El territorio como herramienta de aprendizaje artísticoMetodología docente para la asignatura de Taller de Proyectos de Creación Contemporánea

  1. Alba Soto 1
  1. 1 Universidad Nebrija
    info

    Universidad Nebrija

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/03tzyrt94

Journal:
[i2] : Investigación e Innovación en Arquitectura y Territorio

ISSN: 2341-0515

Year of publication: 2018

Issue Title: Exterioridades Críticas

Volume: 6

Issue: 2

Type: Article

DOI: 10.14198/I2.2018.6.2.20 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openRUA editor

More publications in: [i2] : Investigación e Innovación en Arquitectura y Territorio

Abstract

This article presents the teaching methodology of the course “Contemporary Art Projects”. This course gives the students the opportunity of exploring innovative artistic processes; different than what is commonly used in most classrooms. The main interest consists of offering the students a variety of tools to explore their quotidian in a physical, sensory, and symbolic level, so that their artistic experience develops transversally. Such development facilitates new viewpoints and opens significant expressive possibilities that are not limited to the formats and discourses narrowly recognized by academia. To engage in this learning process, students are encouraged to create awareness of their bodies, their ambient and other surrounding elements as the matters of their experiential research.

Bibliographic References

  • ACASO, Mar a, NUERE, Silvia. “El curr culum oculto visual: aprender a obedecer a trav s de la imagen”. Arte, Individuo y Sociedad. Vol.17. http://revistas.ucm.es/index.php/ARIS/article/view/6657: 2005, 205-218
  • CANO CIBORRO, V ctor Manuel: “Narraciones espaciales desde el cuerpo”: Innovación e Investigación en Arquitectura y Territorio: Vol. 4: 2016, 1 http://revistas.ucm.es/index.php/ARIS/article/view/6657: 2005, 205-218.
  • FERRANDO, Bartolomé. Arte y cotidianeidad hacia la trasformación de la vida en arte. Madrid: Árdora Ediciones, 2012. 156. ISBN: 978-84-88020-47-5.
  • GARCÍA GUTIÉRREZ, Carme Emilia. “El cuerpo-artista en tono estético en la educación corporal”. Educ Educ. Vol 16: 2013, 2, 329-342.
  • GALLO, Luz Elena: “Una didáctica performativa para educar (desde) el cuerpo”. Revista Brasileira de Ciencias de Esporte: 2017, 39 (2), 199-205.
  • GRAEME CHALMERS, F. Arte, Educación y Diversidad Cultural: Grupo Planeta, 2003. 164. ISBN: 9788449313899.
  • INGOLD, Tim. “La creatividad que se experiencia”. Innovación e Investigación en Arquitectura y Territorio: 2016, 5.
  • JIMÉNEZ BOLAÑOS, Flor Mar a. “Hacia una búsqueda de metodolog as de Cuerpos Expresivos en la educación”. Revista Rupturas 7: 2017, 2, 193-214.
  • KAPROW, Allan. La educación del des-artista. Madrid: Árdora Ediciones, 2007. 125. ISBN: 84-88020-23-6. ACASO, Mar a, NUERE, Silvia. “El curr culum oculto visual: aprender a obedecer a trav s de la imagen”. Arte, Individuo y Sociedad. Vol.17.
  • PINZÓN MANRIQUE, Hernán Javier, “El cuerpo de la experiencia est tica”: Revista de investigaciones UNAD. Vol. 13: 2014, 2, 95-104.
  • SABIDO RAMOS, Olga. “Cuerpo y sentidos; el análisis sociológico de la percepción”. Debate feminista 51. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0188947816300317: 2016, 63-80.