Y el tren arrolló la ArcadiaUn análisis económico y literario de la influencia del ferrocarril en los núcleos rurales asturianos, 1879-1911

  1. Verónica Cañal-Fernández 1
  2. María Gómez-Martín 2
  1. 1 Universidad de Oviedo
    info

    Universidad de Oviedo

    Oviedo, España

    ROR https://ror.org/006gksa02

  2. 2 Universidad de Cádiz
    info

    Universidad de Cádiz

    Cádiz, España

    ROR https://ror.org/04mxxkb11

Journal:
Historia agraria: Revista de agricultura e historia rural

ISSN: 1139-1472

Year of publication: 2022

Issue: 88

Pages: 131-158

Type: Article

More publications in: Historia agraria: Revista de agricultura e historia rural

Abstract

The aim of this paper is to analyse, based on the novel La Aldea Perdida by PalacioValdés,the impact of railway construction on the population,number of farms and number of businesses at parish level in the mining councils of aviana and Langreo.Using the difference–in–differences (DID) estimator,we quantified the effect of access to the railway on these parishes for the 1879–1911 period.The sources used were the Nomenclature of Population Entities and the Bailly–Bailliére Yearbook of Professions,Trades and Industries.The results confirmed that the railway had a positive and significant influence on population and number of businesses, while the number of farmsteads decreased.This highlights how industrialization was urbanizing the population,something PalacioValdés opposed from the very first pages of his novel.

