¿Puede el Modelo de Educación Deportiva favorecer la igualdad de género, los procesos motivacionales y la implicación del alumnado en Educación Física?

  1. Rubén Llanos Muñoz
  2. Leo Marcos, Francisco Miguel
  3. Miguel Ángel López Gajardo
  4. Enrique Cano Cañada
  5. David Sánchez Oliva
Journal:
Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

ISSN: 1579-1726 1988-2041

Year of publication: 2022

Issue: 46

Pages: 8-17

Type: Article

More publications in: Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

Abstract

The educational environment is established as the context where students, regardless of their gender, have equal opportunities to practice sport. The aim of this study was to analyse the impact of a didactic unit in Physical Education (PE) of Ultimate Frisbee through the Sports Education Model (SEM) on psychosocial variables of high school students, as well as to examine possible differences according to gender. A quasi-experimental pre-post design was developed with a single experimental group. The intervention lasted 9 classes of 2 hours each. The participants (n = 85; 47 boys and 38 girls; Mage = 16.72, SD = 0.75) belonged to a secondary school. The variables of perceived inequality and gender difference, satisfaction and frustration of the need for novelty, intrinsic motivation, demotivation, as well as behavioural and emotional involvement were measured. Significantly lower values were found for perceived inequality and gender difference, frustration of the need for novelty and demotivation, and significantly higher values for satisfaction of novelty and behavioural and emotional involvement. In addition, significant differences were found between boys and girls in perceptions of inequality and gender difference. This study suggests that this pedagogical model could be useful as a strategy to promote an inclusive educational environment, with equal conditions among students, and that girls can feel in an environment where they can enhance their skills and change their perception of PE.

