Fletamento y transporte marítimo de mercancías. La incidencia de las cláusulas COVID en la delimitación de las obligaciones de las partes y en la determinación de la responsabilidad del porteador

  1. María Paz Martín Castro 1
  1. 1 Universidad de Cádiz
    info

    Universidad de Cádiz

    Cádiz, España

    ROR https://ror.org/04mxxkb11

Journal:
Anuario de estudios marítimos

ISSN: 2792-9698

Year of publication: 2023

Issue: 2

Pages: 81-119

Type: Article

More publications in: Anuario de estudios marítimos

Abstract

The COVID-19 pandemic has had a major impact on maritime trade in general and shipping in particular. The extraordinary measures adopted by national authorities to contain the spread of the virus have affected the contractual relations deriving from shipping contracts to the extent that the parties have been unable to provide services contractually assumed on time or on occasions the circumstances have prevented performance of the contract due to supervening impossibility. This study examines the legal regime enshrined in the ‘Coronavirus’ Clause drafted by INTERTANKO for incorporation into its voyage charter parties, along with the infectious and contagious diseases clause for inclusion in its time charter parties. In cases where extraordinary events associated with the pandemic have substantially impeded or hindered performance of the contract, BIMCO and the International Chamber of Commerce have also drafted bespoke force majeure and hardship Clauses which are also examined in this study.

