Valores y contravalores de la cultura de paz en el fútbol españolAnálisis de los entornos virtuales

  1. Margarita Ossorio Núñez 1
  2. Sergio Morgado Poveda
  1. 1 Universidad de Cádiz
    info

    Universidad de Cádiz

    Cádiz, España

    ROR https://ror.org/04mxxkb11

Journal:
VISUAL REVIEW: International Visual Culture Review / Revista Internacional de Cultura Visual

ISSN: 2695-9631

Year of publication: 2022

Volume: 10

Issue: 3

Pages: 1-9

Type: Article

DOI: 10.37467/REVVISUAL.V9.3607 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: VISUAL REVIEW: International Visual Culture Review / Revista Internacional de Cultura Visual

Abstract

Footbal social networks are supposed to be a new space where people highly interact. This fact could lead to the emergence of hate speech. We are going to analyze the hate speeches amongst football fans. To reach this aim, we use cualitative method by the virtual ethnography technic, making both a content and discursive analysis from the most important social forum in Spain. In spite of the presence of rules in the forums, we have found out that these virtual spaces are frecuently used by users to manifest hate speeches against other members of the community, causing unsportsmanlike conduct.

Bibliographic References

  • Amsami, A. (2019). When dissent by football fans on social media turns to hate: call for stricter measures. University of Maiduguri, nº 6 (1). http://irep.ntu.ac.uk/id/eprint/40742
  • Ballesteros-Herencia, C. (2021). La interacción con las redes sociales de los clubes españoles de fútbol. Index. Comunicación: Revista científica en el ámbito de la Comunicación Aplicada, 11, 11-13. https://bit.ly/2ZplnDl DOI: https://doi.org/10.33732/ixc/11/01Lainte
  • Bardin, L. (2002). El análisis de contenido. Madrid: Akal.
  • Barrio, G., Borges, E & García F. (2017) Vidas registradas. Redes sociales y jóvenes en la era algorítmica. Revista Telos: Cuadernos de comunicación e innovación, 107, 62-70. https://bit.ly/39tBhOH
  • Castillo de Mesa, J. (2018), Adopción y difusión de innovación social en las redes sociales virtuales. Comunitania: Revista internacional de trabajo social y ciencia social, 15, 197-217. https://bit.ly/3nYritb DOI: https://doi.org/10.5944/comunitania.15.10
  • Feixas, C & Ponce, C. (2019). Movimientos sociales, nuevas generaciones y el uso de tecnologías. Ediciones Universidad Católica Silva Henríquez, 24, 405-417. https://bit.ly/2W3dJgy DOI: https://doi.org/10.29344/07196458.24.1977
  • Gil, E. (2017). Nuevos activismos sociales en la era digital: de las masas al crowd. Política y sociedad, 54(1), 191-208.https://bit.ly/3uasjPV DOI: https://doi.org/10.5209/POSO.48914
  • Hidalgo, B. (2017). El impacto de las redes sociales como herramientas de comunicación, interacción y colaboración en el proceso enseñanza aprendizaje en la educación superior. Sathiri, 12(1), p. 104. https://doi.org/10.32645/13906925.56 DOI: https://doi.org/10.32645/13906925.56
  • Kilvington, D., & Price, J. (2019). Tackling social media abuse? Critically assessing English football’s response to online racism. Communication & Sports, 7(1), 64-79. https://doi.org/10.1177/2167479517745300 DOI: https://doi.org/10.1177/2167479517745300
  • M.E.C.D. (2018, Mayo). Anuario Estadísticas Deportivas 2018. Anuario de estadísticas deportivas 2018. https://bit.ly/2Znco5E
  • Macías, D., González, I., & Eslava, M. (2018). El fútbol como estrategia para el desarrollo de la inteligencia emocional del alumnado de educación primeria. Educaçao & Formaçao, 8(3), 17-36. https://doi.org/10.25053/redufor.v3i8.268 DOI: https://doi.org/10.25053/redufor.v3i8.268
  • Merino, A., Jaire, L., & Usán, P. (2019). Referentes formativos-deportivos en el fútbol base español. Un escenario socioeducativo complejo. Revista Educación Física y Ciencia, 21(2), 1-14. https://doi.org/10.24215/23142561e078 DOI: https://doi.org/10.24215/23142561e078
  • Nakayama, T. (2017). What’s next for whitenss and the Internet. Critical Studies in Media Comunication, 34(1), 68-72.https://bit.ly/3zAwfKO DOI: https://doi.org/10.1080/15295036.2016.1266684
  • Real Federación Española de Fútbol (2021). Memorias de actividades 2021-2022. https://bit.ly/3F2eeci
  • Rojas-Torrijos, J.L. (2017). El uso de las redes sociales en el deporte. Peridodismo deportivo de manual, pp 297-320.https://bit.ly/2XzoW93
  • Sáenz, A., Gimeno, F., Gutiérrez, H., & Lacambra, D. (2019). Evaluación del continuo deportividad-violencia en el fútbol base. Revista de Psicología del Deporte, 28(1), 33-40. https://bit.ly/3o45Zqp
  • Sevilla, U., Montoya, F., & Vílchez, A. (2020). Valores que se aplican en la práctica de futbol en el equipo de adolescentes del Instituto Nacional Francisco Luis Espinoza. Diploma thesis, Universidad Nacional autónoma de Nicaragua. https://repositorio.unan.edu.ni/13179/
  • Spaaij, R., & Schaillée, H. (2018). Unsanctioned agresión and violence in amateur sport: A multidisciplinary synthesis. Agression and violent behavior, 44, 36-46. https://bit.ly/2ZhbPtW DOI: https://doi.org/10.1016/j.avb.2018.11.007
  • Torres-Toukoumidis, Á., & Santis-Piras, D. A. (2020). Los morlacos y las redes sociales. Quito: Abya-Yala. DOI: https://doi.org/10.7476/9789978105771