Bibliographic References

  • ABADIE, Alberto (2005). Semiparametric Difference-in-Differences Estimators. Review of Economic Studies, (72), 1-19.
  • ALÍA, Francisco, ORTIZ HERAS, Manuel, SÁNCHEZ SÁNCHEZ, Isidro, VALLE, Ángel del & VILLENA, Rafael (1998). España en sociedad: Las asociaciones a finales del siglo XIX. Cuenca: Universidad de Castilla-La Mancha.
  • ALLENDE, Fermín (2010). El paso de la vela al vapor en Baroja, Conrad y O’Neill. Zainak: Cuadernos de Antropología-Etnografía, (33), 201-220.
  • ANES, Rafael (1997). Asturias, fuente de energía: El carbón asturiano en la economía española. Oviedo: Hunosa.
  • ANES, Rafael & OJEDA, Germán (1983). La industria asturiana en la segunda mitad del siglo XIX: De la industrialización a la expansión hullera. Revista de Historia Económica, I (2), 13-29.
  • ARA,Juan Carlos (2007).Asombros, euforias y recelos: Consideraciones acerca de la percepción del progreso técnico en la literatura del siglo XIX. En M. SILVA (Ed.), Técnica e Ingeniería en España IV:El Ochocientos:Pensamiento,profesiones y sociedad (pp. 427-465). Madrid/Zaragoza: Real Academia de Ingeniera/Institución «Fernando el Católico»/Prensas Universitarias de Zaragoza.
  • ASHENFELTER, Orley & CARD, David (1985). Using the Longitudinal Structure of Earnings to Estimate the Effects ofTraining Programs. Review of Economics and Statistics, (67), 648-660.
  • ATACK,Jeremy,BATEMAN, Fred, HAINES,Michael & MARGO, Robert (2010). Did Rail Roads Induce or Follow Economic Growth?: Urbanization and Population Growth in the American Midwest, 1850-1860. Social Science History, (34), 171-197.
  • ATACK, Jeremy & MARGO, Robert (2011).The Impact of Access to Rail Transportation on Agricultural Improvement:The American Midwest as aTest Case, 1850-1860.The Journal ofTransport and Land Use, 4 (2), 5-18.
  • ATHEY, Susan & IMBENS, Guido (2006). Identification and Inference in Nonlinear Difference-in-Differences Models. Econometrica, 74 (2), 431-497.
  • BAJTIN, Mijail (1989).Teoría y estética de la novela. Madrid:Taurus.[Trad.: Helena Kriukova yVicente Cazcarra].
  • BAILLY-BAILLIÈRE, Carlos (1879). Anuario-almanaque del comercio, de la industria, de la magistratura y de la administración o Almanaque de las 400.000 señas de Madrid, de las provincias,de ultramar y de los estados hispano-americanos. Madrid: Carlos BaillyBaillière.
  • BAILLY-BAILLIÈRE, Carlos (1884, 1889, 1894, 1899). Anuario del comercio, de la industria, de la magistratura y de la administración o Directorio de las 400.000 señas de España, ultramar,estados hispano-americanos y Portugal. Madrid:Librería editorial Carlos Bailly-Baillière e hijos.
  • BAILLY-BAILLIÈRE, Carlos (1904, 1909). Anuario del comercio, de la industria, de la magistratura y de la administración de España, sus colonias Cuba, Puerto-Rico y Filipinas, estados hispano-americanos y Portugal. Madrid: Librería editorial Carlos BaillyBaillière e hijos.
  • BAIROCH, Paul (1988). Cities and Economic Development. London: Mansell.
  • BAIROCH, Paul & GOERTZ, Gary (1986). Factors of Urbanisation in the Nineteenth Century Developed Countries: A Descriptive and Econometric Analysis. Urban Studies, (23), 285-305.
  • BARQUÍN, Rafael (1997).Transporte y precio del trigo en el siglo XIX: Creación y reordenación de un mercado nacional. Revista de Historia Económica, 15 (1), 17-48.
  • BARQUÍN, Rafael (2009). El transporte de productos agrícolas en la segunda mitad del siglo XIX.V Congreso Historia Ferroviaria. Palma de Mallorca, 14-16 de octubre.
  • BARQUÍN, Rafael, PÉREZ, Pedro & SANZ CARNERO, Basilio (2012). La influencia del ferrocarril en el desarrollo urbano español (1860-1910). Revista de Historia Económica/Journal of Iberian and Latin American Economic History, 30 (3), 391-416.
  • BERGER,Thor (2019). Railroads and Rural Industrialization: Evidence from a Historical Policy Experiment. Explorations in Economic History, (74), 101-277.
