Programa de formación para la adopción en Andalucía

  1. León Manso, Esperanza
  2. Sánchez Sandoval, Yolanda
  3. Palacios González, Jesús
  4. Román Rodríguez, Maite
Revista:
Papeles del psicólogo

ISSN: 0214-7823 1886-1415

Ano de publicación: 2010

Título do exemplar: Rol profesional del psicólogo educativo; psicología de la educación en I+D+i

Volume: 31

Número: 2

Páxinas: 202-210

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Papeles del psicólogo

Resumo

In order to respond to prospective adopters� needs of preparation and support, a training programme was devised in Andalusia to be part of the first phases in the adoption procedures. Using a participating active approach, the goals include the adopters� reflection on the challenges of adoption, the consideration of their own resources and the ways to respond to potentially problematic situations, with the ultimate goal of making the experience of adoption a more positive one for all those involved. This article describes the programme as published in 2006 in Andalusia. The programme has become a reference for preparation programmes developed in other Spanish regions.

Referencias bibliográficas

  • Biafora, F. A., Javier, R. A., Baden, A. L. y CamachoGingerich, A. (2007). The future of adoption: A call to action. En R. A. Javier, A. L. Baden, F. A. Biafora y A. Camacho-Gingerich (Eds.), The handbook of adoption: Implications for researchers, practitioners, and families (pp. 527-537). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Brodzinsky, D. (2008). Adoptive parent preparation project. Phase 1: Meeting the mental health and developmental needs of adopted children. New York, NY: Evan B. Donaldson Adoption Institute.
  • Brooks, D., Allen, J. y Barth, R. P. (2002). Adoption services use, helpfulness, and need: a comparison of public and private agency and independent adoptive families. Children and Youth Services Review, 24, 213-238.
  • Cohen, N. J., Duvall, J. y Coyne, J. C. (1994). Characteristics of Post-adoptive families presenting for mental health service. Newmarket, Ontario: Children's Aid Society of York Region.
  • Farber, M. L. Z., Timberlake, E., Mudd, H. P. y Cullen, L. (2003). Preparing parents for adoption: An Agency experience. Child and Adolescent Social Work Journal, 20, 175-196.
  • Hart, A. y Luckock, B. (2004). Developing adoption support and therapy: New approaches for practice. Londres: Jessica Kingsley Publishers.
  • Palacios, J., Amorós, P., Fuertes, J., León, E., Sánchez Sandoval, Y. y Fuentes, N. (1999). Programa de Formación para la Adopción. Publicado en: Consejería de Asuntos Sociales, Junta de Andalucía; Consejería de Bienestar Social, Junta de Extremadura; y Consejería de Bienestar Social, Junta de Comunidades de Castilla-La Mancha (Edición piloto) (Programa compuesto por material escrito y audiovisual).
  • Palacios, J., León, E., Sánchez-Sandoval, Y., Amorós, P., Fuentes, N. y Fuertes, J. (2006). Programa de Formación para la Adopción. Sevilla: Dirección General de Infancia y Familia. Consejería de Igualdad y Bienestar Social. Junta de Andalucía (Programa compuesto por material escrito y audiovisual).
  • Palacios, J., Sánchez-Sandoval, Y. y León, E. (2004): Adelante con la Adopción. Colección: “Guías Infancia y Familia”. Sevilla: Consejería de Asuntos Sociales. Junta de Andalucía.
  • Palacios, J., Sánchez-Sandoval, Y. y Sánchez Espinosa, E.M. (1997). La adopción en Andalucía. Sevilla: Dirección General de Atención al Niño. Consejería de Asuntos Sociales. Junta de Andalucía.
  • Rushton, A. (2004). A scoping and scanning review of research on the adoption of looked after children. Clinical Child Psychology and Psychiatry, 9, 89–106.
  • Rushton, A. y Monck, E. (2009). Enhancing adoptive parenting. A test of effectiviness. Londres: BAAF.
  • Sar, B. K. (2000). Preparation for adoptive parenthood with a special-needs child: Role of agency preparation tasks. Adoption Quarterly, 3(4), 63-80.