Percepción del alumnado de Educación Física sobre la carga de trabajo y Evaluación Formativa en Flipped Learning

  1. Fernando Manuel Otero Saborido 1
  2. Elisabet Rodriguez-Bies 1
  3. José Alberto Gallardo-López 2
  4. Fernando López-Noguero 1
  1. 1 Universidad Pablo de Olavide
    info

    Universidad Pablo de Olavide

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/02z749649

  2. 2 niversidad de Cádiz (
Journal:
Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

ISSN: 1579-1726 1988-2041

Year of publication: 2023

Issue: 50

Pages: 298-305

Type: Article

More publications in: Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

Abstract

The objective of the study is to inquire about the learning processes in the flipped learning model from the perspective of university students. A qualitative design with elaboration and validation of an interview script was used in the investigation. The participants were questioned about the quantitative estimates of the distance load in a flipped learning model and about their perception of the use of formative assessment strategies. A content analysis of the information obtained in the interviews was carried out. The results reflect that the students consider the time that the European Credit Transfer and Accumulation System (ECTS) allocates to non-contact work to be oversized, and that the quantitative estimate made on the tasks by other classmates for the flipped learning model is adequate. Equally positive is the assessment of student participation in the assessment, through strategies such as peer assessment, self-assessment, dialogue grading or shared assessment.