Bibliographic References

  • Aelterman, N., Vansteenkiste, M., Van Keer, H., Van den Berghe, L., De Meyer, J., & Haerens, L. (2012). Students’ objectively measured physical activity levels and engagement as a function of between-class and between-student differences in motivation toward physical education. Journal of Sport and Exercise Psychology, 34(4), 457–480. https://doi.org/10.1123/jsep.34.4.457
  • Aibar, A., Abós, Á., García-González, L., González-Cutre, D., & Sevil-Serrano, J. (2021). Understanding students’ novelty satisfaction in physical education: Associations with need-supportive teaching style and physical activity intention. European Physical Education Review, 27(4), 779–797. https://doi.org/10.1177/1356336X21992791
  • Alvariñas-Villaverde, M., & Pazos-González, M. (2018). Estereotipos de género en educación física, una revisión centrada en el alumnado. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(4), 154. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.4.1840
  • Ángel, J. B., García, E. F., & Zamorano, M. Á. (2004). Estudios e investigaciones. Estudio de los estereotipos de género vinculados con la actividad física y el deporte en los centros docentes de educación primaria y secundaria: Evolución y vigencia, diseño de un programa integral de acción educativa. Ministerio de Igualdad, 168.
  • Burgueño, R., Cueto-Martín, B., Morales-Ortiz, E., & Medina-Casaubón, J. (2019). Influencia de la educación deportiva sobre la respuesta motivacional del alumnado de bachillerato: Una perspectiva de género. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 37, 546–555. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.70880
  • Calderón, A., de Ojeda, D. M., & Méndez-Giménez, A. (2013). Formación permanente y percepción del profesorado sobre el desarrollo de las competencias báscias con el modelo de educación deportiva. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 23, 33–38.
  • Chu, T. L. A., & Zhang, T. (2018). Motivational processes in sport education programs among high school students. European Physical Education Review, 24(3), 372–394. https://doi.org/10.1177/1356336X17751231
  • Cuevas, R., García-López, L. M., & Serra-Olivares, J. (2016). Sport education model and self-determination theory. Kinesiology, 48(1), 30–38. https://doi.org/10.26582/k.48.1.15
  • Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2008). Self-determination theory: A macrotheory of human motivation, development, and health. Canadian Psychology/Psychologie Canadienne, 49(3), 182–185. https://doi.org/10.1037/a0012801
  • Dosal-Ulloa, R., Mejía Ciro, M. P., & Capdevila Ortis, L. (2017). Deporte y equidad de género. Journal of Economic Literature, 14(40), 121–133.
  • Dyson, B., Griffin, L. L., & Hastie, P. (2004). Sport education, tactical games, and cooperative learning: Theoretical and pedagogical considerations. Quest, 56(2), 226–240. https://doi.org/10.1080/00336297.2004.10491823
  • Fernández-Río, J., García-López, L. M., & Gil-Arias, A. (2021). Los modelos pedagógicos y su efectividad sobre el alumnado. In U. de Z. Servicio de Publicaciones (Ed.), Cómo motivar en educación física: Aplicaciones prácticas para el profesorado desde la evidencia científica (1a Edición, pp. 41-57(180)). Universidad de Zaragoza. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.26754/uz.978-84-18321-22-1
  • Fernández-García, E., Blández-Ángel, J., Camacho-Miñano, M. J., Sierraz-Zamorano, M. Á., Vázquez-Gómez, B., Rodríguez-Galiano, I., … Sánchez-Sánchez, F. (2007). Estudio de los estereotipos de género vincluados con la actividad física y el deporte en los centros docentes de educación primaria y secundaria: Evolución y vigencia. Diseño de un programa de acción educativa. Ministerio de Igualdad, 1–170. Retrieved from http://www.inmujer.gob.es/centroDocMujer/abnetcl.exe/O7007/ID415d5d08/NT1
  • Ferriz, R., González-Cutre, D., & Sicilia, Á. (2015). Revisión de la Escala del Locus Percibido de Causalidad (PLOC) para la inclusión de la medida de la regulación integrada en educación física. Revista de Psicología del Deporte, 24(2), 329–338.
  • Fierro-Suero, S., Almagro, B. J., Sáenz-López, P., & Carmona-Márquez, J. (2020). Perceived novelty support and psychological needs satisfaction in physical education. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(11), 4169. https://doi.org/10.3390/ijerph17114169
  • Gallardo-López, J. A., & Gallardo Vázquez, P. (2018). Coeducación e igualdad de género. Experiencias Pedagógicas e Innovación Educativa. Aportaciones Desde La Praxis Docente e Investigadora, 288.
  • García-González, L., Abós, Á., Diloy-Peña, S., Gil-Arias, A., & Sevil-Serrano, J. (2020). Can a hybrid sport education/teaching games for understanding volleyball unit be more effective in less motivated students? an examination into a set of motivation-related variables. Sustainability, 12(15), 6170. https://doi.org/10.3390/su12156170
  • García-López, L. M., Gutiérrez-Díaz, D., González-Víllora, S., & Valero Valenzuela, Á. (2012). Cambios en la empatía, la asertividad y las relaciones sociales por la aplicación del modelo instrucción educación deportiva. Revista de Psicología Del Deporte, 2, 321–330.
