Eficacia de un programa grupal, online sincrónico de salud y bienestar para personas que trabajan con jóvenes y adultos con discapacidad intelectual

  1. Arrigoni, Flavia 1
  2. Abraham, Mara 2
  3. Polo, Ivana 1
  1. 1 Universidad del Aconcagua, Mendoza, Argentina
  2. 2 Centro de Día “Mundo Alas”, Mendoza, Argentina
Revue:
Revista Costarricense de Psicología

ISSN: 0257-1439 1659-2913

Année de publication: 2021

Titre de la publication: Psychology and COVID-19: contributions and challenges for research and intervention

Volumen: 40

Número: 2

Pages: 171-185

Type: Article

DOI: 10.22544/RCPS.V40I02.06 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

D'autres publications dans: Revista Costarricense de Psicología

Résumé

Background. A health promotion program was designed and implemented for people who work with youths and adults with intellectual disabilities. The objectives were to evaluate the effectiveness of a synchronous online group health promotion program and to promote worker well-being. Method. It is an investigation with a quantitative, descriptive and interactive approach, with a quasi-experimental design, pre- and posttest for paired samples. Instruments: General Health Questionnaire (GHQ 12), Pemberton Happiness Index, Maslach Burnout Inventory (MBI), Beck Anxiety Inventory (BAI) and an ad hoc sociodemographic form. The intervention program carried out, “Well-being and health”, consists of 8 group synchronous online sessions (on Google meet), with a weekly frequency, lasting 120 minutes. Results. Participation was voluntary and all signed an informed consent. A total of 35 workers with an average age of 31.11 years participated. After the intervention, there was an increase in personal well-being and personal fulfillment at work, and a reduction in the level of psychological discomfort, anxiety, emotional exhaustion and depersonalization. Statistically significant differences were observed in the scores preand posttest of psychological distress and emotional exhaustion. Conclusion. The results allow us to conclude that participating in a synchronous online group health promotion program was effective to increase the well-being and health of workers.

