Genialidad, marginalización y locura en El perseguidor, de Julio Cortázar.

  1. Pina Arrabal, Álvaro 1
  1. 1 Universidad de Cádiz. España.
Revista:
Anales de literatura hispanoamericana

ISSN: 0210-4547 1988-2351

Any de publicació: 2021

Títol de l'exemplar: Monográfico: Homenaje al 80º aniversario del exilio republicano español en Argentina. La segunda generación

Número: 50

Pàgines: 393-398

Tipus: Article

DOI: 10.5209/ALHI.79822 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Anales de literatura hispanoamericana

Resum

The current article is focused on the notions of genius, marginalization and insanity in the specific case of El perseguidor (1959), a story by the Argentine writer Julio Cortázar. Special attention is paid to the figure of the protagonist, Johnny Carter, in relation with his counterpoint Bruno and with the modern Western society to which he belongs. Taking social ontology presuppositions as a point of departure, we defend the thesis that it is the friction between society and the individual that prompts the consideration of the latter as a mere lunatic. Likewise, we propose marginalization as a way of personal identity and we try to ascertain the degree of artistic brilliance of the character –if any– according to the narration

Referències bibliogràfiques

  • Blanes, Jaume P. (2011), “El perseguidor, de Cortázar, entre la figuración de la vanguardia y la emergencia de una nueva subjetividad”, Revista De Crítica Literaria Latinoamericana, 37(74), págs. 71-92. Disponible en: www.jstor.org/stable/41940838
  • Cortázar, Julio (2009). El perseguidor. Barcelona: Gráficas’94.
  • Epstein, Brian (2018), “Social Ontology”, en Edward N. Zalta(ed.). The Stanford Encyclopedia of Philosophy. Disponible en: https://plato.stanford.edu/archives/sum2018/entries/social-ontology/
  • Gambarotta, Emiliano M. (2009), “El crítico y el perseguidor. Sobre las potencialidades de la crítica a partir de un cuento de Julio Cortázar”, Question, 1(24), págs. 1-11. Disponible en: https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/question/article/view/849
  • Gyurko, Lanin A. (1980). “Artist and Critic in Cortazar’s ‘El Perseguidor’: Antagonists or Doubles?”, en Ibero-amerikanisches Archiv, vol. 6, 3 (pp. 205-238).
  • Jiménez, Antonio (1990), “El sensualismo y ‘la otra realidad’ en ‘El perseguidor’ de Cortázar”, Mester, 19(1), págs. 49-54. Disponible en: https://escholarship.org/content/qt2p77c32f/qt2p77c32f.pdf
  • Keats, John (2009). Les Odes. París: Arfuyen.
  • Lavallén, Julio (2016), Entrevista con Julio Lavallén por Fernando Abad, El Tribuno. Disponible en: https://www.eltribuno.com/salta/nota/2016-5-20-19-7-0--los-artistas-somos-solo-hacedores-que-gozamos-de-momentos-de-lucidez
  • Lawson, Anthony (2003). Reorienting Economics. Londres y Nueva York: Routledge.
  • Maestro, Jesús G. (2014). Contra las Musas de la Ira. El Materialismo Filosófico como Teoría de la Literatura. Asturias: Pentalfa Ediciones.
  • Maestro, Jesús G.(2018). Teoría del Genio: explicación y justificación de la genialidad en el arte y la literatura. Vídeo disponible en: https://www.youtube.com/watch?v=Qd1sQNBmM4k
  • Marcuse, Herbert (1993). El hombre unidimensional. Ensayo sobre la ideología de la sociedad industrial avanzada. Barcelona: Planeta-De Agostini.
  • Mesa, Daniel (2012), “Las verdaderas traducciones cortazarianas de John Keats”, en Francisco Lafarga y Luis Pegenaute (eds.). Aspectos de la historia de la traducción en Hispanoamérica: autores, traducciones y traductores. Vigo: Academia del Hispanismo, págs. 231-239.
  • Platón (2019). Diálogos III. Barcelona: Gredos.
  • Pujante, David (2010), “Genio y carácter melancólico. El problema XXX del Pseudo-Aristóteles”, Paraíso. Revista de poesía, 6, págs. 19-26. Disponible en: https://www.dipujaen.es/export/descargas/cultura/revista-paraiso/paraiso_6.pdf
  • Saliva, Alicia (2004), “Cortázar, el perseguidor”, Cuadernos literarios, págs. 121-128. Disponible en: https://cuadernos.ucss.edu.pe/index.php/cl/article/view/206/198
  • Suárez-Galbán, Eugenio (1998), “Cortázar como negro: ‘El Perseguidor’”, en Coloquio Internacional Lo lúdico y lo fantástico en la obra de Cortázar. Madrid: Centre de recherches Latino-Americaines Université de Poitiers/Fundamentos, págs. 49-58.
  • Villaurrutia, Xavier (1966), “Nostalgia a la muerte”, en Obras. México: Fondo de Cultura Económica, págs. 68-69.