El branded content como ejercicio literarioCastle y la novela policíaca

  1. Víctor Álvarez-Rodríguez
  2. Gloria Jiménez-Marín
Revue:
Miguel Hernández Communication Journal

ISSN: 1989-8681

Année de publication: 2022

Número: 13

Pages: 383-405

Type: Article

D'autres publications dans: Miguel Hernández Communication Journal

Résumé

This paper is a study on the application of the advertising tool of reverse prod-uct placement as a technique for the de-velopment of the branded content of the television series Castle (2009-2016). It explores the intertextual relationship between the narrative and its transmedia design as a means of brand expansion. To this end, the literature published in rela-tion to the protagonist of the fiction is taken as a sample. In this research, a qual-itative analysis is carried out by applying an exploratory-descriptive methodology divided into phases. First, a bibliograph-ical exploration of the object of study was carried out. Then, an in-depth interview was conducted with Bryan Christian, former marketing manager of the publishing house re-sponsible for these works. Finally, the results obtained have been cross-referenced to sup-port the analysis and identify the dimensions of this technique and its results. As a result, we have obtained a work that illustrates the application of transmedia storytelling as a technique for the development of branded content in the current communication context

Références bibliographiques

  • Álvarez-Rodríguez, V. (2019). La construcción narrativa transmedia digital del relato de Lost. Doxa Comunicación, 29, 97-111. https://doi.org/10.31921/doxacom.n29a5
  • Álvarez-Rodríguez, V., y Selva-Ruiz, D. (2022). Chocolates Wonka: análisis de la marca de ficción. Comunicación Y Sociedad, 1-21.
  • Arvidsson, A. (2006). Brands: Meaning and Value in Media Culture. New York: Routledge.
  • Balasubramanian, S. K. y Gistri, G. (2021) Priming movie product placements: New insights from a Cross-National case study. International Journal of Advertising, 1-30. https://doi. org/10.1080/02650487.2021.1930349
  • Barnett, S. (2015). Gumption. Taking Bubba Gump from movie to restaurant. California: Solana Press.
  • Basgoze, P., & Bozlak-Arslan, E. (2021). Factors Affecting Consumer’s Attitude Toward Fictional Brands: Turkish TV Series Case. Sosyoekonomi, 29(47), 285-299. https://doi. org/10.17233/sosyoekonomi.2021.01.14
  • Bellafante, G. (2010). Fake Writer, Real Books? That’s ‘Castle’. The New York Times. Recuperado en: https://www.nytimes.com/2010/12/06/arts/television/06castle.html
  • Bertrand, P. X. (2012). Una Escala de Actitudes Hacia el Placement Inverso: Exploración de las Dimensiones a Incorporar [tesis pregado]. Chile: Universidad de Chile.
  • Bezbaruah, S.; Trivedi, J. (2020). Branded Content: A Bridge Building Gen Z’s Consumer– Brand Relationship. Vision: The Journal of Business Perspective 24(3), 300-309.
  • Bowden, J.; Mirzaei, A. (2021). Consumer engagement within retail communication channels: an examination of online brand communities and digital content marketing initiatives. European Journal of Marketing, 55(5), 1411-1439. 10.1108/EJM-01-2018-0007
  • Brown, S. y Patterson, A. (2010). Selling stories: Harry Potter and the marketing plot. Psychology and Marketing, 27(6), 541-556.
  • Caro, L. y Selva-Ruiz, D. (2014). Entretenimiento y comunicación integrada: un análisis de la campaña ‘Dumb ways to die’ como caso de éxito. En S. Liberal y P. Fernández (Coords.), Últimos estudios sobre publicidad: De ‘Las Meninas’ a los tuits (155-171). Madrid: Fragua.
  • Caro, L. y Selva-Ruiz, D. (2020). Data storytelling: el empleo de datos en la construcción de relatos publicitarios de marca. Comunicación y hombre: revista interdisciplinar de ciencias de la comunicación y humanidades, 16. https://doi.org/10.32466/eufv-cyh.2020.16.572.35-57
