Évita, Irina y Lorettadiversidad sexual e identidad fluida en el teatro de Copi.

  1. Vásquez Sáenz, Henry F. 1
  1. 1 Universidad de Cádiz
    info

    Universidad de Cádiz

    Cádiz, España

    ROR https://ror.org/04mxxkb11

Journal:
Anales de filología francesa

ISSN: 0213-2958

Year of publication: 2022

Issue Title: Hommage à Robbe-Grillet dans le Centenaire de sa naissance

Issue: 30

Pages: 403-423

Type: Article

DOI: 10.6018/ANALESFF.497871 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

More publications in: Anales de filología francesa

Abstract

Copi, a Parisian from Argentina, “unclassifiable” for many, wrote almost all his work in French, with some exceptions. A brief tour around his theatrical production and the analysis of some works (Eva Peron, 1969, L’homosexuel ou la difficulté de s’exprimer, 1971 and Loretta Strong, 1974), through his most representative characters: Evita, Irina and Loretta, will allow us to discover the subversive mechanisms of this hybrid and polyvalent author. The commitment to irreverent and transgressive characters, during the gestation period of new revolutionary ideas and sexual liberation, makes Copi’s theater a space of innovation and rupture. In fact, one of the most recurrent aspects is the sexual and identity diversity of the characters that swarm in their imagination: transvestites, homosexuals and transsexuals. A whole universe full of “queer” beings in mutation and unclassifiable. Does Copi propose a new conception of theater where the borders of fiction with life are diluted and confused?

Bibliographic References

  • BARBERIS, Isabelle. 2010. Théâtres contemporains. Mythes et idéologies. Paris, PUF.
  • BARBERIS, Isabelle. 2015. Les Mondes de Copi, Machines folles et chimères. Paris, Orizons.
  • BERNARD, Michel. 1995. Le corps. Paris, Seuil.
  • BOURCIER, Sam. 1998. “Queer politiks. Intro-mission” in Q comme Queer. Les cahiers Gai Kitsch Camp, Nº 42, 93-106.
  • BUTLER, Judith. 2002. Cuerpos que importan. Sobre los límites materiales y discursivos del “sexo”. Buenos Aires, Paidós.
  • COPI. 1969. Eva Peron. Paris, Christian Bourgois.
  • COPI. 1971. L’homosexuel ou la difficulté de s’exprimer. Paris, Christian Bourgois.
  • COPI. 1974. Loretta Strong. Paris, Christian Bourgois.
  • COPI. 1990. “Copi en Copi” in Jorge Damonte, Copi. Paris, Christian Bourgois.
  • ESPINEIRA, Karine, THOMAS, Maud-Yeuse, ALESSANDRIN, Arnaud. 2012. La trans-yclopédie. Tout savoir sur les transidentités. Paris, Des Ailes sur un Tracteur.
  • ESPINEIRA, Karine, THOMAS, Maud-Yeuse, ALESSANDRIN, Arnaud. 2013. Corps trans. Corps queer. Paris, L’Harmattan.
  • FOUCAULT, Michel. 1994. “Des espaces autres” in Defert, D., y Ewald. F. (comps.), Dits et écrits 1954-1988 par Michel Foucault. Paris, Gallimard, 752-762.
  • HICKLING, Antony. 2004. Copi au travers du “Queer” et le “Queer” au travers de Copi. París, Université Paris 8.
  • HUARD, Geoffroy. 2014. Los antisociales. Historia de la homosexualidad en Barcelona y París, 1945-1975. Madrid, Marcial Pons.
  • KRISTEVA, Julia. 1980. Pouvoirs de l’horreur. Paris, Seuil.
  • LAQUEUR, Thomas. 1994. La construcción del sexo. Cuerpo y género desde los griegos hasta Freud. Madrid, Cátedra.
  • MORENO, María. 2017. “Grageas para Copi” in Pauls, A., Aira, C. et al., Copi, la hora de los monstruos. Barcelona, Instituto de Cultura del Ayuntamiento de Barcelona, 67-75.
  • PRECIADO, Paul B. 2019. Un apartamento en Urano. Crónicas del cruce. Barcelona, Anagrama.
  • PRECIADO, Paul B. 2002. Manifiesto contra-sexual. Madrid, Opera Prima.
  • RONSEZVAIG, Marcos. 2009. El teatro de la enfermedad. Buenos Aires, Biblos.
  • RUBIN, Gayle. 1989. “Reflexionando sobre el sexo: notas para una teoría radical de la sexualidad” in Carole Vance, Placer y peligro: explorando la sexualidad femenina. Madrid, Revolución, 113-190.
  • SÁEZ, Javier. 2008. Teoría queer y psicoanálisis. Madrid, Síntesis.
  • SEGARRA, Marta. 2014. Teoría de los cuerpos agujereados. Santa Cruz de Tenerife, Melusina.
  • STRYKER, Susan. 2015. “Mis palabras a Victor Frankenstein sobre el pueblo de Chamonix: performando la ira transgénero” in Galofre, P. y Missé, M., Políticas trans. Una antología de textos desde los estudios trans norteamericanos. Barcelona-Madrid, Egales, 135-162.