El aperturismo del Código Haysla prostitución masculina en las adaptaciones cinematográficas de los 60

  1. Durán Manso, Valeriano 1
  1. 1 Universidad de Cádiz
    info

    Universidad de Cádiz

    Cádiz, España

    ROR https://ror.org/04mxxkb11

Journal:
Revista de humanidades

ISSN: 1130-5029 2340-8995

Year of publication: 2021

Issue: 44

Pages: 169-194

Type: Article

More publications in: Revista de humanidades

Abstract

Prostitution was one of the topics condemned by the Hays Code between 1934 and 1967 to protect the morale of viewers. After its approval in 1956, Breakfast and Tiffany’s (Blake Edwards) and The Roman Spring of Mrs. Stone (José Quintero), based on the novels of Truman Capote and Tennessee Williams, two of the most prolific American writers in Hollywood, were released in 1961. Both films treated it in his characters; something unprecedented that provided a new perspective of the masculinity. In order to know the representation of male prostitution in the classic cinema and the prototype of character that exercises it, the main characters of these adaptations, Paul Varjak, Paolo di Leo and Chance Wayne, are analyzed as a person and as a role (Casetti and Di Chio). These films played a decisive role in the thematic openness that led to dissolution of the Hays Code.

Bibliographic References

  • Antón-Pacheco, Ana (2005). El teatro de los Estados Unidos. Historia y crítica. Madrid: Langre Biblioteca Paralela.
  • Aresté, José María (2006). Escritores de cine. Relaciones de amor y odio entre doce autores y el celuloide. Madrid: Espasa Calpe.
  • Black, Gregory D. (2012). Hollywood censurado. Madrid: Cambridge University Press.
  • Capote, Truman (2011). Retratos. Barcelona: Anagrama.
  • Casas, Quim e Iriarte, Ana Cristina (2009). Richard Brooks. Madrid/ San Sebastián: Filmoteca Española/ Festival de cine de San Sebastián.
  • Casetti, Franceso y Di Chio, Federico (2007). Cómo analizar un film. Barcelona: Paidós.
  • Chatman, Seymour (1990). Historia y discurso. La estructura narrativa en la novela y en el cine. Madrid: Taurus Humanidades.
  • Clum, James M. (1997). The sacrificial stud and the fugitive female in Suddenly, Last Summer, Orpheus Descending and Sweet Bird of Youth. En Matthew C. Roudané (ed.). The Cambridge Companion to Tennessee Williams. Cambridge: Cambridge University Press, pp. 128-146.
  • De Rochemont, Louis (productor) y Quintero, José (director). (1961). La primavera romana de la señora Stone [Cinta cinematográfica]. Warner Bros (EE.UU).
  • Devlin, Albert J. (ed.). (1986). Conversations with Tennessee Williams. Jackson and London: University Press of Mississippi.
  • DiLeo, John (2010): Tennessee Williams and Company. His Essential Screen Actors. East Brunswick, New Jersey: Hansen Publishing Group.
  • Durán Manso, Valeriano (2020). Los personajes fugitivos de las adaptaciones cinematográficas de Tennessee Williams: Dulce pájaro de juventud (Richard Brooks, 1962) y la crisis del Código Hays, Zer, 25 (48), pp. 127-146. DOI: https://doi.org/10.1387/zer.21347
  • Durán Manso, Valeriano (2017). La ruptura del modelo de masculinidad en el Hollywood clásico: los personajes de Tennessee Williams y de William Inge. Communication Papers. Media Literacy & Gender Studies, 6 (11), pp. 129-153. DOI: https://doi.org/10.33115/udg_bib/cp.v6i11.22028
  • Durán Manso, Valeriano (2011). La complejidad psicológica de los personajes de Tennessee Williams. Frame, 7, pp. 38-76. http://fama2.us.es/fco/frame/frame7/estudios/1.3.pdf
  • Duprat de Montero, Arnaud (2014). Las dos adaptaciones de Waterloo Bridge (El puente de Waterloo, J. Whale, 1931 y M. Leroy, 1940): ¿crisis de la narración o narrativa de la crisis? Fotocinema. Revista Científica de Cine y Fotografía, 8, pp. 39-55. http://www.revistafotocinema.com/index.php?journal=fotocinema&page=article&op=view&path%5B%5D=211
  • Freixas, Ramón y Bassa, Joan (2012). Hollywood: censura y libertad. Pre-Code 1930-1934, un periodo excepcional. Dirigido, 428, pp. 55-73.
  • Frome, Shelly (2001). The Actors Studio. A History. Jefferson, North Carolina, and London: Mcfarland & Company, Inc., Publishers.
  • García Chillerón, José Ramón (2009). Dwain Esper: en los suburbios de la producción cinematográfica. En José Javier Marzal Felici y Francisco Javier Gómez Tarín (ed.), El productor y la producción en la industria cinematográfica. Madrid: Editorial Complutense, pp. 217-225. http://repositori.uji.es/xmlui/handle/10234/34121