  • BERTRAND, Marianne, DUFLO, Esther & MULLAINATHAN, Sendhil (2004). How Much should weTrust Differences-in-Differences Estimates? The Quarterly Journal of Economics, 119 (1), 249-275.
  • BLESA,Tua (2000).Textimoniar.Prosopopeya:Revista de crítica contemporánea,(2), 75-91.
  • BLUNDELL, Richard, COSTA DIAS, Monica, MEGHIR, Costas & REENEN,John van (2004). Evaluating the Employment Impact of a Mandatory Job Search Program. Journal of the European Economic Association, 2 (4), 569-606.
  • BURKE, Peter (2003). Formas de hacer historia. Madrid: Alianza.
  • CAPEL, Horacio (2011). Los ferrocarriles en la ciudad:Redes técnicas y configuración del espacio urbano. Madrid: Fundación de los Ferrocarriles Españoles.
  • CARD, David & KRUEGER,Alan (1994).MinimumWages and Employment:A Case Study of the Fast-Food Industry in New Jersey and Pennsylvania. American Economic Review, 84 (4), 772-793.
  • COMÍN, Francisco, MARTÍN ACEÑA, Pablo, MUÑOZ, Manuel & VIDAL, Javier (1998). 150 años de historia de los ferrocarriles en España. Madrid: Anaya/Fundación de los Ferrocarriles Españoles.
  • DELMIRO, Benigno (2003). Literatura y minas en la España de los siglos XIX y XX. Gijón: Trea.
  • DONALDSON, Dave & HORNBECK, Richard (2016). Railroads and American Economic Growth: A Market Access Approach. The Quarterly Journal of Economics, 131 (2), 799-858.
  • DUFLO, Esther (2001). Schooling and Labor Market Consequences of School Construction in Indonesia: Evidence from an Unusual Policy Experiment. American Economic Review, 91 (4), 795-813.
  • EISSA, Nada & LIEBMAN,Jeffrey B.(1996).Labor Supply Response to the Earned Income Tax Credit. The Quarterly Journal of Economics, 111 (2), 605-637.
  • ESTEBAN-OLIVER, Guillermo (2020).The Curse of Geography?: Railways and Growth in Spain, 1877-1930. Documentos de trabajo de la Asociación Española de Historia Económica, (20), 2-37.
  • FELGUEROSO, Elisabet (2013). Cuando Perséfone mordió la granada:Aproximación a los personajes femeninos en la literatura de minas del Realismo-Naturalismo. Oviedo: Trabe. (Cuadernos Feministas, 8).
  • FOX,Edward Inman (1974).El año de 1898 y el origen de los «intelectuales».En José Luis ABELLÁN (Ed.), La crisis de fin de siglo:Ideología y literatura:Estudios en memoria de R. Pérez de la Dehesa (pp. 17-24). Barcelona: Ariel.
  • FRANCH, Xavier,MORILLAS,Mateu & MARTÍ-HENNEBERG,Jordi (2014).The Railway Network and the Process of Population Concentration in Spain, 1900-2001. Revista de Historia Económica/Journal of Iberian and Latin American Economic History, 32 (3), 351-379.
  • GERTLER, Paul J., MARTINEZ, Sebastian, PREMAND, Patrick, RAWLINGS, Laura B. & VERMEERSCH, Christel M.J.(2011). Impact Evaluation in Practice.Washington, DC:World Bank.
  • GINER DE LOS RÍOS, Francisco (1876). Estudios de literatura y arte. Madrid: Imp.Victoriano Suárez.
  • GÓMEZ Mendoza, Antonio (1982). Ferrocarriles y cambio económico en España (1855- 1913): Un enfoque de nueva historia económica. Madrid: Alianza.
  • GÓMEZ MENDOZA,Antonio (1989). Ferrocarril,industria y mercado en la modernización de España. Madrid: Espasa Calpe.
  • GREGORY,Ian & MARTÍ-HENNEBERG, Jordi (2010).The Railways, Urbanization and Local Demography in England andWales, 1825-1911. Social Science History, 34 (2), 199-228.
  • HERRANZ LONCÁN, Alfonso (2003). ¿Fracasó el sistema ferroviario en España?: Reflexiones en torno a la «paradoja del ferrocarril español». Revista de Historia Industrial, (23), 39-64.
  • HERRANZ LONCÁN, Alfonso (2006). Railroad Impact in Backward Economies: Spain, 1850-1913. The Journal of Economic History, 66 (4), 853-881.
  • HERRANZ LONCÁN, Alfonso (2008). Infraestructuras y crecimiento económico en España (1850-1935). Madrid: Fundación de los Ferrocarriles Españoles.
  • INSTITUTO GEOGRÁFICO Y ESTADÍSTICO (1890). Nomenclátor de las ciudades, villas, lugares, aldeas y demás entidades de población de España:Provincia de Oviedo. Madrid: Dirección General del Instituto Geográfico y Estadístico/Imprenta de la Dirección General del Instituto Geográfico y Estadístico.
