Todos los juegos fueron jugadosBolaño ludens

  1. Vázquez Recio, Nieves 1
  1. 1 Instituto de Investigación en Estudios del Mundo Hispánico/Universidad de Cádiz
Journal:
Cuadernos del CILHA

ISSN: 1852-9615 1515-6125

Year of publication: 2022

Issue Title: Dosier: La literatura lúdica latinoamericana

Issue: 36

Pages: 1-38

Type: Article

DOI: 10.48162/REV.34.038 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Cuadernos del CILHA

Sustainable development goals

Abstract

This article reviews the role of game in the work of Roberto Bolaño. This is revealed as a conceptual compass of his life and creative experience, as well as a decisive thematic and structural component of his narrative. With a detailed analysis of El Tercer Reich (2010), it is shown how, from this early work, the game acquires a special relevance, which will perhaps reach its most complex manifestation in Los detectives salvajes (1998). The classic title of Johan Huizinga Homo ludens serves to analyze this essential facet of the author.

Bibliographic References

  • Aguilar, P. (2013). Libros de arena, desiertos de horror: La narrativa de Roberto Bolaño [Tesis doctoral] Universidad Nacional de La Plata. https://bit.ly/3a8t17e.
  • Baudrillard, J. (1978). Cultura y simulacro. Barcelona, Editorial Kairós.
  • Bolaño, R. (1998). Los detectives salvajes. Barcelona, Anagrama.
  • Bolaño, R. (2000). Tres. Barcelona, Acantilado.
  • Bolaño, R. (2004). Entre paréntesis. Ensayos, artículos y discursos (1998-2003) (I. Echevarría, ed.). Barcelona, Anagrama.
  • Bolaño, R. (2006). Bolaño por sí mismo. Entrevistas escogidas (A. Braithwaite, selección y ed.). Santiago de Chile, Universidad Diego Portales.
  • Bolaño, R. (2007). El secreto del mal (I. Echevarría, ed.). Barcelona, Anagrama.
  • Bolaño, R. (2010). El Tercer Reich. Barcelona, Anagrama.
  • Bolaño, R. (2011). Los sinsabores del verdadero policía. Barcelona, Anagrama.
  • Borges, J. L. (1989). El “Biathanathos”. Otras Inquisiciones. Obras Completas, II (1952-1972) (C. V. Frías, ed.). Barcelona, Emecé Editores, 78-80.
  • Caillois, R. (1967). Les jeux et les hommes: Le masque et le vertige. Paris, Gallimard.
  • Campbell, J. (1959). El héroe de las mil caras. Psicoanálisis del mito. México, Fondo de Cultura Económica.
  • Cortázar, J. (2013). Clases de literatura. Berkeley 1980 (C. Álvarez Garriga, ed.). Madrid, Alfaguara.
  • Cortázar, J. (1997). Rayuela (J. Ortega y S. Yurkievich, coords.). ALLCA XX, col. Archivos, 16.
  • Dürrenmatt, F. (1960), El desperfecto. Buenos Aires, Compañía General Fabril Editora.
  • Duvignaud, J. (1982). El juego del juego. México, Fondo de Cultura Económica.
  • Freud, S. (1969). El chiste y su relación con lo inconsciente. Madrid, Alianza Editorial.
  • Gale, M. (2014). Tate Modern. The Handbook. London, Tate Publishing.
  • García Porta, A. (2009). La escritura a cuatro manos. En R. Bolaño & A.García Porta. Consejos de un de un discípulo de Morrison a un fanático de Joyce. Barcelona, Acantilado, 7-14.
  • Gómez Bravo, A. (2009). Médico de Bolaño: Él temía afrontar la enfermedad". La Tercera (18 de julio de 2009). https://bit.ly/3mu3VFL.
  • Gras Miravet, D. (2000). Entrevista con Roberto Bolaño. Cuadernos Hispanoamericanos (604), 53-68.
  • Herralde, J. (2005). Para Roberto Bolaño. Barcelona, Acantilado.
  • Huizinga, J. (2007). Homo ludens. Madrid. Alianza Editorial / Emecé Editores.
  • Kovačević Petrović, B. (2016). Los juegos bélicos de Roberto Bolaño. Revista de Filología Románica (33), 135-145. http://dx.doi.org/10.5209/RFRM.55866.
  • Massot, J. (2010). La viuda del escritor, Carolina López: "Roberto Bolaño tuvo tiempo de disfrutar el reconocimiento". La Vanguardia. (19 de diciembre de 2010). https://bit.ly/3l6tsFj.
  • Morales Benito, L. (2013). El impulso lúdico: esencia y estructura del juego. Tonos digital: Revista de estudios filológicos, (25). https://bit.ly/3l7sgl8.
  • Morillo, J. (2001). Los 80, nefastos para la escritura latinoamericana. ABC (15 de enero de 2001), 48.
  • Néspolo, M. (2010). Bolaño salvaje. El Mundo (29 de enero de 2010). https://bit.ly/3msu6MK
  • Peñaloza, P. (2011). Reseña de El Tercer Reich de Roberto Bolaño. Aisthesis (50), 284-289. https://bit.ly/3l6tGfD.
  • Pujadas, J. (2003). Roberto Belano: patinant per la pista de gel [Documental]. Universitat Pompeu Fabra. Facultat de Ciències Socials i de la Comunicació. https://vimeo.com/42254777#
  • Saucedo Lastra, F. (2009). Forma y función del discurso visual en la novela Los detectives salvajes de Roberto Bolaño. Ciberletras: Revista de crítica literaria y de cultura (22). https://bit.ly/3l9hgUg .
  • Segre, Cesare (1985). Principios de análisis del texto literario. Barcelona, Crítica.
  • Stolzmann, U. (2012). Entrevista a Roberto Bolaño. En A. López Bernasocchi y J. M. López Abiada (eds.). Roberto Bolaño. Estrella cercana. Ensayos sobre su obra. Madrid, Verbum, 364-376.
  • Vázquez Recio, N. (2012). Borges es inagotable. Una lectura borgeana de Roberto Bolaño. Madrid, Del Centro Editores.
  • Vázquez Recio, N. (2018). En el revés. Julio Cortázar y Roberto Bolaño. Madrid, Del Centro Editores.
  • Vázquez Recio, N. (2020). El componente lúdico en Los detectives salvajes de Roberto Bolaño. Revista Iberoamericana, LXXXVI (270), Enero-Marzo, 185-205.
  • Vila-Matas, E. (2006), Bolaño en la distancia. En C. Manzoni (ed.). Roberto Bolaño. La escritura como tauromaquia. Buenos Aires. Ediciones Corregidor, 97-104.
  • Villoro, J. (2006). La batalla futura. En R. Bolaño. Bolaño por sí mismo. Entrevistas escogidas (A. Braithwaite, selección y ed.). Santiago de Chile, Universidad Diego Portales, 9-20.
  • Warnken, C. (1999). La belleza de pensar [Entrevista televisiva] Canal 13 Cable. Santiago de Chile. Diciembre de 1999. https://bit.ly/3uOLEGU. Hay una transcripción en: https://bit.ly/3AaRP9k.