La comunicación corporativa a través de las páginas web: el caso de las ONGs españolas

  1. Begoña Gómez Nieto 1
  2. Alejandro Tapia Frade 1
  3. Óscar Díaz Chica 1
  1. 1 Universidad Europea Miguel de Cervantes
    info

    Universidad Europea Miguel de Cervantes

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/02p350r61

Journal:
Vivat Academia

ISSN: 1575-2844

Year of publication: 2012

Issue: 120

Pages: 1-20

Type: Article

DOI: 10.15178/VA.2012.120.1-20 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Vivat Academia

Abstract

This paper analyzes the corporate communication of a hundred nonprofit organizations through its Web portals. This technique used was the content analysis. The results highlight the inadequate management of corporate communication in this environment, with glaring deficiencies in the development of the usability of the medium. Furthermore, although formally importance is given to corporate communications, also blamed the lack of some basic communicative elements and poor location that actually has some content in Web pages.

Bibliographic References

  • Biloslavo, R. y Trnavcevic, A. (2009). “Web sites as tools of communication of a green company”. En: Management Decision, vol. 47, nº 7 p.1158–1173.
  • Capriotti, P. (2005). Planificación estratégica de la imagen corporativa. Barcelona: Ariel Comunicación.
  • Chaudhri, V. y Wang, J. (2007). “Communicating corporate social responsibility on the internet – A case study of the top 100 information technology companies in India”. En:
  • Management Communication Quarterly, vol. 21, nº 2, p. 232–247.
  • Connolly–Ahern, C. y Broadway, C. (2007). “The importance of appearing competent:
  • An analysis of corporate impression management strategies on the World Wide Web”.
  • En: Public Relations Review , vol. 33, nº 3, p.343–345.
  • Diario 20 Minutos (2007). Detenido el presidente de la ONG Anesvad por apropiación indebida de fondos. Edición Digital, 9 de Marzo. Disponible en http://www.20minutos.es
  • Diario 20 Minutos (2007). Anticorrupción investiga a Intervida por el posible de desvío de fondos de apadrinamientos para fines privados. Edición Digital, 3 de Abril.
  • Disponible en http://www.20minutos.es
  • Esrock, S.L. y Leichty, G.B. (2000). “Organization of corporate web pages: Publics and functions”. En: Public Relations Review, vol. 26, nº 3, p. 327–344.
  • Estudio General de Medios (E.G.M.) (2009). Estudio de la audiencia de internet. Octubre / Noviembre 2009. Disponible en http://www.aimc.es
  • Fundación Eroski (2005). Las ONGs ordenadas por presupuesto. Disponible en
  • http://ong.consumer.es/por–presupuesto/?f=10000000
  • Haselkorn, M. y Walton, R. (2009). “The Role of Information and Communication in the Context of Humanitarian Service”. En: IEEE transactions on professional
  • Communication, vol. 53, nº 4, p.325–328.
  • Herranz De La Casa, J.M. (2007). Disponible en:
  • http://www.consumer.es/web/es/solidaridad/proyectos_y_campanas/2007/08/22/166049.php (7/06/11).
  • Hurst, M. (2010) “Wikihappiness, un modelo de ONG basada en las redes sociales”.
  • Yorokubu, vol. 3, p. 34.
  • Maiers, C., Reynolds, M. y Haselkorn, M. (2005). ”Challenges to effective information and communication systems in humanitarian relief organizations”. En IEEE
  • International Professional Communication Conference (IPCC), p.82–91.
  • Patsioura, F., Vlachopoulou, M. y Malama, E. (2007). “Corporate advertising web sites– Effectiveness in terms of promotion, communication and relationship marketing”.
  • En: ICE–B 2007: Proceedings of the second international conference on e–Business, p. 301–
  • Patsioura, F., Vlachopoulou, M. y Malama, E. (2008). “Corporate Advertising Web Sites as Integrated Relationship Marketing Mediums: Effects of Communication,
  • Feedback and Customer Service on Advertising Effects”. En: Innovation and knowledge
  • management in business globalization: theory & practice, Vols 1 y 2 , p. 1336–1341.
  • Sanz De La Tajada, L.A. (1996). Auditoría de la imagen de la empresa. Métodos y técnicas de estudio de la imagen. Madrid: Síntesis.
  • Soria, M.M. (2009). “Cómo las ONGs españolas afrontan una crisis de imagen a través de la sala de prensa virtual”. En: Razón y Palabra, vol. 70.
  • Vaccaro, A. y Madsen, P. (2008). “ICT and an NGO: Difficulties in attempting to be extremely transparent”. En: Transparency, Information and communication technology: social responsibility and accountability in business and education. Transparency and Social Responsibility Conference Catholic Univ Lisbon, Sch Business & Econ, Lisbon. p. 51–
  • Vestergaard, A. (2008). “Humanitarian branding and the media The case of Amnesty International”. En: Journal of language and politics, vol. 7, nº 3. p. 471–493.
  • Villafañe, J. (1993). Imagen positiva. Gestión estratégica de la imagen de las empresas.
  • Madrid: Pirámide.