Facebook y Tuentide plataforma de ocio a herramienta e-learning

  1. Gómez Nieto, Begoña
  2. Tapia Frade, Alejandro
Zeitschrift:
Prisma Social: revista de investigación social

ISSN: 1989-3469

Datum der Publikation: 2011

Titel der Ausgabe: Nuevas formas de Relación Social

Nummer: 6

Seiten: 238-260

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Prisma Social: revista de investigación social

Zusammenfassung

The current process of change Bologna university involves the assimilation of new teaching methodologies, to be assisted by tools and technology resources under the so-called ICT. Therefore, it is not trivial matter to know how they are used these platforms, as delve into how to use will largely increase the efficiency of the pedagogical and thus obtain satisfactory educational outcomes. This case study explores the use of the major social networks used among Spanish university students (registration, purpose of use, frequency, etc.) and relates the findings with the potential productivity learning in this environment, facilitated interalia by feature that has interactive channel. For this, we used the questionnaire technique between 264 college two private universities in two different geographic areas, European University Miguel de Cervantes and Francisco de Vitoria University.

Bibliographische Referenzen

  • CASSIDY, J. (2006). Me media: how hanging out on the internet became big business. The New Yorker, 82 (13), 50. En: http://www.newyorker.com/archive/2006/05/15/060515fa_fact_cassidy (1/06/11).
  • COMSCORE (2009). Tuenti Most Popular Social Networking Site in Spain. (www.comscore.com/Press_Events/Press_Releases/2009/2/Social_Networking_Spain) (1-06-10).
  • DAHL, R. (1961): “Who governs?” Yale University Press.
  • DE HARO, J.J. Observatorio de la actividad, la innovación y las tendencias en la Formación en Red. En: http://scopeo.usal.es/index.php?option=com_content&view=article&id=598&Itemid=73 (31/05/11).
  • ESPUNY, Cinta; GONZÁLEZ, Juan; LLEIXÀ, Mar; GISBERT, Mercè (2011). «Actitudes y expectativas del uso educativo de las redes sociales en los alumnos universitarios». En: «El impacto de las redes sociales en la enseñanza y el aprendizaje» [monográfico en línea]. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC). Vol. 8, n.º 1, págs. 171-185. UOC. [Fecha de consulta: 31/05/11]. <http://rusc.uoc.edu/ojs/index.php/rusc/article/view/v8n1-espuny-gonzalez-lleixagisbert/v8n1- espuny-gonzalez-lleixa-gisbert> ISSN 1698-580X
  • FERNÁNDEZ, L. A. (2008): “Nuevos modelos de comunicación, perfiles y tendencias en las redes sociales”. Comunicar, 33. P: 75.
  • FLORES, J. L. (2008). “Análisis de redes sociales: el poder de la influencia”. Harvard-Deusto Marketing & Ventas, 86. Pp: 62-70.
  • HUNTER, F. (1953). Community power structure: a study of decision makers. University of North Carolina Press.
  • MAZER, J.P., MURPHY, R. E. y SIMONDS, C.J. “I'll See You On "Facebook": The Effects of Computer-Mediated Teacher Self-Disclosure on Student Motivation, Affective Learning, and Classroom Climate”. Communication Education, Volume 56, Issue 1 January 2007.Pp: 1-17. En: http://onlinesocialnetworks.blogspot.com/2007/06/illsee-you-on-facebook.html (31/05/11).
  • SEGOVIA Y ZACCAGNINI (1988). “La escuela virtual: la tecnología al servicio de la educación”. Comunicar, 27. P: 172.
  • SIEMENS, George; WELLER, Martin (coord.) (2011). «El impacto de las redes sociales en la enseñanza y el aprendizaje» [monográfico en línea]. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC). Vol. 8, n.º 1, págs. 157-163. UOC. [Fecha de consulta: dd/mm/yy]. <http://rusc.uoc.edu/ojs/index.php/rusc/article/view/v8n1-siemens-weller/v8n1-siemens-weller> ISSN 1698-580X (31/05/11).
  • TESOURO, M. Y PUIGGALÍ, J. (2006). “La escuela virtual: la tecnología al servicio de la educación”. Comunicar, 27. P: 171.
  • THE COCKTAIL ANALYSIS (2008) Herramientas de comunicación on-line: Las Redes Sociales. Madrid. (www.tcanalysis.com) (15/05/10).
  • WALTON, J. (1966). “Discipline, method and community power: A note on the sociology of knowledge”. American Sociologial Review; 31.