Propuestas para promover la adaptación de un familiar que tiene a su menor en el aula de educación infantil

  1. Victor Manuel Amar Rodríguez
Journal:
Cuadernos de pedagogía

ISSN: 0210-0630 2386-6322

Year of publication: 2023

Issue: 544

Type: Article

More publications in: Cuadernos de pedagogía

Abstract

There is an open debate as to whether it is more appropriate to speak of adaptation, fostering or, perhaps, adoption with regard to pupils in early childhood education. In this article, the proposal focuses on proposing a series of actions that could be taken to promote the adaptation process of a family member who has a child in the early childhood education classroom. It is not about focusing on one of them or alternating them, it is about using them according to what is most suitable for the benefit and improvement of the pupils and family members. Clearly, just as a period of adaptation is needed for the children, it is also necessary to plan and adopt actions so that a period of adaptation is carried out with the family members.

Bibliographic References

  • Amar, V. (2022). El período de adaptación en Educación Infantil a un familiar. Una investigación narrativa. Profesorado, Revista de currículum y formación del profesorado, 26(1), 493-510. https://doi.org/10.30827/profesorado.v26i1.17000
  • Cruz. P. y Borjas, P. (2019). Importancia de los primeros pasos en la relación familia-colegio. (Diseño del período de adaptación en educación infantil). Enseñanza & Teaching, 37(2), 27-44. https://doi.org/10.14201/et20193722744
  • Domènech, J. (2009). Elogio de la educación lenta. Graó.
  • Domínguez, A. y González, A. (2011). La vida cotidiana en el ática antigua a través de la cerámica. Thamyris, 2, 169-205.
  • Espiñeira, E. y Rebollo, N. (2017). Orientación a las familias en el período de adaptación. Revista de estudios e investigación en psicología y educación, 5, 273-277. https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.05.2724
  • Gabelas, J. y Marta, C. (2020). La era TRIC: factor R-elacional y educomunicación. Ediciones Egregius.
  • Geddes, H. (2010). El apego en el aula. Relaciones entre las primeras experiencias infantiles, el bienestar emocional y el rendimiento escolar. Grao.
  • Honoré, C. (2004). Elogio de la Lentitud: un movimiento mundial desafía el culto a la velocidad. RBA Libros.
  • Jiménez, D., Feliz, T. y Monge, C. (2023) (coords.). Organización y gestión del aula de Educación Infantil. Morata.
  • López-Vélez, A.L., Aristizabal, P. y Garay, B. (2020). Discursos de inclusión y diversidad entre las educadoras de la Red Municipal de Escuelas Infantiles (RMEI) de Vitoria-Gasteiz. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(1), 59-80. DOI: https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.1.003
  • Nadolny, S. (2018). El descubrimiento de la lentitud. Plataforma editorial.
  • Portu-Zapirain, N. (2013). Relaciones de apego con padres y madres durante la primera infancia. Psicología, 4, 254-260. doi: 10.4236/psych.2013.43A038
  • Quintero, M. (2006). El papel de la familia en la Educación. Revista digital. Investigación y Educación. 21, 1-7, Recuperado de http://www.culturadelalegalidad.org.mx/recursos/Contenidos/Padres/documentos/El%2 0papel%20de%20la%20familia%20en%20la%20Educacion.pdf
  • Sánchez, E. (2007). El período de adaptación en la escuela infantil. Tesis doctoral, Universidad de Granada.
  • Vizcarra, M., López de Arana, E. y Gamito, R. (2021). Del Periodo de Adaptación al Tiempo de Acogida. Una Reflexión Colaborativa en Educación Infantil. Revista Complutense de Educación, 32(3), 487-497. https://doi.org/10.5209/rced.70665