Références bibliographiques

  • American Psychological Association (2013). Guidelines for the practice of telepsychology. https://www.apa.org/pubs/journals/features/amp-a0035001.pdf
  • Anderson, S., Auquier, A., Hauchk, W.W., Oakes, D., Vandeale, W., & Weisberg, H. (1980). Statistical methods for comparative studies. John Wiley.
  • Arnau, J., & Gómez, J. (1995). Diseños longitudinales en panel. En J. Arnau (Ed.), Diseños longitudinales aplicados a las ciencias sociales y del comportamiento (pp. 54-72). Limusa-Noriega.
  • Arón, A. (2016, 8–11 de noviembre). Cuidar a los que trabajan: climas laborales tóxicos y nutritivos. [Ponencia]. XXI Congreso Internacional del CLAD sobre la Reforma del Estado y de la Administración Pública, Santiago, Chile. https://www2.congreso.gob.pe/sicr/cendocbib/con4_uibd.nsf/FE7787B8E9EEBF22052580B200821538/$FILE/aron.pdf
  • Arrigoni, F. (2021). Programa grupal, en línea, sincrónico para promover la salud y el bienestar psicológico durante la pandemia de COVID-19. En Enciclopedia Argentina de Salud Mental (6a ed.). http://www.enciclopediasaludmental.org.ar/trabajo.php?idt=130&idtt=224
  • Arrigoni, F., & Fadin, H. (2019). Cuidando a los que educan. Revista Academia, 18(42), 7-21. http://www.saber.ula.ve/handle/123456789/46331
  • Arrigoni, F., Morán, C., González De-Cicco, J., & Polo, I. (2021). Eficacia de un programa de promoción de la salud para voluntarios. Revista Electrónica de Psicología Política, 19(46). http://www.psicopol.unsl.edu.ar/pdf/REPP-A19-N46-Art01.pdf
  • Arrigoni, F., Navarro-Guzmán, J., & Marchena-Consejero, E. (2020). Well-being and Health during COVID-19 Pandemic. En O. Titrek & G. Sezen-Gultekin (Eds.), 6th International conference on lifelong education and leadership for all. Conference proceeding book (pp. 55-60). Sakarya University.
  • Barlow, D., Farchione, T., Sauer-Zavala, S., Murray Latin, H., Ellard, K., Bullis, J., Bentley, K., Boettcher, H., & Cassiello-Robbins, C. (2019). Protocolo unificado para el tratamiento transdiagnóstico de los trastornos emocionales. Manual del paciente (2ª ed.). Alianza.
  • Beck, A., & Steer, R. (2011). Manual for the Beck Anxiety Inventory. The Psychological Corporation.
  • Beecham, J., Bonin, E., Görlich, D., Baños, R., Beintner, I., Buntrock, C., Bolinski, F., Botella, C., Ebert, D., Herrero, R., Potterton, R., Riper, H. Schmidt, U., Waldherr, K., Weisel, K., Zarski, A., Zeiler, M., & Jacobi, C. (2019). Assessing the cost and cost-effectiveness of ICare internet-based interventions (Protocol). Internet Interventions, 16, 12-19. https://doi.org/10.1016/j.invent.2018.02.009
  • Blanch, J. M. (2011). La psicología del trabajo ante la crisis del empleo. http://www.cop.es/infocop/pdf/2012.pdf
  • Burrone, M., Abeldaño, A., Susser, L., Lucchese, M., Enders, J., Alvarado, R., Eliecer, V., & Fernández, R. (2015). Evaluación psicométrica y estudio de fiabilidad del cuestionario general de salud (GHQ-12) en consultantes adultos del primer nivel de atención en Córdoba, Argentina. Revista de la Facultad de Ciencias Médicas, 73(3), 236-242.
  • Cabas-Hoyos, C. (2020). Intervenciones en salud mental apoyadas en tecnologías: la telepsicología. En P. Acero, K. Cabas, C. Caycedo, P. Figueroa, G. Patrick, G. & M. Martínez-Rudas, Telepsicología. Sugerencias para la formación y el desempeño profesional responsable (pp. 43-62). ASCOFAPSI. https://ascofapsi.org.co/pdf/Libros/Telepsicologia_web.pdf
  • Casari, L., Llano López, L., Moreno, E., Nosal, P., Piera, L., Torres, N., & Waldheim, J. (2017). Burn Out y calidad de vida percibida en profesionales residentes del área materno-infantil de la provincia de Mendoza. Investigaciones en Psicología, 22(2), 7-16.
  • Consejo General de la Psicología de España (2020, 19 de marzo). Recomendaciones dirigidas a la población para un afrontamiento eficaz ante el malestar psicológico generado por el brote de coronavirus-Covid-19. Infocoponline. http://www.infocop.es/view_article.asp?id=8627
  • Consejo General de Psicología de España. (2017). Guía para la práctica de la telepsicología [Guidelines for the practice of telepsychology]. http://www.cop.es/pdf/telepsicologia2017.pdf
  • De la Torre-Martí, M., & Pardo-Cebrián, R. (2018). Guía para la intervención en telepsicología. Colegio Oficial de Psicólogos de Madrid. https://www.psichat.es/guia-para-la-intervencion-telepsicologica-2019.pdf
