest capítol es presenten els 15 programes, explorant les seves característiques.

Referències bibliogràfiques

  • Abarrategui, L. (2018). Radio intergeneracional en la escuela: una propuesta para el envejecimiento activo. Index. comunicación: Revista científica en el ámbito de la Comunicación Aplicada, 8(2), 211-228. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6459850
  • Abril, M. F. (2013). Experiencia intergeneracional entre personas mayores institucionalizadas y grupo de escolares. International Journal of Developmental and Educational Psychology. http://hdl.handle.net/10662/1067
  • Bostrum, A. K., Hatton-Yeo, A., Ohsako, T., Sawano, Y. (2001). Una valoración general de iniciativas de PI en los países involucrados. En A. Hatton-Yeo y T. Ohsako (Eds.), Programas intergeneracionales: política pública e implicaciones de la investigación una perspectiva internacional. (pp. 3-8). Hamburgo: Instituto de la UNESCO para la Educación https://infogerontologia.com/documents/gerontologia/envej_activo_intergen/intergenspa.pdf
  • Campillo, M., Sánchez, M., y Díaz, P. (2020). Present and future of school intergenerational programmes: A study from Spain. Educational Research, 62(4), 375-389. https://doi.org/10.1080/00131881.2020.1819847
  • Chorn Dunham, C., y Casadonte, D. (2009). Children’s attitudes and classroom interaction in an intergenerational education program. Educational gerontology, 35(5), 453-464. https://doi.org/10.1080/03601270802605473
  • Chung, S. y Kim, J. (2020). The effects of intergenerational program on solidarity and perception to other generations in Korea. Journal of Social Service Research.
  • Comisión Europea (2011). Guía de ideas para la planificación y aplicación de proyectos intergeneracionales. Juntos: ayer, hoy y mañana. Proyecto MATES. Mainstreaming Intergenerational Solidarity (Solidaridad para la Integración Intergeneracional). Lifelong Learning Programme. http://anyflip.com/xuey/zpbi/basic
  • Delgado, C.R., y Calero, C.G. (2017). Espacios de convivencia y experiencia intergeneracional. Trabajo Social Hoy, 82, 19-40. doi:10.12960/ TSH.2017.0014
  • Díaz, A., Pérez, J., y Ortega, T. (2020). Relaciones intergeneracionales para un envejecimiento activo y satisfactorio. /Intergenerational relationships for active and satisfactory aging. Novedades en población, número especial, mayo de 2020, 91-104. http://www.novpob.uh.cu/index.php/NovPob/article/view/445/0
  • Fried, L. P., Carlson, M. C., McGill, S., Seeman, T., Xue, Q. L., Frick, K., Erwin, T., Tanner, E. K., Barron, J., Fragakis, C., Piferi, R., Martínez, I., Gruenewald, T., Martin, B. K., Berry-Vaughn, L., Steward, J., Dickersin K., Willging, P. R., y Rebok, G. W. (2013). Experience Corps: a dual trial to promote the health of older adults and children’s academic success. Contemporary Clinical Trials, 36(1), 1-13.https://doi.org/10.1016/j.cct.2013.05.003
  • Gamliel, T., y Gabay, N. (2014). Knowledge exchange, social interactions, and empowerment in an intergenerational technology program at school. Educational Gerontology, 40(8), 597-617. https://doi.org/10.1080/03601277.2013.863097
  • García de la Torre, M. D. P. (2011). Programas intergeneracionales en el marco de los programas universitarios de mayores. En C. Bru Ronda (ed.), Actas del IV Congreso Iberoamericano de Universidades para Mayores (CIUUMM 2011): Aprendizaje a lo largo de la vida, envejecimiento activo y cooperación internacional en los programas universitarios para mayores, Volumen II. La Coruña: Asociación Estatal de Programas Universitarios para Mayores (AEPUM), pp. 903-914. http://hdl.handle.net/10045/20025
  • Giraudeau, C., Bailly, N. (2019). Intergenerational programs: What can school-age children and older people expect from them? A systematic Review. European Journal of Ageing, 16(3), 363-376.