  • Cascajosa, C. (2018). Las series de televisión españolas ante la llegada de los servicios VOD (2015-2017). El profesional de la información, 27(6), 1303-1312. https://doi.org/10.3145/ epi.2018.nov.13
  • Choi, M.W. (2015). A study on the branded content as marketing communication media in the viewpoint of relational perspective. Indian Journal of Science and Technology, 8, 116.
  • Corbetta, P. (2003). Metodología y Técnicas de Investigación Social. Madrid: McGraw.
  • Costa, J. (2012). La imagen de marca: Un fenómeno social. Barcelona: Paidós Diseño 02.
  • Costa-Sánchez, C. (2014). El cambio que viene: Audiovisual branded content. TELOS (Cuadernos de Comunicación e Innovación), 99, 84-93.
  • Corona, J. M. (2016). ¿Cuándo es transmedia?: discusiones sobre lo transmedia(l) de las narrativas. Icono14, 14(1), 30-48. https://doi.org/10.7195/ri14.v14i1.919.
  • Cuatro (2015). Llega ‘Calor Mortal’, la esperada 5ª novela de Richard Castle. Cuatro. Recuperado en: https://www.cuatro.com/castle/Llega-Calor-Mortal-Richard-Castle_0_1971375267.html
  • Del Pino, C.; Castelló, A. y Ramos-Soler, I. (2013). La comunicación en cambio constante: Branded content, community management, comunicación 2.0, estrategia en medios sociales. Madrid: Editorial Fragua.
  • Del Pino, C. y Castelló, A. (2015). La comunicación publicitaria se pone de moda: branded content y fashion films. Revista Mediterránea de Comunicación, 6(1), 105-128. https://doi. org/10.14198/MEDCOM2015.6.1.07.
  • Díaz, C. y Breva, E. (2017). El patrocinio en la era del ‘branded content’. Pensar la Publicidad: revista internacional de investigaciones publicitarias, 11, 101-120. https://doi.org/10.5209/ PEPU.56396.
  • Edery, D. (2006). Reverse product placement in Virtual Worlds. Hardvard Bussiness Review, 84(12), 24.
  • Formoso, M. J., Martínez, S. y Sanjuán, A. (2015). La ficción nacional y los nuevos modelos narrativos en la autopromoción de Atresmedia. Icono14, 14(1), 211-232. https://doi. org/10.7195/ri14.v14i1.910
  • Framiñán, J. (2013). El ‘emplazamiento de producto inverso’ (‘reverse product placement’). En A. M. Tobío, A. Fernández-Albor y Tato, A. (Eds.) Estudios de derecho mercantil. Libro homenaje al Prof. Dr. Dr.h.c. José Antonio Gómez Segade (655-672). Madrid: Marcial Pons.
  • Gómez, A. (2020). De series televisivas, intensidades y miedos posmodernos. Estudios: Centro d Estudios Avanzados, 43, 27-44. https://doi.org/10.31050/1852.1568.
  • González Río, M. J. (1997). Metodología de la investigación social. Técnicas d recolección de datos. Alicante: Aguaclara.
  • Greenwood, J. (2006). Communication 2.0. Contagious Magazine, 40-45.
  • Gutnik, L.; Huan, T.; Lin, J. B.; Schmidt, T. (2007). New trends in product placement [trabajo no editado]. Berkeley: Universidad de California. Recuperado en: http://people.ischool.berkeley. edu/~hal/Courses/StratTech09/Tech/Preso/D-placement.doc
  • Hardy, J. (2021). Branded Content. The Fateful Merging of Media and Marketing. London: Routledge.
  • Hollebeek, L. D.; Macky, K. (2019). Digital content marketing’s role in fostering consumer engagement, trust, and value: Framework, fundamental propositions, and implications. Journal of Interactive Marketing, 45, 27–41. https://doi.org/10.1016/j.intmar.2018.07.003
  • Holliman, G.; Rowley, J. (2014). Business to business digital content marketing: Marketers’ perceptions of best practice. Journal of Research in Interactive Marketing, 8(4), 269–293.
  • Jenkins, H. (2008). Convergence culture. La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Barcelona: Paidós Ibérica.
  • Jiménez-Marín, G.; Bellido-Pérez, E. y López, A. (2019). Marketing sensorial: el concepto, sus técnicas y su aplicación en el punto de venta. Vivat Academia, 148, 121-147. https://doi. org/10.15178/va.2019.148.
  • Johnson, C. (2007). Tele-branding in TVIII: the network as brand and the programme as brand. New Review of Film and Television Studies, 5(1), 5–24.
