Docencia con perspectiva de género en Educación Secundaria: propuesta de Guía Didáctica de mujeres anglosajonas en lengua inglesa

  1. Patricia Marín del Ojo
  2. Lucía-Pilar Cancelas-Ouviña 1
  1. 1 Universidad de Cádiz, España
Zeitschrift:
Lenguaje y textos

ISSN: 1133-4770 2530-0075

Datum der Publikation: 2021

Nummer: 54

Seiten: 67-82

Art: Artikel

DOI: 10.4995/LYT.2021.15774 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Lenguaje y textos

Zusammenfassung

In order to respond to the 5th Goal of the Sustainable Development Goals (SDGs) and the proposals of the 2030 Agenda, this research shows how to introduce the gender perspective in Secondary Education, presen-ting, this way, a Teaching Guide in English. The aim is to work on language competence and gender studies simultaneously. This article presents an analysis of the importance and necessity of integrating the gender perspective in a transversal way in the current educational curriculum and it specifies the criteria followed to create a didactic material that fills an existing gap. It presents the structure and objectives of a Teaching Guide made up of 4 thematic units on the lives of sixteen Anglo-Saxon women who have served as a spur and inspiration for women from other countries and cultures. All of them promoted the expansion of the feminist movement, managing to offer a fairer image of women.

Bibliographische Referenzen

  • ALONSO, A., y LOMBARDO, E. (2016). Ending ghettoization? Mainstreaming gender in Spanish political science education. European political science, 15(3), 292-302. https://doi.org/10.1057/eps.2015.77
  • BOURDIEU, P. (1970). La reproduction. París: Editions du Minint.CANCELAS-OUVIÑA, L.P. (1998). Realia o material auténtico. ¿Términos diferentes para un mismo concepto? Edutec'97 (1), 391-394.
  • CANCELAS-OUVIÑA, L.P. (2021). Integrando la perspectiva de género (PG) en la literatura infantil y juvenil (LIJ) en lengua inglesa: The Bluestockings. Innovación Docente e Investigación en Educación y Ciencias Sociales: Nuevos enfoques en la metodología docente. (pp. 413-424). Madrid: Dykinson.
  • DE BEAUVOIR, S. (1949). The Second Sex. Nueva York: Knopf.
  • EAGLETON, M. (1986). Feminist Literary Theory: A Reader. Oxford/ Nueva York, NY: Blackwell.
  • ESCRIG, G., ORTÍ, M.J., y SALES, A. (2016). Guia de tractament no sexista del llenguatge administratiu. Fundació Isonomia. Universitat Jaume I de Castelló.
  • FREIXAS, A., y FUENTES-GUERRA, M. (1994). La reflexión sobre el Sistema sexo/género. Un reto en la actual formación del profesorado. Revista Educación, 304, 165-176.
  • GREENE, G., y KAHN, C. (1985). Making a Difference: Feminist Literary Criticism. Londres/ Nueva York: Routledge.
  • JIMÉNEZ, J. (2009). El efecto Mateo; un efecto psicológico. Papeles del psicólogo, 30(2), 145-154.
  • MARTÍNEZ MARTÍN, I. (2016). Construcción de una pedagogía feminista para una ciudadanía transformadora y contra-hegemónica. Foro de Educación, 14(20), 129-151. https://doi.org/10.14516/fde.2016.014.020.008
  • MERTON, R.K. (1968). The Matthew Effect in Science. Science,159(3810), 56-63. https://doi.org/10.1126/science.159.3810.56
  • MICHEL, A. (2001). Los estereotipos sexistas en la escuela y en los manuales escolares. Educere, 5(12),67-77.
  • MILL, J. (1869). The Subjection of Women. London: Longmans, Green, Reader, & Dyer. https://doi.org/10.1037/12288-000
  • OSORIO, A.C. (2016). Perspectiva de género en la educación y el perfil del docente del siglo XXI. Revista de Educación, 7(9), 135-146.
  • PLATH, S. (1963). The Bell Jar. Londres: Faber & Faber.
  • REBOLLO, M.A., GARCÍA, R., PIEDRA, J., y VEGA, L. (2011). Diagnóstico de la cultura de género en educación: actitudes del profesorado hacia la igualdad. Revista de Educación, 355, 521-546. doi: 10-4438/1988-592X-RE-2010-355-035
  • ROSSITER, M. (1993). «The Matthew/Matilda Effect in Science». Social Studies of Science (Londres: Sage) 23: 325-341. https://doi.org/10.1177/030631293023002004
  • RYAN, M. (2007). Literary Theory. A Practical Introduction. Oxford: Blackwell.
  • SANTOS GUERRA, M. (1996). Curriculum oculto y construcción del género en la escuela. Kikiriki. Cooperación educativa, (42), 14-27.
  • SHREWSBURY, C. (1997). What is feminist pedagogy? Women's Studies Quartely, 15(1/2), 166-173.
  • VALCÁRCEL, A. (2008). Feminismo en el mundo global. Madrid: Cátedra.
  • VALDIVIELSO, S., AYUSTE, A., RODRÍGUEZ, Mª C., y VILA, E. (2016). Educación y género en la formación docente en un enfoque de equidad y democracia, en CARRILLO, I. (Coord.) (2016) Democracia y Educación en la formación docente. Ponencia llevada a cabo en la Universidad de Vic, España.
  • WOLLSTONECRAFT, M. (1972). A Vindication of the Rights of Woman. Londres: J. Johnson.
  • Legislación
  • CONSEJO DE EUROPA (2018). Competencias para una Cultura Democrática. Convivir en pie de igualdad en sociedades democráticas culturalmente diversas. Consejo de Europa: Estrasburgo.
  • DECRETO 111/2016, de 14 de junio, por el que se establece la ordenación y el currículo de la Educación Secundaria Obligatoria. 28 de junio de 2016. BOJA. No. 122.
  • NACIONES UNIDAS (2018), La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: una oportunidad para América Latina y el Caribe (LC/G.2681-P/Rev.3), Santiago.