Las actividades prácticas evaluables en los estudios jurídicos universitarios. Vídeo-ejercicios como instrumentos transformadores

  1. Vestri, Gabriele 1
  1. 1 Universidad de Cádiz
    info

    Universidad de Cádiz

    Cádiz, España

    ROR https://ror.org/04mxxkb11

Journal:
REJIE: Revista Jurídica de Investigación e Innovación Educativa

ISSN: 1989-8754

Year of publication: 2021

Issue: 25

Pages: 11-29

Type: Article

DOI: 10.24310/REJIE.2021.VI25.13097 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: REJIE: Revista Jurídica de Investigación e Innovación Educativa

Abstract

This study is the result of the analysis of the Teaching Innovation and Improvement Project carried out during the 2020-2021 academic year and approved by the Vice-Rectorate for Digitalisation and Infrastructures of the University of Cadiz. The project was developed with the students of Administrative Legal Management I, Administrative Structures and Administrative Law of the Degree in Management and Public Administration, who used video-exercises as a tool for practical learning and development. The main purpose of these activities is to improve the oral and operational skills of our students, in order to gradually acquire a certain fluency in the oral explanation of complex legal-administrative issues. One hundred and twenty video-exercises were carried out over the three courses mentioned, a sufficient number to proceed with a careful analysis to determine how these types of practical activities have had an impact on the academic training of our students. In our opinion, the data obtained can also be considered, adapted and extended to those legal subjects included in different social science degrees.

Bibliographic References

  • - DELGADO GARCÍA, A. M., ROVIRA FERRER, I., OLIVER CUELLO, R. (2019). Diferentes aplicaciones del vídeo como herramienta docente en un Máster virtual. IN-RED 2019, V Congreso de Innovación Educativa y Docencia en Red, pp. 226-234.
  • - DELGADO GARCÍA, A.M., OLIVER, R. (2006). La evaluación continua en un nuevo escenario docente. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, Vol. 3, núm. 1, p. 2.
  • - GARCÍA AÑÓN, J. (2013). Transformaciones en la docencia y el aprendizaje del Derecho: ¿la educación jurídica clínica como elemento transformador? en García Añón, J. Transformaciones en la docencia y el aprendizaje del Derecho. Valencia: Actas del Quinto Congreso Nacional de Docencia en Ciencias Jurídicas, p. 7.
  • - LÓPEZ MENESES, E., INFANTE MORO, A. (2010). Prácticas educativas universitarias en entornos digitales 2.0. Revista DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia, núm. 18, pp. 1-10.
  • - LUCENA CID, I. V. (2016). La aplicación de las TIC y la evaluación por competencias en el Grado en Derecho. International Journal of Educational Research and Innovation (IJERI), 5, pp. 42-54.
  • - MATEO, J., MARTÍNEZ, F. (2008). Mediación y evaluación educativa. Madrid, España: La Muralla, p. 180.
  • - ORTÍZ MARTÍNEZ E., GRAS GIL E., MARÍN HERNÁNDEZ S. (2018). El efecto de la evaluación continua en el aprendizaje universitario. Revista mexicana de investigación educativa, Vol. 33 núm. 79 octubre-diciembre, p. 1236.
  • - RIGO, D. Y., PAOLONI, P. (2019). Compromiso con la formación inicial de docentes. Clase invertida y TIC. Revista de Innovación y Buenas Prácticas Docentes, 8(4), 102-115.https://doi.org/10.21071/ripadoc.v8i2.12171.
  • - VILLA SÁNCHEZ, A. (2020). Aprendizaje Basado en Competencias: desarrollo e implantación en el ámbito universitario. REDU. Revista de Docencia Universitaria, [S.l.], v. 18, n. 1, p. 19-46, DOI: https://doi.org/10.4995/redu.2020.13015.