  • Lynott, P. P., y Merola, P. R. (2007). Improving the attitudes of 4th graders toward older people through a multidimensional intergenerational program. Educational gerontology, 33(1), 63-74. https://doi.org/10.1080/03601270600864041
  • Lyu, K., Xu, Y., Cheng, H., y Li, J. (2020). The implementation and effectiveness of intergenerational learning during the COVID-19 pandemic: Evidence from China. International Review of Education, 66(5), 833-855. https://doi.org/10.1007/s11159-020-09877-4
  • Moreno, P., Martínez de Miguel, S., y Escarbajal, A. (2018). El impacto educativo de los programas intergeneracionales: un estudio desde la escuela y las diferentes instituciones sociales implicadas. Revista Iberoamericana de Educación, 77(2), 31-54. https://doi.org/10.35362/rie7723158
  • Murayama Y, Ohba H, Yasunaga M, Nonaka K, Takeuchi R, Nishi M, Sakuma N, Uchida H, Shinkai S, Fujiwara Y. (2015). The effect of intergenerational programs on the mental health of elderly adults. Aging and Mental Health, 19(4), 306–314.
  • Newman S, Hatton-Yeo A. (2008). Intergenerational learning and the contributions of older people. Aging Horizon, 8, 31–39.
  • Newman S, Ward C, Smith T, Wilson J, Mc Crea J. (1997). Intergenerational programs: Past, present, and future. Taylor and Francis.
  • Orte, C., Vives, M., Pascual, B., y Gomila. M. A. (2014). Sharing Childhood, compartint la infància a les escoles amb una mirada intergeneracional. El primer any de feina junts. Anuari de l’Educació de les Illes Balears, (2014), 328-347.https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5002825
  • Quesada, V. Q., Vives, M., Pascual, B., Gomila, M. A., Amer, J., Pozo, R., y Orte, C. (2020). L’avaluació d’un programa intergeneracional a educació primària: propostes per a l’avaluació a partir de les lliçons apreses en el projecte SACHI2. Anuari de l’envelliment: Illes Balears, (2020), 446-464. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7731472
  • Ruíz, Ma.I., Gordillo, M., Pérez, M., Calzado, Z., y Z.Peart, M. (2013). Sociocognitive stimulation for elderly through an intergenerational programe based on the recovery of traditions and popular costums. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(2), 381-387. https://www.redalyc.org/pdf/3498/349852060035.pdf
  • Thompson, E. H. y Weaver, A. J. (2016). Making connections: the legacy of an intergenerational program. Gerontologist, 56, 909–918. https://doi.org/10.1093/geront/gnv064
  • Saldaña, S. A., y Hernández, E. (2016). Promoviendo salud en encuentros intergeneracionales: una oportunidad en espacios universitarios. Rumbos TS, (13), 133-148. http://revistafacso.ucentral.cl/index.php/rumbos/article/view/63
  • Sánchez, M., Sáez, J., Díaz, P. y Campillo, M. (2018). Intergenerational education in spanish schools: Making the policy case. Journal of Intergenerational Relationships, 16, 166-183.
  • Varma, V. R., Carlson, M. C., Parisi, J. M., Tanner, E. K., McGill, S., Fried, L. P.,Song, L.H., y Gruenewald, T. L. (2015). Experience corps Baltimore: Exploring the stressors and rewards of high-intensity civic engagement. The Gerontologist, 55(6), 1038-1049. https://doi.org/10.1093/geront/gnu011
  • Whiteland, S. R. (2016). Exploring Aging Attitudes through a Puppet Making Research Study. International Journal of Education & the Arts, 17(3), n3.https://eric.ed.gov/?id=EJ1094517
  • Werner, D., Teufel, J., Holtgrave, P. L., y Brown, S. L. (2012). Active generations: an intergenerational approach to preventing childhood obesity. Journal of School Health, 82(8), 380-386.https://doi.org/10.1111/j.1746-1561.2012.00713.x
  • Zaidi, A., Gasior, K., y Manchin, R. (2012). Population Aging and Intergenerational Solidarity: International Policy Frameworks and European Public Opinion. Journal of Intergenerational Relationships, 10 (3), 214-227. doi: 10.1080/15350770.2012.697845