  • JOVER, José María (1992). De la literatura como fuente histórica. Boletín de la Real Academia de la Historia, (CLXXXIX), 23-42.
  • LANGA, Alicia (1994). Literatura y sociedad: La ciudad levítica, modelo sociológico en evolución. Cuadernos de Historia Contemporánea, (16), 167-182.
  • LANZUELA, María Luisa (2000). La literatura como fuente histórica: Benito Pérez Galdós. En Florencio SEVILLA y Carlos ALVAR (Eds.), Actas del XIII Congreso de la Asociación Internacional de Hispanistas (pp. 259-266).Vol. 2. Madrid: Castalia.
  • LITVAK, Lily (1980). Transformación industrial y literatura en España (1895-1905). Madrid:Taurus.
  • MOJICA, Laia & MARTÍ-HENNEBERG,Jordi (2011). Railways and Population Distribution: France, Spain and Portugal, 1870-2000. The Journal of Interdisciplinary History, 42 (I), 15-28.
  • MUÑOZ RUBIO, Miguel (2015). El transporte ferroviario de ganado y de mercado entre 1848 y1913. Historia Agraria, (67), 79-109.
  • NADAL, Jordi (1975). El fracaso de la Revolución Industrial en España, 1814-1913. Barcelona: Ariel.
  • OJEDA, Germán (1985). Asturias en la industrialización española. 1833-1907. Madarid: Siglo XXI.
  • OJEDA, Germán (2019). Patrias queridas: De Asturias a Iberoamérica. Gijón:Trea.
  • PALACIO VALDÉS, Armando (1903). La aldea perdida: Novela-poema de costumbres campesinas. Madrid: Hijos de M. G. Hernández.
  • PERDICES DE BLAS,Luis & SANTOS REDONDO,Manuel (2006).Economía y literatura.Madrid: Ecobook/Editorial del Economista.
  • PÉREZ MOREDA,Vicente (1985). La modernización demográfica, 1800-1930: Sus limitaciones y cronología. En Nicolás SÁNCHEZ ALBORNOZ (Coord.), La modernización económica de España, 1830-1930 (pp. 25-62). Madrid: Alianza.
  • POLLARD, Sidney (1981). Peaceful Conquest:The Industrialization of Europe,1760-1970. Oxford: Oxford University Press.
  • RAMOS GOROSTIZA, José Luis (2014). La aldea perdida, de Palacio Valdés, alegato antiindustrialista. Estudios de Economía Aplicada, 32 (1), 223-246.
  • RAMOS GOROSTIZA,José Luis & SANTOS REDONDO,Manuel (2007).Las ideas económicas de Pessoa en su obra literaria y en sus textos para los directores de Empresas. Cuadernos de Ciencias Económicas y Empresariales, (52), 11-33.
  • RODRÍGUEZ OSUNA,Jacinto (1985). Población y territorio en España:Siglos XIX y XX. Madrid: Espasa Calpe.
  • RODRÍGUEZ FELGUEROSO, Alberto José (1999). Desarrollo urbano de una pequeña ciudad minera: Laviana (Asturias). En Rafael DOMÍNGUEZ RODRÍGUEZ (Coord.), La ciudad:Tamaño y crecimiento (pp. 151-162).Actas del III Coloquio de Geografía Urbana. Málaga: Universidad de Málaga. 151-162.
  • RUIZ DE LA PEÑA, Álvaro (2003).Introducción. En Armando PALACIO, La aldea perdida (pp. 9-46). Madrid: Espasa Calpe.
  • TASCÓN, Julio & OJEDA, Germán (2000). Técnicos y empresarios extranjeros en la industrialización de Asturias. Documentos de trabajo de la Universidad de Oviedo, (221).
  • TORTELLA, Gabriel (1973). Los orígenes del capitalismo en España:Banca,industria y ferrocarriles en el siglo XIX. Madrid:Tecnos.
  • URÍA, Jorge (1991). La taberna en Asturias a principios del siglo XX: Notas para su estudio. Historia Contemporánea, (5), 53-72.
  • URÍA, Jorge (2002). Asturias 1898-1914: El final de un campesinado amable. Hispania. Revista Española de Historia, 62 (212), 1059-1098.
  • VARELA, Javier (1999). La novela de España:Los intelectuales y el problema español. Madrid:Taurus.
  • VICENS, José (2008). Problemas econométricos de los modelos de diferencias en diferencias. Studies of Applied Economics, 26 (1), 363-384.
  • WHITE, Hayden (1975). Metahistory:The Historical Imagination in Nineteenth-Century Europe. Baltimore: Johns Hopkins University Press.
  • WOOLDRIDGE,Jeffrey (2016). Introductory Econometrics:A Modern Approach. 6th ed. Cincinnati: South-Western Cengage Learning.
  • LaVoz del Sureste (22 de abril de 2015). La literatura, un «espejo crítico» de la sociedad: Villoro. https://diariolavozdelsureste.com/2015/04/la-literatura-un-espejo-critico-de-lasociedad-villoro/