Relación entre habilidades neuropsicológicas y comprensión lectora en Educación Primaria

  1. Carballar, Rocío
  2. Martín-Lobo, Pilar
  3. Gámez, Matías
Journal:
Cuadernos de Investigación Educativa

ISSN: 1688-9304 1510-2432

Year of publication: 2017

Issue Title: Cuadernos de Investigación Educativa

Volume: 8

Issue: 2

Pages: 67-77

Type: Article

DOI: 10.18861/CIED.2017.8.2.2686 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Cuadernos de Investigación Educativa

Abstract

Reading is a complex process which involves perceptual, linguistic, cognitive, and neuropsychological factors. Some neuropsychological factors are involved in the acquisition of the reading process such as eye movements that are carried out during the reading process, motor functions, and laterality. The aim of this study is the evaluation of the relationship between such neuropsychological factors and the reading comprehension process in Elementary Education students. A sample of 52 eight year old children was observed. Their saccadic movements while reading, basic motor patterns, laterality, and reading comprehension were evaluated. With the data obtained a descriptive and correlational study was carried out whose results showed that there is a positive and significant relationship between the abovesaid variables. It was also evidenced that those students with better execution of ocular saccadic movements, better execution of basic motor patterns and homogenous laterality showed a higher reading comprehension level. This study opens up new theoretical and scientific prospects for literacy learning and quality of education.

Bibliographic References

  • Alegría, J. (1985). Por un enfoque psicolingüístico del aprendizaje de la lectura y sus dificultades. Infancia y aprendizaje, 29, 79-94.
  • Allen, M. y Wellman, M.W. (1980). Hand position during writing, cerebral laterality and reading: age and sex differences. Neuropsychologia, 18, 33-40.
  • Anderson, R.C. (1994). Role of the reader’s schema in comprehension, learning, and memory. En R.B. Ruddell, M.R. Ruddell & H. Singer (Eds.), Theoretical Models and Processes of Reading. Newark, DE: International Reading Association.
  • Aragón-Jiménez, V. (2011). Procesos implicados en la lectura. Innovación y experiencias educativas, 39, 1-11.
  • Carboni-Román, A., Del Río Grande, D., Capilla, A., Maestú, F. y Ortiz, T. (2006). Bases neurobiológicas de las dificultades de aprendizaje. Neurología, 42(S2), S171-S175.
  • Cuetos, F. (2008). Psicología de la lectura. Madrid: Wolters Kluwer Educación.
  • Cuetos, F., Rodríguez, B. y Ruano, E. (1996). Evaluación de los procesos lectores PROLEC. Madrid: TEA ediciones.
  • De la Peña, C. (2016). Programas para la dislexia desde la base neuropsicológica. En P. Martín-Lobo (Coord.), Procesos y programas de neuropsicología educativa (pp. 169-177). España: Centro Nacional de Investigación e Innovación (CNIIE).
  • Delfior, S. (1993). Las dificultades de lectura: papel que juegan las deficiencias de lenguaje. Comunicación, lenguaje y educación, 17, 3-13.
  • Dezcallar, T., Clariana, M., Cladellas, R., Badia, M. y Gotzens, C. (2014). La lectura por placer: su incidencia en el rendimiento académico, las horas de televisión y las horas de videojuegos. Ocnos, 12, 107-116.
  • Erazo, N. (2008). La educación psicomotriz en el ciclo inicial como base para facilitar el aprendizaje de la lectura y escritura en niños y niñas. Universidad de Cádiz, España.
  • Evans, B. (1998). The underachieving child. Ophthalmic and Physiological Optic, 18, 153-159.
  • Ferré, J. y Aribau, E. (2002). El desarrollo neurofuncional del niño y sus trastornos. Visión, aprendizaje y otras funciones cognitivas. Barcelona: Lebón.
  • Gil, J. (2011). Hábitos lectores y competencias básicas en el alumnado de Educación Secundaria Obligatoria. Educación XXI, 14, 117-134.
  • Harris, A.J. (1961). Manuel d'application des tests de latéralité. París: C.P.A.
  • Kern, M.L. y Friedman, H.S. (2009). Early educational milestones as predictors of lifelong academic achievement, midlife adjustment, and longevity. Journal of Applied Developmental Psychology, 30, 419-430.
  • King, A.T. y Devick, S. (1976). The proposed King-Devick test and its relation to the Pierce saccade test and reading levels. Chicago: Illinois College of Optometry.
  • Leong, D.F., Master, C.L., Messner, L.V., Pang, Y., Smith, C. y Starling, A.J. (2014). The effect of saccadic training on early reading fluency. Clinical pediatrics, 53, 858-864.
  • Longoni, A.M., Scalisi, T.G. y Grilli, M. (1989). Lateral preference and verbal skills: a survey in school settings. International Journal of Neuroscience, 44, 41-52.
  • López-Escribano, C. (2007). Contribuciones de la neurociencia al diagnóstico y tratamiento educativo de la dislexia del desarrollo. Revista Neurología, 44, 173–180.
  • López-Juez, M.J. (2010). ¿Por qué yo no puedo? Fundamentos biólogicos de las dificultades de aprendizaje. Madrid: Autor.
  • Martín-Lobo, M.P. (2003). La lectura. Procesos neuropsicológicos del aprendizaje, diagnósticos, estudio de casos y programas de intervención. Barcelona: Lebón.
  • Mayolas, M.C., Villarroya, A. y Reverter, J. (2010). Relación entre la lateralidad y los aprendizajes escolares. Apunts. Educación Física y Deportes, 101, 32-42.
  • Megino-Elvira, L., Martín-Lobo, M.P. y Vergara-Moragues, E. (2016). Influence of eye movements, auditory perception, and phonemic awareness in the reading process. The Journal of Educational Research, 109, 567-573.
  • Miyata, H., Minagawa-Kawai, Y., Watanabe, S., Sasaki, T. y Ueda, K. (2012). Reading speed, comprehension and eye movements while reading Japanese novels: Evidence from untrained readers and cases of speed-reading trainees. PloS One, 7(5), e36091.
  • Rasinski, T., Blachowicz, C. y Lems, K. (eds.) (2012). Fluency instruction. Research-based best practices. New York, NY: The Guilford Press.
  • Resnick, L.B. y Weaver, P.A. (2010). Theory and practice of early reading. New York: Routledge.
  • Rigal, R. (2006). Educación motriz y educación psicomotriz en preescolar y primaria. Barcelona: INDE Publicaciones.
  • Rosselli, M., Matute, E., y Ardila, A. (2006). Neuropsychological predictors of reading ability in Spanish. Revista Neurología, 42, 202–210.
  • Santiuste, V., Martín-Lobo, M.P. y Ayala, C. (2005). Bases neuropsicológicas del fracaso escolar. Madrid: Fugaz.
  • Subirana, A. (1952). La droiterie. Schweizer Archiv Fur Neurologie Und Psychiatrie, 69, 321-359.