  • Grau Rebollo, Jorge (2017). Antropología, visualidad y refracción: una aproximación a las representaciones de género en Hollywood bajo el Código Hays. Vivência. Revista de Antropologia, 50, pp. 11-23. DOI: https://doi.org/10.21680/2238-6009.2017v1n50ID13363
  • Guarinos, Virginia (2007). Mujeres en proyección. La mujer en el cine. Teoría fílmica Feminista. En Felicidad Loscertales y Trinidad Núñez (ed.). La mirada de las mujeres en la sociedad de la información. Madrid: Siranda, pp. 91-113.
  • Gubern, Román (2016). Historia del cine. Barcelona: Anagrama.
  • Hernández Miñano, Pablo y Martín Núñez, Violeta (2019). Guardar las formas. Autorregulación y estética del clasicismo cinematográfico. L’Atalante. Revista de estudios cinematográficos, 28, pp. 7-16. http://www.revistaatalante.com/index.php?journal=atalante&page=article&op=view&path%5B%5D=763&path%5B%5D=559
  • Jurow, Martin y Sheperd, Richard (productores) y Edwards, B. (director) (1961). Desayuno con diamantes [Cinta cinematográfica]. Paramount Pictures (EE.UU)
  • Martín Sanz, Álvaro (2020). Con faldas y a lo Wilder. Impacto y superación del Código Hays en Some Like It Hot (1959) de Billy Wilder. Área Abierta. Revista de comunicación audiovisual y publicitaria, 20 (1), pp. 39-57. DOI: https://dx.doi.org/10.5209/arab.63244
  • Mateos-Miera, Eladio (2019). Muere chapero. Permanencia de los estereotipos sobre el trabajador sexual en la pantalla global. Revista Mediterránea de Comunicación = Mediterranean Journal of Communication, 10 (1), pp. 173-186. DOI: https://www.doi.org/10.14198/MEDCOM2019.10.1.20
  • Palmer, R. Barton (2010). Introducction. Stardom in the 1950s. En R. B. Palmer (Ed.) Larger tan Life. Movie Stars of the 1950s. Nueva York: Rutgers University Press, pp. 1-17.
  • Palmer, R. Barton (1997). Hollywood in crisis: Tennessee Williams and the evolution of the adult film. En Matthew C. Roudané (Ed.), The Cambridge Companion to Tennessee Williams. Cambridge: Cambridge University Press, pp. 204-231.
  • Palmer, R. Barton y Bray, Robert (2009). Hollywood’s Tennessee. The Williams Films and Postwar America. Austin: University of Texas Press.
  • Paniego Lozano, Jesús (2004). Desayuno con diamantes/ Eduardo Manostijeras. Barcelona: Libros Dirigido.
  • Pérez Rufí, José Patricio (2016). Metodología de análisis del personaje cinematográfico: Una propuesta desde la narrativa fílmica. Razón y Palabra, 20 (4) pp. 534-552. http://www.revistarazonypalabra.org/index.php/ryp/article/view/685/pdf
  • Pugh, Tison y Sandler, Barry (2010). Montgomery Clift. Hollywood Pseudohomosexual. En R. Barton Palmer (Ed.) Larger than Life. Movie Stars of the 1950s. Nueva York: Rutgers University Press, pp. 18-36.
  • Roberts, Jerry (2003). The Great American Playwrights on the Screen. A Critical Guide to Film, Video and DVD. New York: Applause. Theatre & Cinema Books.
  • Rodríguez de Austria Giménez de Aragón, Alfonso Maximiliano (2015). El código de producción de Hollywood (1930-1966): censura, marcos (frames) y hegemonía. ZER. Revista de Estudios en Comunicación, 39 (20) pp. 177-193. https://www.ehu.eus/ojs/index.php/Zer/article/view/15533
  • Salazar Benítez, Octavio (2015). La igualdad en rodaje: masculinidades, género y cine. Valencia: Tirant Lo Blanch.
  • Sánchez Noriega, José Luis (2006). Veintinueve reflexiones sobre las adaptaciones literarias para uso de guionistas. En Miguel Ángel Huerta Floriano y Pedro Sangro Colón (Ed.) Guión de ficción en el cine. Planteamientos, nudo y desenlace. Salamanca: Publicaciones Universidad Pontificia de Salamanca, pp. 53-70
  • Sánchez Noriega, José Luis (2000). De la literatura al cine. Teoría y análisis de la adaptación. Barcelona: Paidós.
  • Smith-Howard, Alycia y Heintzelman, Greta (2005). Critical Companion to Tennessee Williams. A literary Reference to His Life and Work. New York: Checkmark Books.
  • Spoto, Donald (1985): The Kindness of Strangers. The Life of Tennessee Williams. Boston: Da Capo Press Inc.
  • Stanislavski, Konstantin (2010). El trabajo del actor sobre sí mismo en el proceso creador de la vivencia. Barcelona: Alba.
  • Williams, Tennessee (2008). Memorias. Barcelona: Bruguera.
  • Williams, Tennesse (2006): La primavera romana de la Señora Stone. Barcelona: Bruguera.
  • Yacowar, Maurice (1977). Tennessee Williams and Film. Nueva York: Frederick Ungar Publishing.