Periodismo y publicidad unidos en la revolución digital

  1. Gómez Nieto, Begoña 1
  2. Tapia Frade, Alejandro 1
  1. 1 Universidad Europea Miguel de Cervantes
    info

    Universidad Europea Miguel de Cervantes

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/02p350r61

Journal:
Estudios sobre el mensaje periodístico

ISSN: 1988-2696

Year of publication: 2014

Issue: 20

Pages: 95-111

Type: Article

DOI: 10.5209/REV_ESMP.2014.V20.N1.45221 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Estudios sobre el mensaje periodístico

Abstract

The objective of the study is focused on the analysis of the relationship between journalism and advertising media in which these two different disciplines, forced to understand to survive move onstage in thecurrent digital context. This integration is from various perspectives: economic, social and cultural. Therelationship between media, specifically the press and advertising is very narrow. Both are needed, andsupport one another, forming a genuine symbiosis: advertising needs half press to reach consumers andthis needs advertising to finance it. Stands out especially the influence and impact which has had Internet in the press, by the revolution which has resulted in changes of various kinds: modifying structures,parameters, procedures and methods of work in the current journalistic activity.

Bibliographic References

  • EAE BUSINEES SCHOOL (Blog): “La inversión publicitaria en Internet aumentará hasta el 21,5% en 2014”: http://www.puromarketing.com/66/13434/inversion­pu­ blicitaria­internet­aumentara­hasta­2014.html [Fecha de consulta: 12/09/2012]
  • EL MUNDO (2013): Dossier Extra Publicidad, p. 12. 25 de enero
  • EL PAÍS (2002): Libro de estilo. Madrid, Ediciones El País.
  • EL PAÍS, GENTE & NEGOCIOS (Blog): “Inversión y publicidad crecerán poco en 2012”: http://genteynegocios.elpais.com.uy/inversion­en­publicidad­crecera­poco­ en­2012 [Fecha de consulta: 11/09/2012]
  • GALLAUGER, John. M. et al. (2001): “Revenue Streams and Digital Content Providers: An empirical investigation”. Information and Management, No. 38, pp. 473­485
  • GONZÁLEZ LOBO, Mª Ángeles y CARRERO LÓPEZ, Enrique (1999): Manual de planificación de medios. Madrid, ESIC.
  • INFOADEX (2012): Estudio Infoadex de la inversión publicitaria en España 2012: http://www.infoadex.es/Resumen_Estudio_Inversiones_InfoAdex_2012.pdf [Fecha de consulta: 11/09/2012]
  • MARCOS RECIO, Juan Carlos (1999): La documentación electrónica en los medios de comunicación. Madrid, Fragua.
  • MARTÍNEZ DE SOUSA (2003): Libro de estilo Vocento. Gijón, Trea
  • MIGUEL DE BUSTOS, Juan Carlos y CASADO DEL RÍO, Miguel Ángel (2010): “Sobre pago y gratuidad. Momentos de crisis en la industria periodística”. Telos: Cuadernos de comunicación e innovación, nº 83, pp. 24­35.
  • RAMONET, Ignacio (1998): “Informer sur l’information”. Le Monde Diplomatique. Febrero.
  • ROVIROSA, Josep (2012): Periodismo y publicidad. La Vanguardia, Defensor del Lector, 5 de febrero
  • SANTÍN DURÁN, Marina (2006): Revista Zer, 208, 20, pp. 197­209.
  • SCOTT, Ben (2005): “A contemporary history of digital journalism”. Television & New Media, 6 (1), pp. 89­126.
  • VILA­SANJUÁN, Sergio (2003): Pasando página. Autores y editores en la España Democrática. Barcelona, Destino.
  • VASISHT, Prateek et al. (2004): “An Investigation of Revenue Streams of New Zealand Online Content Providers”. Journal of Global Information Management (JGIM), Volume 12, Issue 4, pp. 75­88.