Naufragio y rescate de la flota y armada del marqués del Vado del Maestre, 1691

  1. Pajuelo Moreno, Vicente 1
  1. 1 Universidad de Cádiz, España; Universidad de Lisboa, Portugal
Revista:
Anuario de estudios americanos

ISSN: 0210-5810

Any de publicació: 2019

Volum: 76

Número: 1

Pàgines: 155-175

Tipus: Article

DOI: 10.3989/AEAMER.2019.1.07 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Anuario de estudios americanos

Resum

The complex structure of the navy that was heading of Tierra Firme of the late seventeenth century is evident trough the analysis of the ships from the fleet and armada of General Diego de Córdoba Lasso de la Vega, Marquis of the Vado del Maestre, the quality of the ships that made the transport of flows to the Iberian Peninsula, life on board and the existence of a protocol system in the event of an incident. The loss of any of the ships that transported precious metals to Spain would aggravate even more the problems to the Castilian treasury. Should it occur, the Crown would have to promptly execute a plan of search and rescue in order to obtain valuable cargos.

Referències bibliogràfiques

  • Castillo Mathieu, Nicolás del, «Las 18 flotas de galeones a Tierra Firme (1650- 1700)», Suplemento de Anuario de Estudios Americanos, Sección Historiografía y Bibliografía, XLVII, 2, 1990, 83-129.
  • Céspedes del Castillo, Guillermo, «La avería en el comercio de Indias», Anuario de Estudios Americanos, II, Sevilla, 1945, 515-698.
  • Fernández Duro, Cesáreo, Armada española desde la unión de los reinos de Castilla y de Aragón, Tomo IV (1621-1652), Madrid, Est.Tipográfico «Sucesores de Rivadeneyra», 1898.
  • Font de Villanueva, Cecilia, «Política monetaria y política fiscal en Castilla en el siglo XVII: un siglo de inestabilidades», Revista de Historia Económica / Journal of Iberian and Latin American Economic History, 23, 1, 2005, 329-347. https://doi.org/10.1017/S0212610900012337
  • Haring, Clarence H., Comercio y navegación entre España y las Indias en la época de los Habsburgo, México, Fondo de Cultura Económica, 1979.
  • Navarrete Peláez, María Cristina, «La granjería de las perlas del Río de la Hacha: rebelión y resistencia esclava (1570-1615)», Historia Caribe, II, 8, 2003, 35?50.
  • Odriozola Oyarbide, Lourdes, Construcción naval en el País Vasco, siglos XVI?XIX. Evolución y análisis comparativo, San Sebastián, Diputación Foral de Guipúzcoa, Departamento de Economía y Turismo, 2002.
  • Pérez-Mallaína Bueno, Pablo Emilio, Los hombres del Océano. Vida cotidiana de los tripulantes de las flotas de India, siglo XVI, Sevilla, Diputación Provincial de Sevilla, 1992.
  • Pérez-Mallaína Bueno, Pablo Emilio, «Generales y almirantes de la Carrera de Indias: una investigación pendiente», Chronica nova. Revista de Historia Moderna de la Universidad de Granada, 33, Granada, 2007, 285-332.
  • Pérez-Mallaína Bueno, Pablo Emilio, «Juan Gutiérrez Garibay.Vida y hacienda de un general de la Carrera de Indias en la segunda mitad del siglo XVI», Revista de Indias, 70, 249, Madrid, 2010, 319-344. https://doi.org/10.3989/revindias.2010.010
  • Pérez-Mallaína Bueno, Pablo Emilio y Torres Ramírez, Bibiano, La Armada del Mar del Sur, Sevilla, Escuela de Estudios Hispano-Americanos, 1987.
  • Segovia Salas, Rodolfo, «El naufragio de la Armada de la Guardia en 1605 de la Carrera de Indias», Boletín de Historia y Antigüedades, XCIV, 836, Bogotá, 2007, 3-38.
  • Serrano Mangas, Fernando, Naufragios y rescates en el tráfico indiano durante el siglo XVII, Extremadura, Colección Encuentros, 1991.
  • Serrano Mangas, Fernando, Función y evolución del galeón en la Carrera de Indias, Madrid, Fundación Mapfre América, 1992.
  • Serrano Mangas, Fernando, «Realidad, ensayos y condicionamientos de la industria de construcción naval vasca durante el siglo XVII en la Carrera de Indias», Itsas Memoria. Revista de Estudios Marítimos del País Vasco, 2, Donostia-San Sebastián, 1998, 223-236.
  • Vila Vilar, Enriqueta, «Las ferias de Portobelo: apariencia y realidad del comercio con Indias», Anuario de Estudios Americanos, XXXIX, Sevilla, 1982, 275-340.