La transmisión del conocimiento tradicional como herramienta educativa para promocionar la salud y el envejecimiento activo en mayores

  1. José Ramón Vallejo Villalobos 3
  2. Alonso Verde López 4
  3. José Antonio González González 5
  4. José Fajardo Rodríguez 4
  5. Helena Maria de Sousa Lopes Reis do Arco 6
  6. María Consuelo Carrasco Ramos 7
  7. Salvador Postigo Mota 12
  1. 1 Equipa de investigação, no âmbito do grupo de investigação – Innovation and Development in Nursing – NursID, do Centro de Investigação em Tecnologias e Serviços de Saúde (CINTESIS) da Faculdade de Medicina da Universidade do Porto.
  2. 2 Departamento de Enfermería. Facultad de Medicina y Ciencias de la Salud. Universidad de Extremadura. Grupo de Investigación Farmacogenómica de Enfermedades Psiquiátricas. Universidad de Extremadura. Sistema Extremeño de Ciencia, Tecnología e Innovación (SECTI).
  3. 3 Departamento de Anatomía Patológica, Biología Celular, Histología, Historia de la Ciencia, Medicina Legal y Forense y Toxicología. Facultad de Medicina, Universidad de Cádiz.
  4. 4 Grupo de Investigación en Etnobiología, Flora y Vegetación del Sureste Ibérico. Laboratorio de Sistemática y Etnobotánica, Instituto Botánico, Universidad de Castilla-La Mancha, Jardín Botánico de Castilla-La Mancha.
  5. 5 Grupo de Investigación de Recursos Etnobiológicos del Duero-Douro. Etnobiología, Facultad de Biología, Universidad de Salamanca.
  6. 6 Escola Superior de Enfermagem, Instituto Politécnico de Portalegre. Centro de Investigação para a Valorização de Recursos Endógenos [VALORIZA].
  7. 7 Consultorio Local Nuestra Sra. de la Soledad de Guadiana, Centro de Salud Pueblonuevo del Guadiana (Badajoz).
Revista:
Revista ROL de enfermería

ISSN: 0210-5020

Ano de publicación: 2022

Volume: 45

Número: 5

Páxinas: 16-23

Tipo: Artigo

DOI: 10.55298/ROL2022.4547 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

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Resumo

Active ageing is a subject of particular relevance at a time when the need to face the challenges and opportunities of the 21st century has led to new ways of understanding education. Thus, the competency-based learning model currently implemented in European, Latin American and other educational systems must be considered in all age groups regardless of geographic or socio-demographic criteria. In the Spanish education legislation, competences are defined as the “abilities to apply the content of each stage of teaching and learning in an integrated manner, in order to attain the appropriate performance of activities and the effective resolution of complex problems”. As can be deduced from this definition, the great challenge lies in putting them into practice in the teaching-learning processes. In this respect, Traditional Knowledge (TK) is presented as a tool to encourage dialogue, intergenerational health and, consequently, care for our elders from school to university. Moreover, the encounter between generations at different educational stages can enhance the life experience of older people and the development of two-way skills resulting from this interaction. Currently, the «Inventario Español de los Conocimientos Tradicionales relativos a la Biodiversidad» (IECTB) (Spanish Inventory of Traditional Knowledge related to Biodiversity), drawn up to comply with Law 42/2007 of 13 December, on Natural Heritage and Biodiversity, is a reference point for the work on social gerontology and the development of teaching materials with the proposed pedagogical philosophy.

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