¿Ginopia en los estudios universitarios de Educación? un análisis de caso y propuesta para la inclusión de la perspectiva de género en los grados de Educación social y de Pedagogía

  1. Pozo, Rosario 1
  2. Quesada, Victoria 1
  3. Pascual, Belén 1
  4. Gomila, María Antonia 1
  1. 1 Universitat de les Illes Balears
    info

    Universitat de les Illes Balears

    Palma, España

    ROR https://ror.org/03e10x626

Journal:
REDU: Revista de Docencia Universitaria

ISSN: 1696-1412 1887-4592

Year of publication: 2022

Volume: 20

Issue: 1

Type: Article

DOI: 10.4995/REDU.2022.15930 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: REDU: Revista de Docencia Universitaria

Abstract

In social sciences and education, taking a gender perspective is key to achieve full equality and a real democratic society. One of the most important factors lies precisely in the attitudes and self-awareness of the gender perspective by educators and other professionals in the field. This paper analyzes the extent to which the gender perspective is integrated in the modules and courses of Social Education and Pedagogy undergraduate studies, at the University of the Balearic Islands. To do so, mixed methods are used, mixing the documentary and statistical analysis of the 64 course guides of the undergraduate studies and the qualitative analysis of students focus groups with the aim of capturing their views and perception. The results show that the use of inclusive and non-androcentric language still needs improvement. Likewise, there is a need of incorporation and mainstreaming of the gender perspective in these education undergraduate studies. Specifically, gender should be considered in the competences the studies promote, the content and evaluation of the courses, as well as the references, including references where women are represented. Finally, the paper discusses some recommendations to enhance gender perspective in teaching at university.