  • De Witte, H. (2016). On the Scarring Effects of Job Insecurity (and How They Can Be Explained). Scandinavian Journal of Work, Environment & Health, 27(2), 146-153. https://doi. org/10.5271/sjweh.3545
  • Delfino, G., Botero, C., & González-Insua, F. (2019). Una escala corta de bienestar: el Índice de felicidad de Pemberton aplicado a población adulta de Buenos Aires. Anuario de investigaciones, XXVI, 115-122. http://www.psi.uba.ar/investigaciones/revistas/anuario/trabajos_completos/26/delfino.pdf
  • Federación de Psicólogos de la República Argentina. (2021). Recomendaciones para las buenas prácticas mediante la utilización de TICS (tecnologías de la información y la comunicación). http://www.fepra.org.ar/2021/11/09/recomendaciones-para-las-buenas-practicas-mediante-la-utilizacion-de-tics-tecnologias-de-la-informacion-y-la-comunicacion/
  • Fullerton, C., Acuña, J., Florenzano, R, Cruz, C., & Weil, K. (2003). Psicopatología en pacientes hospitalizados en un hospital general. Revista chilena de Neuropsiquiatría, 41(2), 103-109.
  • Goldberg, D.P. & Williams, P. (1988). Users’ Guide to the General Health Questionnaire. NFER-Nelson.
  • Hein, N. (2005). Estudio del síndrome de burnout en pastores adventista y su relación con la satisfacción laboral y las características de personalidad [Tesis de Licenciatura inédita]. Universidad Adventista del Plata.
  • Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C.P. (2018). Metodología de la investigación. McGraw Hill.
  • Hervás, G., & Vázquez, C. (2013). Construction and validation of a measure of integrative well–being in seven languages: The Pemberton Happiness Index. Health & Quality of Life Outcomes, 11, 66. http://doi.org/10.1186/1477-7525-11-66
  • Hosman, C., Jané-Llopis, E., & Saxena, S. (2005). Prevención de trastornos mentales: intervenciones efectivas y opciones de políticas. Oxford University Press.
  • IBM Coorp. SPSS Statistics 21.
  • Jané-Llopis, E. (2004). La eficacia de la promoción de la salud mental y la prevención de los trastornos mentales. Revista de la Asociación Española de Neuropsiquiatría, 89, 67-77.
  • Maslach C., & Jackson, S. (1981). Maslach Burnout Inventory. Consulting Psychologist Press.
  • Organización Mundial de la Salud. (2020, 1 de julio). ¿Qué es una pandemia? https://www.who.int/csr/disease/swineflu/frequently_asked_questions/pandemic/es/
  • Pemberton Happiness Index. Recuperado a partir de: http://www.pembertonindex.com
  • Pineda-Sánchez, D. (2018). Procesos transdiagnósticos asociados a los síntomas de ansiedad y depresión [Tesis doctoral, Universidad Nacional de Educación a distancia]. http://e-spacio.uned.es/fez/eserv/tesisuned:ED-Pg-PsiSal-Dpineda/PINEDA_SANCHEZ__DAVID_Tesis.pdf
  • Rosen, A., Gilld, N., & Salvador-Carulla, L. (2020). The future of community psychiatry and community mental health services. Current Opinion in Psychiatry, 33, 375– 390. https://doi.org/10.1097/YCO.0000000000000620
  • Sanclemente, F., Gamero, N., Arenas, A., & Medina, M. (2020). Análisis de la satisfacción, la inseguridad y la salud laboral en población empleada durante la reciente crisis económica global. Anuario de Psicología, 50(3), 149-159. https://doi. org/10.1344/anpsic2020.50.14
  • Sandín, B., Valiente, R.M., García-Escalera, J., Pineda, D., Espinosa, V., Magaz, M., & Chorot, P. (2020). Protocolo unificado para el tratamiento transdiagnóstico de los trastornos emocionales en adolescentes a través de internet (iUP-A): Aplicación web y protocolo de un ensayo controlado aleatorizado. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 24,197-215. https://doi.org/10.5944/rppc.26460
  • Van Dalen, D.B., & Meyer, W.J. (1971). Manual de técnica de la investigación educacional. Paidós.
  • Vera-Villarroel, P., Pavéz, P., & Silva, J. (2012). El rol predisponente del optimismo: hacia un modelo etiológico del bienestar. Terapia Psicológica, 30(2), 77-84. https://www.scielo.cl/pdf/terpsicol/v30n2/art08.pdf
  • Vizioli, N., & Pagano, A. (2020). Adaptación del Inventario de Ansiedad de Beck en población de Buenos Aires. Interacciones, 6(3), e171. https://doi.org/10.24016/2020.v6n3.171
  • Wood, A., & Joseph, S. (2010). The absence of positive psychological (eudemonic) well-being as risk factor for depression: A ten years cohorte study. Journal of Affective Disorders, 122(3), 213-217. https://doi.org/10.1016/j.jad.2009.06.032