Remakes, actualizaciones y homenajes fílmicos en la obra cinematográfica de John Carpenter

  1. Rodríguez de Austria Giménez de Aragón, Alfonso M. 1
  2. Iturbe Tolosa, Andoni 2
  1. 1 Universidad de Cádiz (UCA)
  2. 2 Universidad del País Vasco (UPV-EHU)
Journal:
RAE-IC: Revista de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación

ISSN: 2341-2690

Year of publication: 2022

Issue Title: Original y copia, del remake al meme: adaptaciones, réplicas y recreaciones en la comunicación

Volume: 9

Issue: 17

Pages: 160-179

Type: Article

DOI: 10.24137/RAEIC.9.17.7 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: RAE-IC: Revista de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación

Abstract

The cinema of director John Carpenter (New York, 1948) is closely linked to the remake. Belonging to the generation of filmmakers who have been part of the "new Hollywood", is considered to be one of the most creative and versatile contributors of the American cinema in the 70s in terms of film production and aesthetics. Most of those filmmakers were both producers and directors, as opposed to the Hollywood Classic Cinema. The cinema of Carpenter drew on the Hollywood Classsic Cinema, particularly in the case of his admired Howard Hawks, whom he pays tribute to on several occasions. In addition to reworking existing classic works, his own movies has been taken as remakes by other filmmakers to the point that Carpenter joined those movies as a producer. The aim of this article is to analyze the movies that are most related to the remake and thus placing it in intertextuality relationships, created by the author and enlarged by later authors.

Bibliographic References

  • Aumont, J. y Marie, M. (2009). Análisis del film. Barcelona: Paidós.
  • Ballero, F. (2007). L'estetica cinematografica del remake: il declino della creatività. Roma: Aracne.
  • Bazin, A. (1966). ¿Qué es el cine? Madrid: RIALP.
  • Biskind, P. (2001). Seeing is Believing. Or How Hollywood Taught Us to Stop Worring and Love the 50s. Londres: Bloomsbury.
  • Buccheri, V. (2000). Sguardi sul postmoderno: il cinema contemporáneo: questioni, scenari, letture. Milán: Universitá Católica.
  • Casas, Q. (2004). John Carpenter. Horror en B mayor. San Sebastián: Donostia Kultura-Semana de Cine Fantástico y de Terror de San Sebastián.
  • Casetti, F. y Di Chio, F. (1991). Cómo analizar un film. Barcelona: Paidós.
  • Cahiers du Cinéma (1988). Nº 11 a 20. Paris: Éditions de l'Étoile.
  • Carmona, R. (1993). Cómo se comenta un texto fílmico. Madrid: Cátedra.
  • Cascajosa Virino, C. C. (2004). El Remake Cinematográfico y la Comunicación Intercultural. Razón y Palabra, 44.
  • Cascajosa Virino, C. C. (2006). El espejo deformado: Una propuesta de análisis del reciclaje en la ficción audiovisual norteamericana. Revista Latina de Comunicación Social, 61. Tenerife: Universidad de la Laguna.
  • Druxman, Michael B. (1975). Make it Again, Sam. A Survey of Movie Remakes. South Brunswick y New York: Barnes and Co.
  • Eberwein, R. (1998): Remakes and Cultural Studies. En A. Horton y S. McDougal (Eds.), Play it Again, Sam. Retakes on Remakes (pp. 15-33). Los Angeles: University of California Press.
  • Fernández Labayen, M. y Martín Moran, A. (2017). Remakes transnacionales: dinámicas industriales y éticas. Fonseca, 14, 59-73. https://doi.org/10.14201/fjc2017145973
  • Forrest, J. y Kroos, L. (2002). Dead Ringers: The Remake in Theory and Practice. Albany: State of New York University.
  • González Requena, J. (Comp.) (1995). El análisis cinematográfico. Modelos teóricos. Metodologías. Ejercicios de análisis. Madrid: Editorial Complutense.
  • Iglesias, J. (2003). Análisis de la filmografía de John Carpenter. (Tesis doctoral). Universidad Complutense de Madrid, Madrid. Recuperado de http://webs.ucm.es/BUCM/tesis//19972000/S/3/S3031401.pdf
  • Marranghello, D. (1994). Análisis Cinematográfico. San José de Costa Rica: Ediciones Cultura Cinematográfica.
  • Martin, M. (1992). El lenguaje del cine. Iniciación a la estética de la expresión cinematográfica a través del análisis sistemático de los procedimientos fílmicos. Barcelona: Gedisa Editorial (segunda edición).
  • Menegaldo, G. (2019). H. P. Lovecraft On Screen, A Challenge For Filmmakers (Allusions, Transpositions, Rewritings). Brumal. Research Journal on the Fantastic, VII(1), 55-79.
  • Montes de Oca, A. (1996). La pesadilla roja. Cine anticomunista norteamericano 1946-1954. San Sebastián: Festival Internacional de Cine de San Sebastián.
  • Lévi-Strauss, C. (1964). El Pensamiento Salvaje. México D.F.: Fondo de Cultura Económica.
  • Leitch, T. (2002). Twice-Told Tales: Disavowal and the Rhetoric of the Remake. En J. Forrest y L. Kroos. Dead Ringers: The Remake in Theory and Practice (pp. 37-62). Albany: State of New York University.
  • Perales Bazo, F. (2005). Howard Hawks. Madrid: Cátedra.
  • Piemontese, P. (2000). Remake: Il cinema e la via dell’Eterno Ritorno. Roma: Castelvecchi
  • Rodríguez de Austria, A. M. (2017). Análisis Crítico del Discurso en la narrativa audiovisual. Metodología y estudio de caso: La trilogía Batman De C. Nolan (Tesis doctoral). Universidad de Sevilla, Sevilla. Recuperado de https://idus.us.es/handle/11441/26638
  • Verevis, C. (2006). Film remakes. Edinburgh University Press.
  • Zunzunegui, S. (1981). Las máscaras del tiempo. Contracampo, 24.