Bibliographic References

  • Asián, R., Cabeza, F. y Rodríguez Sosa, V. (2015). Formación en Género en la Universidad: ¿Materia de asignaturas específicas o de educación transversal? Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 17(24), 35-54. https://doi.org/10.19053/01227238.3310
  • AQU CATALUNYA (2018) Marc general per a la incorporació de la perspectiva de gènere en la docència universitària.
  • Bosch Fiol, E., & Mantero Heredia, S. (2018). Psicologia: guies per a una docència universitària amb perspectiva de gènere. Xarxa Vives d'Universitats. https://ddd.uab.cat/pub/docins/2018/215241/guia_perspectiva_genere_psicologia_a2018.pdf
  • Buquet Corleto, A. G. (2011). Transversalización de la perspectiva de género en la educación superior: Problemas conceptuales y prácticos. Perfiles educativos, 33(SPE), 211-225. http://www.scielo.org.mx/pdf/peredu/v33nspe/v33nspea18.pdf
  • Buxarrais Estrada, M.ª R. y Valdivielso Gómez, S. (2021). La perspectiva feminista en la educación y sus debates actuales. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 33(2), 129-147. https://doi.org/10.14201/teri.25923
  • Flores Hernández, A., y Espejel Rodríguez, A. (2015). El sexismo como una práctica de violencia en la universidad. Revista de Educación Social, 21, 128-142. https://eduso.net/res/wp-content/uploads/2020/06/sexismo_res_21.pdf
  • Gimeno, J. (2006). Volver a leer la educación desde la ciudadanía. In Martínez, J. (Coord.), Ciudadanía, Poder y educación (pp. 11-35). Madrid: Grao.
  • González-Pérez, T. (2017). Políticas educativas igualitarias en España: la igualdad de género en los estudios de magisterio. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 26(2), 1-17. https://doi.org/10.14507/epaa.26.2764
  • Gudbjornsdottir, G.S., Thordardottir, T., & Larusdottir, S.H. (2017, octubre). Gender equality issues in teacher education and in schools: A plea for a change in practice [Comunicación]. Conferencia Gender Training in Education, Lisboa, Portugal. http://revistas.uned.es/index.php/educacionXX1/article/view/23899
  • Lahelma, E., & Tainio, L. (2019). The long mission towards gender equality in teacher education: Reflections from a national project in Finland. Nordic Studies in Education, 39(1), 69-84. https://doi.org/10.18261/issn.1891-2019-01-06
  • Larrondo, A., & Rivero, D. (2019). A case study on the incorporation of gender-awareness into the university journalism curriculum in Spain. Gender and Education, 31(1), 1-14. https://doi.org/10.1080/09540253.2016.1270420
  • Martínez Martín, I. (2016). Construcción de una pedagogía feminista para una ciudadanía transformadora y contra-hegemónica. Foro de Educación, 14(20), 129-151. doi: http://dx.doi.org/10.14516/fde.2016.014.020.008
  • Ortega Sánchez, D., & Pagès Blanch, J. (2018) Género y formación del profesorado: análisis de las Guías Docentes del área de Didáctica de las Ciencias Sociales. Contextos Educativos: Revista de Educación, 21(1), 53-66. https://doi.org/10.18172/con.num21
  • Pozo, R., Pascual, B., y Gomila, M.A. (2020). La dimensión de género en los estudios de Educación Social: bases para desarrollar una intervención éticamente transformadora. En A. Á. Bolaños, J. Rodríguez (eds.) Educación social: teoría educativa, procedimientos y experiencias. Octaedro.
  • Rebollo Catalan, A., García Pérez, R., Piedra, J., y Vega Caro, L. (2011) Diagnóstico de la cultura de género en educación: actitudes del profesorado hacia la igualdad. Revista de Educación, 355, 521-546. http://hdl.handle.net/11441/43550
  • Resa Ocio, A. (2021). La formación en igualdad de género en los grados de Educación Primaria. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(1), 13-27.DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.390951
  • Romero, A., y Abril, P. (2008). Género y formación del profesorado en los estudios de educación infantil. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 11(3), 43-51. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=2170152050068
  • Sánchez, I., De la Rica, S., y Dolado, J.J. (2011). Libro Blanco sobre la situación de las mujeres en la ciencia española. Ministerio de Ciencia e Innovación. https://www.ciencia.gob.es/stfls/MICINN/Ministerio/FICHEROS/UMYC/LibroBlanco_Interactivo.pdf
  • Serra, P., Soler, S., Prat, M., Vizcarra, M. T., Garay, B., & Flintoff, A. (2018). The (in)visibility of gender knowledge in the Physical Activity and Sport Science degree in Spain. Sport, Education and Society, 23(4), 324-338. https://doi.org/10.1080/13573322.2016.1199016
  • Valdivieso, S., Ayuste, A., Rodríguez-Menéndez, M.C., y Vila-Merino, E. (2016). Educación y género en la formación docente en un enfoque de equidad y democracia. En I. Carrillo i Flores, Democracia y educación en la formación docente (pp. 117-140). Universidad de Vic-Universidad Central de Cataluña. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5783797
  • Verge Mestre, T., & Cabruja Ubach, T. (2018) La perspectiva de gènere en docència i recerca a les universitats de la Xarxa Vives. Xarxa Vives d'Universitats. https://www.vives.org/book/perspectiva-de-genere-en-docencia-i-recerca-a-les-universitats-situacio-actual-i-reptes-de-futur/
  • Vizcarra, M.T., Nuño, T., Lasarte, G., Aristizabal, P., y Álvarez Uria, A. (2015). La perspectiva de género en los títulos de grado en la Escuela Universitaria de Magisterio de Victoria-Gasteiz. Revista de Docencia Universitaria, 13(1), 297-318. https://doi.org/10.4995/redu.2015.6448
  • Xarxa Vives (2017) La perspectiva de gènere en docència i recerca a les universitats de la Xarxa Vives: Situació actual i reptes de futur.
  • Xarxa Vives (2018) Guies per a una docència universitària amb perspectiva de gènere.