  • Leuthesser, L.; Kohli, C.S.; Harich, K.R. (1995). Brand equity: the halo effect measure. European Journal of Marketing, 29(4), 57–66. https://doi.org/10.1108/03090569510086657
  • Lobillo, E. (2022). Contenido pagado sí, pero de calidad. El País, 28/01. Recuperado de: https://bit.ly/3BGEMi8
  • Marta-Lazo, C. y Abadía, A. (2018). La hibridación entre el género policiaco y la comedia en la ficción televisiva norteamericana. Estudio de caso de ‘Castle’. Index Comunicación, 8(1), 11-29.
  • Martí, J. (2010). Funny marketing. Consumidores, entretenimiento y comunicaciones de marketing en la era del branded entertainment. Valencia: Wolters Kluwer España.
  • Martínez, M. (2019). Algo más que entretenimiento: Las diez claves del ‘retailtainment’. Harvard Deusto Márketing y Ventas, 153, 28-41.
  • Martínez, J.; Canós, E. y Sanchís, G. (2017). Narrativas transmedia y publicidad: análisis de las campañas más premiadas (2011-2016). AdComunica, 14, 51-74. https://doi. org/10.6035/2174-0992.2017.14.4.
  • Méndiz-Noguero, A. (2007). Nuevas formas publicitarias. Patrocinio, product placement y publicidad en Internet. Málaga: Servicio de Publicaciones Universidad de Málaga.
  • Mitell, J. (2014). Strategies of storytelling on transmedia television. En R., Marie-Laure & T., Jan-Noël (Eds). Storyworlds across Media. Toward a Media-Conscious Narratology. Lincoln and London: University of Nebraska Press, 253-277.
  • Muzellec, L., Kanitz, C. y Lynn T. (2013). Fancy a coffee with Friends in ‘Central Perk’? Reverse product placement, fictional brands and purchase intention. International Journal of advertising, 32(3), 399–417. https://doi.org/10.2501/IJA-32-3-399-417
  • Patwardhan, H. y Patwardhan, P. (2016). When fiction becomes fact: effect of reverse product placement on consumer attitudes. Journal of promotion management, 22(3), 349-369. https://doi.org/10.1080/10496491.2016.1154917
  • Quiroga, S. R. (2016). Nuevas narrativas y transmedia: la actividad de las audiencias. Question, 1(51), pp. 284-301
  • Rangel, C. y Carretero, M. J. (2017). La nueva publicidad, un nuevo proceso integrador. Área abierta, 17(3), 367-393. https://doi.org/10.5209/ARAB.53971.
  • Russell, C. A. (2019). Expanding the Agenda of Research on Product Placement: A Commercial Intertext. Journal of Advertising, 48(1), 38-48. 10.1080/00913367.2019.1579690
  • Scolari, C. A. (2013). Narrativas transmedia. Cuando todos los medios cuentan. Barcelona: Deusto.
  • Selznick, B. (2009). Branding the future: Syfy in the post-network era. Science Fiction Film & Television, 2(2), 177–204.
  • Stake, R. E. (2020). Investigación con estudio de casos. Morata.
  • Stephen, G., Inbaraj, D., Anbuudayasankar, S. P. (2021). Investigating the influence of audiences’ movie-viewing motives on attitude towards brand placement in movies. Journal of Global Scholars of Marketing Science [early access]. https://doi.org/10.1080/21639159.2020. 1808813
  • Vázquez, J.; González-Neira, A. y Quintas-Froufe, N. (2018). La audiencia activa en la ficción transmedia: plataformas, interactividad y medición. Revista Latina de Comunicación Social, 73(12), 73-93. https://doi.org/10.4185/cac157
  • Veblen, T. (2014). Teoría de la clase ociosa. Madrid: Alianza Editorial.
  • Waldfogel, J. (2017). How Digitization Has Created a Golden Age of Music, Movies, Books, and Television. Journal of Economic Perspectives, 31(3), 195-214.
  • Wayne, M. L. (2018). Netflix, Amazon, and branded television content in subscription video on-demand portals. Media, Culture & Society, 40(5), 725–741. 10.1177/0163443717736118
  • Weinstein, S. (2014). ABC Developing ‘Derrick Storm’ Series Based on Richard Castle Novels. Variety. Recuperado en: http://variety.com/2014/tv/news/abc-developing-derrick-storm-series-based-on-richard-castle-novels-1201287254/