Bibliographic References

  • Adachi, C., Hong-Meng Tai, J., & Dawson, P. (2018). Academics’ perceptions of the benefits and challenges of self and peer assessment in higher education. Assessment and Evaluation in Higher Education, 43(2), 294–306. https://doi.org/10.1080/02602938.2017.1339775
  • Bader, M., Burner, T., Hoem Iversen, S., & Varga, Z. (2019). Student perspectives on formative feedback as part of writing portfolios. Assessment and Evaluation in Higher Education, 44(7), 1017–1028. https://doi.org/10.1080/02602938.2018.1564811
  • Barjola Valero, P., Gómez Esquer, F., González Gutiérrez, J. L., López López, A., Mercado Romero, F., & Rivas Martínez, I. (2011). Crédito ECTS: ¿ realidad o ficción? Bordón. Revista de Pedagogía, 63(2), 75–90.
  • Barrientos Hernán, E., López Pastor, V. M., & Pérez-Brunicardi, D. (2019). ¿Por qué hago evaluación formativa y compar-tida y/o evaluación para el aprendizaje en EF? La influencia de la formación inicial y permanente del profesorado. Retos, 36, 37–43. https://doi.org/10.47197/retos.v36i36.66478
  • Beltrán, M.R. Adelantado, M, & Sánchez, M. (2020) ¿Cuál es la percepción del alumnado universitario sobre la influencia de las metodologías activas en el proceso de enseñanza-aprendizaje? En Colomo, E. Sánchez, E. Ruiz, J. & Sánchez, J.(Eds.), La tecnología como eje del cambio metodológico. Universidad de Málaga
  • Cabero, J., & Llorente,. M.C. (2013). La aplicación del juicio de experto como técnica de evaluación de las tecnologías de la información y comunicación (TIC), Revista de Tecnología de Información y Comunicación en Educación, 7(2), 11-22
  • Cheng, L., Ritzhaupt, A. D., y Antonenko, P. (2019). Effects of the flipped classroom instructional strategy on students’ learning outcomes: A meta-analysis. Educational Technology Research and Development, 67(4), 793-824.
  • Flick, U. (2015). El Diseño de Investigación Cualitativa. Morata.
  • Freebody, P. (2003). Qualitative Research in Education. SAGE Publications. https://doi.org/10.4135/9781849209670
  • García, I. García, X. Moreno, E. (2018). Percepción de alumnado universitario sobre estrategias de enseñanza-aprendizaje activas. REEC: Revista electrónica de enseñanza de las ciencias 17(3), 642-663
  • Gallardo-Fuentes, F. J., López-Pastor, V. M., & Carter-Thuillier, B. I. (2020). Ventajas e Inconvenientes de la Evaluación Formativa, y su Influencia en la Autopercepción de Competencias en alumnado de Formación Inicial del Profesorado en Educación Física. Retos, 38, 417–424. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.75540
  • González, D. H., López-Pastor, V. M., & Arribas Manrique, J. C. (2020). La Evaluación Formativa y Compartida en contextos de Aprendizaje Cooperativo en Educación Física en Primaria. Cultura, Ciencia y Deporte, 15(44), 213–222. https://doi.org/10.12800/ccd.v15i44.1463
  • Jansen, H. (2013). La lógica de la investigación por encuesta cualitativa y su posición en el campo de los métodos de investigación social. Paradigma, 5, 39–72.
  • Jdaitawi, M. (2019). The effect of flipped classroom strategy on students learning outcomes. International Journal of Instruction, 12(3), 665–680. https://doi.org/10.29333/iji.2019.12340a
  • Jitjumnong, K., & Suksakulchai, S. (2019). Comparison study of student’s learning achievement between the flip classroom with and without group management. International Journal of Information and Education Technology, 9(12), 904–908. https://doi.org/10.18178/ijiet.2019.9.12.1325
  • Kember, D. (2004). Interpreting student workload and the factors which shape students’ perceptions of their workload. Studies in Higher Education, 29(2), 165–184. https://doi.org/10.1080/0307507042000190778
  • Kim, S. H., & Lim, J. M. (2021). A systematic review and meta-analysis of flipped learning among university students in Korea: Self-directed learning, learning motivation, efficacy, and learning achievement. Journal of Korean Academic Society of Nursing Education, 27(1), 5–15. https://doi.org/10.5977/jkasne.2021.27.1.5
  • Kluger, A. N., & DeNisi, A. (1996). The effects of feedback interventions on performance: A historical review, a meta-analysis, and a preliminary feedback intervention theory. Psychological Bulletin, 119(2), 254–284. https://doi.org/10.1037/0033-2909.119.2.254
  • Kyndt, E., Berghmans, I., Dochy, F., & Bulckens, L. (2014). “Time is not enough.” Workload in higher education: A student perspective. Higher Education Research and Development, 33(4), 684–698. https://doi.org/10.1080/07294360.2013.863839
  • López, E. Palomares, A. Cebrián, A., & Martín, M.I. (2020). Investigación en el ámbito escolar: nuevas realidades en un acercamiento multidimensional a las variables psicológicas y educativas. En Gázquez, JJ. Molero, M.M, Martos, A. Barragán, A.B., Simón, M.M. Sisto, M. del Pino, R.M. Tortosa, B.M. (Eds.). Investigación en el ámbito escolar: nuevas realidades en un acercamiento multidimensional a las variables psicológicas y educativas. Dykinson. 1047-1058
  • López-Noguero, F., Gallardo-López, J. A., & García-Lázaro, I. (2021). The educational community in the face of covid-19 discursive analysis on vulnerability and education. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(13). https://doi.org/10.3390/ijerph18136716
  • López-Pastor, V. M., Pintor, P., Muros, B., & Webb, G. (2013). Formative assessment strategies and their effect on student performance and on student and tutor workload: The results of research projects undertaken in preparation for greater convergence of universities in Spain within the European Higher Education Are. Journal of Further and Higher Education, 37(2), 163–180. https://doi.org/10.1080/0309877X.2011.644780
  • López Pastor, V. M., González Pascual, M., & Barba Martín, J. J. (2005). La participación del alumnado en la evaluación: la autoevaluación, la coevealuación y la evaluación compartida. Tándem: Didáctica de La Educación Física, 17, 21–37.
  • López Pastor, V. M., & Pérez Pueyo, Á. (2017). Evaluación formativa y compartida en educación: experiencias de éxito en todas las etapas educativas. Universidad de León.
  • Menéndez, J. L. (2009). La aplicación del sistema Europeo De Transferencia Y Acumulación de Créditos. Consideraciones sobre la noción de carga de trabajo y los procedimientos de cálculo. Revista Complutense de Educacion, 20(2), 381–401.
  • Mengual-Andrés, S., López Belmonte, J., Fuentes Cabrera, A., & Pozo Sánchez, S. (2020). Structural model of influential extrinsic factors in flipped learning. Educacion XX1, 23(1), 75–101. https://doi.org/10.5944/educxx1.23840
  • Nikitova, I., Kutova, S., Shvets, T., Pasichnyk, O., & Matsko, V. (2020). “Flipped learning” methodology in professional training of future language teachers. European Journal of Educational Research, 9(1), 19–31. https://doi.org/10.12973/eu-jer.9.1.19
  • Otero-Saborido. (2020). Evaluación formativa y compartida y aprendizaje invertido: narración de un caso en la enseñanza universitaria. In M. Reyes-Tejedor, D. Cobos-Sanchiz, & E. López-Meneses (Eds.), Innovación Pedagógica Universitaria: Reflexiones y Estrategias (pp. 175–188). Octaedro.
  • Otero-Saborido, F. M., Palomino-Devia, C., Bernal-García, A., & Gálvez-González, J. (2020). Flipped learning y evaluación formativa: carga de trabajo del estudiante en la enseñanza universitaria. Aloma. Revista de Psicologia, Ciències de l’Eduació i de l’Esport, 30(2), 33–40.
  • Otero-Saborido, F. M., Sánchez-Oliver, A. J., Grimaldi-Puyana, M., & Álvarez-García, J. (2018). Flipped learning and formative evaluation in higher education. Education and Training. https://doi.org/10.1108/ET-12-2017-0208
  • Prieto, A. (2017). Flipped Learning. Aplicar el modelo de aprendizaje inverso. Narcea.
  • Roca-Cuberes, C. (2013). La percepción De Los Estudiantes Sobre Su Experiencia De Aprendizaje a Partir De Su dedicación Temporal Y adquisición De Competencias: Un Estudio Sobre La implementación Del Grado De Traducción E Interpretación De La Universidad Pompeu Fabra. Revista Complutense de Educacion, 24(2), 359–379.
  • Ruiz, H. (2020). Cómo aprendemos. Graó.
  • Santhanasamy, C., & Yunus, M. M. (2022). A systematic review of flipped learning approach in improving speaking skills. European Journal of Educational Research, 11(1), 127–139. https://doi.org/10.12973/eu-jer.11.1.127
  • Santiago, R., & Bergman, J. (2018). Aprender al revés. Paidós Educación.
  • Sicilia, A. (2003). La investigación sobre el pensamiento del alumnado: una revisión desde la Educación Física. Revista de Educación, 331, 577–613.
  • Silverman, S. y Skonie, R.(1997). Research on teaching in physical education: An analysis of published research. Journal of teaching in physical education, 16, 300-311.
  • Souto-Iglesias, A., & Baeza-Romero, M. T. (2018). A probabilistic approach to student workload: empirical distributions and ECTS. Higher Education, 76(6), 1007–1025. https://doi.org/10.1007/s10734-018-0244-3
  • Tourón Figueroa, J., Santiago Campión, R., & Díez Ochoa, A. (2014). The flipped classroom: Cómo convertir la escuela en un espacio de aprendizaje. Océano.
  • Yilmaz, O. (2017). Learner centered classroom in science instruction: Providing feedback with technology integration. International Journal of Research in Education and Science, 3(2), 604–613. https://doi.org/10.21890/ijres.328091
  • Zabalza, M. Á. (2006). Competencias docentes del profesorado universitario: calidad y desarrollo profesional. Narcea.