Bibliographic References

  • ARROYO, I., Relación entre póliza de fletamento y conocimiento de embarque: la cláusula de incorporación, Bilbao, 1977.
  • ARROYO, I. “Del conocimiento de embarque”, en AA.VV., Comentarios a la Ley 14/2014, de 24 de julio, de Navegación marítima, coords. Arroyo Martínez – Rueda Martínez, Thomson Reuters, Barcelona, 2016, pp. 811 y ss.
  • ARROYO, I.“Contratos de utilización del buque: arrendamiento y fletamento”, en AA.VV., Lecciones de Derecho mercantil, Vol. II, Dirs. Menéndez, A., – Rojo, A., Thomson Reuters, Pamplona, 18.ª ed., 2020, pp. 827 y ss.
  • ARROYO MARTÍNEZ, I., – RUEDA MARTÍNEZ, J. A., “Fletamento por tiempo y por viaje”, en AA.VV., Comentarios a la Ley 14/2014, de 24 de julio, de Navegación marítima, coords. Arroyo Martínez – Rueda Martínez, Thomson Reuters, Barcelona, 2016, pp. 641 y ss.
  • CERDÁ ALBERO, F., “Los contratos de fletamento: fletamento por viaje, fletamento por tiempo, otras modalidades de fletamento, subfletamento”, en AA.VV., El contrato de transporte, Madrid, 2003, pp. 85 y ss.
  • DA COSTA, J., “Epidemia e Expedição Maritima. Notas Breves”, Anuario de Estudios Marítimos, núm. 1, 2022, pp. 101 y ss.
  • DUQUE, J., “La distinción del contrato de fletamento y del transporte marítimo de mercancías”, RDM 1970, núm. 117, pp. 351 y ss.
  • EMPARANZA, A., “La responsabilidad del porteador marítimo”, en AA.VV., Comentarios sobre la Ley de Navegación marítima, en AA.VV., Comentarios sobre la Ley de Navegación marítima, dirs. Emparanza, A. – Martín Osante, J. M., Marcial Pons, Madrid, 2015, pp. 375 y ss.
  • GABALDÓN, J. L., Curso de Derecho marítimo internacional. Derecho marítimo internacional público y privado y contratos marítimos internacionales, Madrid, 2012.
  • GANADO, M.-KINDRED, H., Marine Cargo Delays: The Law of Delay in the Carriage of General Cargoes by Sea, 1990.
  • GARCÍA PITA Y LASTRES, J. L., “La responsabilidad del armador fletante y del armador porteador, por falta de navegabilidad”, en AA.VV., El Derecho marítimo de los nuevos tiempos, coords. García Pita, J. L. –Quintans, R.– Díaz de la Rosa, A., Aranzadi, Navarra, 2018, pp. 357 y ss.
  • GARCÍA PITA Y LASTRES, J. L. Contratos y COVID. El “Principio Pacta sunt servanda” y la Regla “Rebus Sic Stantibus”, Tirant Lo Blanch, Valencia, 2021.
  • GARRIGUES, J., Tratado de Derecho mercantil, T. III, Vol. 1.º, Madrid, 1964.
  • GÓMEZ PRIETO, T., “Contratos del volumen”, en AA.VV., Comentarios a la Ley 14/2014, de 24 de julio, de Navegación marítima, coords. Arroyo Martínez – Rueda Martínez, Thomson Reuters, Barcelona, 2016, pp. 662 y ss.
  • KINDRED, H., Marine Cargo Delays: The Law of Delay in the Carriage of General Cargoes by Sea, 1990.
  • LANGLE, E., Manual de Derecho Mercantil Español, T. III, Madrid, 1959.
  • MAHAFZAH, Q., “The legal and economic impact of the Caspiana Clause under Bills of Lading and Charterparties”, Australian and New Zealand Maritime Law Journal, 2018, pp. 25 y ss.
  • MARTÍN CASTRO, M. P., “La nueva disciplina del retraso en la Ley de Navegación Marítima”, en AA.VV., El Derecho Marítimo de los nuevos tiempos, coords. García Pita, J. L. –Quintans, R.– Díaz de la Rosa, A., Aranzadi, Navarra, 2018, pp. 713 y ss.
  • PENDÓN, M. A., Los títulos representativos de la mercancía, Marcial Pons, Madrid, 1994.
  • PENDÓN, M. A. “Documentos de transporte marítimo (y ‘multimodal’) en los INCOTERMS 2020. Los puertos como punto de entrega”, Ponencia presentada en el VII Congreso Internacional de Estudios Interdisciplinares Portuarios, celebrado en Cádiz los días 17 y 18 de noviembre de 2021.
  • PENDÓN, M. A., CLAVERO, M., “Transportes”, en AA.VV., Lecciones de Derecho mercantil, coords. Jiménez Sánchez, G. - Díaz Moreno, A., 23.ª ed., Tecnos, Madrid, 2022, pp. 672 y ss.
  • PULIDO BEGINES, J. L., Curso de Derecho de la navegación marítima, Tecnos, Madrid, 2015.
  • SÁNCHEZ CALERO, F., “Los contratos de explotación de buques”, en VI Jornadas de Derecho marítimo, La Rábida, 1980, pp. 89 y ss.
  • SÁNCHEZ CALERO, F., “Consideraciones sobre la clasificación de los contratos de explotación de buques”, 2023 [Editorial Aranzadi, S.A.U.] en AA.VV., Estudios de Derecho mercantil en homenaje al Profesor Antonio Polo, Madrid, 1981, pp. 1052 y ss.
  • SÁNCHEZ CALERO, F., El contrato de transporte marítimo de mercancías (Reglas de La Haya Visby, Hamburgo y Rotterdam), 2.ª ed., Navarra, 2010.
  • SÁNCHEZ LORENZO, S., “Hardship en la contratación internacional. Principios comunes para una unificación del Derecho comparado”, en AA.VV., Soberanía del Estado y Derecho internacional: homenaje al profesor Juan Antonio Carrillo Salcedo, Vol. II, Marcial Pons, Madrid, 2005, pp. 1273 a 1292.
  • SÁNCHEZ LORENZO, S. “COVID-19 y frustración de contratos internacionales”, Anuario Hispano-Luso- Americano de derecho internacional, núm. 25, 2021, pp. 23 a 52.
  • SIERRA NOGUERO, E., El contrato de fletamento por viaje, Publicaciones del Real Colegio de España, Bolonia, 2002.
  • SICCARDI, F., “I cotrattoi dello shipping e il COVID-19. Spunti di riflessione”, Il Diritto marítimo, Vol. III, 2020, pp. 658 y ss.
  • SCRUTTON, T., Chaterparties and Bill of Lading, Sweet & Maxwel, Londres, 24.ª ed., 2019.