  • García, M. R. (1994). La igualdad de género en la educación: Una revisión de sus indicadores sociales. En Propuesta de un sistema de indicadores sociales de igualdad entre géneros (Ministerio, pp. 163–205). España.
  • Gil-Arias, A., Harvey, S., Cárceles, A., Práxedes, A., & Del Villar, F. (2017). Impact of a hybrid TGfU-sport education unit on student motivation in physical education. PLOS ONE, 12(6), e0179876. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0179876
  • Gil-Arias, A., Harvey, S., García-Herreros, F., González-Víllora, S., Práxedes, A., & Moreno, A. (2021). Effect of a hybrid teaching games for understanding/sport education unit on elementary students’ self-determined motivation in physical education. European Physical Education Review, 27(2), 366–383. https://doi.org/10.1177/1356336X20950174
  • Gómez-Mármol, A., & De la Cruz-Sánchez, E. E. (2013). Diferencias de género y de nivel académico en la utilidad percibida de la educación física escolar. Journal of Sport and Health Research, 5(2), 193–202.
  • González-Cutre, D. (2017). Editorial: ¿Qué papel juega la satisfacción de la necesidad de novedad en la motivación humana y cuál es su aplicación al ámbito de la actividad física y el deporte? Revista de Educación, Motricidad e Investigación, 9, 1. https://doi.org/10.33776/remo.v0i9.3284
  • González-Cutre, D., Jiménez-Loaisa, A., Abós, Á., & Ferriz, R. (2021). Estrategias motivacionales para incluir novedad y variedad en Educación Física. En U. de Z. Servicio de Publicaciones (Ed.), Cómo motivar en Educación Física (1a Edición, pp. 99–116). https://doi.org/10.26754/uz.978-84-18321-22-1
  • González-Cutre, D., Romero-Elías, M., Jiménez-Loaisa, A., Beltrán-Carrillo, V. J., & Hagger, M. S. (2020). Testing the need for novelty as a candidate need in basic psychological needs theory. Motivation and Emotion, 44(2), 295–314. https://doi.org/10.1007/s11031-019-09812-7
  • González-Cutre, D., & Sicilia, Á. (2019). The importance of novelty satisfaction for multiple positive outcomes in physical education. European Physical Education Review, 25(3), 859–875. https://doi.org/10.1177/1356336X18783980
  • González-Cutre, D., Sicilia, Á., Sierra, A. C., Ferriz, R., & Hagger, M. S. (2016). Understanding the need for novelty from the perspective of self-determination theory. Personality and Individual Differences, 102, 159–169. https://doi.org/10.1016/j.paid.2016.06.036
  • González-Víllora, S., García López, L. M., Contreras Jordan, O. R., & Sánchez-Mora Moreno, D. (2015). The concept of sport initiation nowadays. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 15, 14–20. https://doi.org/10.47197/retos.v0i15.34992
  • Guijarro, E., Rocamora, I., Evangelio, C., & González Víllora, S. (2020). Sport Education Model in Spain: a systematic review. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (38), 886–894. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.77249
  • Gutiérrez, D., García-López, L. M., Hastie, P., & Calderón, A. (2013). Spanish students’ perception of their participation in season of sport education. The Global Journal of Health and Physical Education Pedagogy, 2(2), 111–129.
  • Hagger, M. S., Chatzisarantis, N. L. D., Barkoukis, V., Wang, C. K. J., & Baranowski, J. (2005). Perceived autonomy support in physical education and leisure-time physical activity: A cross-cultural evaluation of the trans-contextual model. Journal of Educational Psychology, 97(3), 376–390. https://doi.org/10.1037/0022-0663.97.3.376
  • Hastie, P. A., Calderón, A., Rolim, R. J., & Guarino, A. J. (2013). The development of skill and knowledge during a sport education season of track and field athletics. Research Quarterly for Exercise and Sport, 84(3), 336–344. https://doi.org/10.1080/02701367.2013.812001
  • Hastie, P. A., & Curtner-Smith, M. D. (2006). Influence of a hybrid sport education—teaching games for understanding unit on one teacher and his students. Physical Education & Sport Pedagogy, 11(1), 1–27. https://doi.org/10.1080/17408980500466813
  • Hernández-Martínez, A., Martínez-Urbanos, I., & Carrión-Olivares, S. (2019). El colpbol como un medio para incrementar la motivación en educación primaria. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (36), 348–353. https://doi.org/10.47197/retos.v36i36.70396
  • Inda-Caro, M., Maulana, R., Fernández-García, C.-M., Peña-Calvo, J.-V., Rodríguez-Menéndez, M. del C., & Helms-Lorenz, M. (2019). Validating a model of effective teaching behaviour and student engagement: Perspectives from Spanish students. Learning Environments Research, 22(2), 229–251. https://doi.org/10.1007/s10984-018-9275-z
  • Layne, T. E., & Hastie, P. A. (2016). Analysis of teaching physical education to second-grade students using sport education. Education 3-13, 44(2), 226–240. https://doi.org/10.1080/03004279.2014.914551
  • Leo, F. M., Mouratidis, A., Pulido, J. J., López-Gajardo, M. A., & Sánchez-Oliva, D. (2022). Perceived teachers’ behavior and students’ engagement in physical education: The mediating role of basic psychological needs and self-determined motivation. Physical Education and Sport Pedagogy, 27(1), 59–76. https://doi.org/10.1080/17408989.2020.1850667
  • Manninen, M., & Campbell, S. (2022). The effect of the Sport Education Model on basic needs, intrinsic motivation and prosocial attitudes: A systematic review and multilevel meta-analysis. European Physical Education Review, 28(1), 78–99. https://doi.org/10.1177/1356336X211017938
  • Martínez de Ojeda, D., Puente-Maxera, F., & Méndez-Giménez, A. (2021). EFECTOS MOTIVACIONALES Y SOCIALES DE UN PROGRAMA PLURIANUAL DE EDUCACIÓN DEPORTIVA. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de La Actividad Física y Del Deporte, 21(81), 29–46. https://doi.org/10.15366/rimcafd2021.81.003
  • Méndez-Giménez, A., Fernández-Río, J., & Méndez-Alonso, D. (2015). Sport education model versus traditional model: Motivational and sportsmanship effects. International Journal of Medicine and Science of Physical Acitivity and Sport, 59(2015), 449–466. https://doi.org/10.15366/rimcafd2015.59.004
  • Meroño, L., Calderón, A., & Martínez, I. (2013). Influencia del modelo de educación deportiva sobre la actitud de los alumnos en educación secundaria. REDALYC. Red de Revistas Científicas de América Latina y El Caribe, España y Portugal, 7(21), 23.
  • Metzler, M. (2017). Instructional models for physical education (Holcomb Ha). Scottsdale.
  • Pérez-Pueyo, Á., Hortigüela, D., & Fernández-Río, J. (2020). Evaluación formativa y modelos pedagógicos: estilo actitudinal, aprendizaje cooperativo, modelo comprensivo y educación deportiva. Revista Española de Educación Física y Deportes, 428, 47–66.
  • Perlman, D. (2012a). An examination of amotivated students within the sport education model. Asia-Pacific Journal of Health, Sport and Physical Education, 3(2), 141–155. https://doi.org/10.1080/18377122.2012.700693
  • Perlman, D. (2012b). The influence of the sport education model on amotivated students’ in-class physical activity. European Physical Education Review, 18(3), 335–345. https://doi.org/10.1177/1356336X12450795
  • Piedra, J., García Pérez, R., Fernández García, E., & Rebollo Catalán, M. Á. (2014). Brecha de género en educación física: Actitudes del profesorado hacia la igualdad. International Journal of Medicine and Science of Physical Acitivity and Sport, 14(53), 1–21.
  • Robles, M. T., Benito, P. J., Giménez Fuentes-Guerra, F. J., & Robles Rodríguez, J. (2013). Pedagogy of the teaching for understanding: A revision of the literature. Cultura, Ciencia y Deporte, 8(23), 137–146. https://doi.org/10.12800/ccd.v8i23.300
  • Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000a). Intrinsic and extrinsic motivations: Classic definitions and new directions. Contemporary Educational Psychology, 25(1), 54–67. https://doi.org/10.1006/ceps.1999.1020
  • Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000b). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55(1), 68–78. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.68
  • Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2017). Self-determination theory: Basic psychological needs in motivation, development, and wellness. New York: Guilford Press.
  • Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2020). Intrinsic and extrinsic motivation from a self-determination theory perspective: Definitions, theory, practices, and future directions. Contemporary Educational Psychology, 61, 101860. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2020.101860
  • Segovia, Y., & Gutiérrez, D. (2019). Esfuerzo, implicación y condición física percibida en un programa HIIT en educación física. Modelo educación deportiva vs metodología tradicional. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 38, 151–158. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.73686
  • Shimon, J. (2005). Red alert: Gender equity issues in secondary physical education. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 76(7), 6–10. https://doi.org/10.1080/07303084.2005.10609304
  • Siedentop, D., Hastie, P. A., & Van der Mars, H. (2019). Complete guide to sport education. Champaign: Human Kinetics.
  • Skinner, E. A., Kindermann, T. A., & Furrer, C. J. (2009). A motivational perspective on engagement and disaffection. Educational and Psychological Measurement, 69(3), 493–525. https://doi.org/10.1177/0013164408323233
  • Van den Berghe, L., Cardon, G., Tallir, I., Kirk, D., & Haerens, L. (2016). Dynamics of need-supportive and need-thwarting teaching behavior: the bidirectional relationship with student engagement and disengagement in the beginning of a lesson. Physical Education and Sport Pedagogy, 21(6), 653–670. https://doi.org/10.1080/17408989.2015.1115008
  • Vasconcellos, D., Parker, P. D., Hilland, T., Cinelli, R., Owen, K. B., Kapsal, N., … Lonsdale, C. (2020). Self-determination theory applied to physical education: A systematic review and meta-analysis. Journal of Educational Psychology, 112(7), 1444–1469. https://doi.org/10.1037/edu0000420