El ambiente cultural gaditano y su influencia en el desarrollo de la enseñanza reglada

  1. Vázquez-Domínguez , Carmen
Journal:
Gaditana-logía

ISSN: 2792-7997

Year of publication: 2023

Volume: 2

Issue: 4

Pages: 37-45

Type: Article

DOI: 10.25267/GADIT.V2.I4.06 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Gaditana-logía

Abstract

The work presented here is an overview and reflection on the cultural context of the city of Cadiz, which favoured the rapid development of the Cadiz school network. We find a population sensitive to foreign influences, as well as to cultural movements and manifestations which resulted in the creation of associations, the development of the press and concern for all intellectual manifestations. In order to carry out this work, we have resorted to a fundamental bibliographical review aimed at analysing the city in its golden age and at the beginning of its economic decline, with the aim of trying to explain its heyday and how, despite its turning point with the commercial depression resulting from the loss of the American colonies, it continued to maintain its pride as a cosmopolitan city translated into its yearning for education.

Bibliographic References

  • Bustos, M. (1990). Los siglos decisivos. Sílex.
  • Canterla González, C. (1996). La pensadora gaditana, por Beatriz Cienfuegos. Edición Antológica Servicio de Publicaciones de la Universidad de Cádiz.
  • Cantos Casenave, M. (2011). Escritura y mujer 1808-1838: Los casos de Frasquita Larrea, Mª Manuela López de Ulloa y Vicenta Maturana de Gutiérrez. Anales, 23, 205-231.
  • Espigado Tocino, G. (1996). Aprender a leer y escribir en el Cádiz de ochocientos, Servicio de publicaciones de la Universidad de Cádiz.
  • Gutiérrez Nieto, C. (2008) Del pupitre, del magisterio: una aproximación a la historia de la profesión y las Escuelas Normales de Cádiz, Universidad de Cádiz.
  • Jiménez Gámez, R. (1984): “La sociedad Económica de amigos del país de Cádiz aproximación al estudio de su labor educativa” en Tavira, 1, 81-98.
  • Jiménez Gámez, R. (1991). La sociedad Económica gaditana y la educación en el siglo XIX, Caja de Ahorros de Jerez.
  • Marrades, M.I. (1978). Feminismo, prensa y sociedad en España. Paper: Revista de Sociología, 9, 1978, 89-134.
  • Ramos Santana, A. (1986-1987). La confusa demografía del siglo XIX (1800-1875). Anales de la Universidad de Cádiz, 3 y 4, 251-262.
  • Ramos Santana, A. (1987). La burguesía gaditana en la época isabelina. Cátedra Adolfo de Castro Fundación municipal de cultura.
  • Ramos Santana, A. (1992). Cádiz en el siglo XIX. De ciudad soberana a capital de provincia. Sílex.
  • Román Guerrero, R. (1991). La enseñanza en Cádiz en el siglo XVIII, Cádiz Unicaja.
  • Sánchez Hita, B. (2003). Prensa para mujeres en Cádiz después de 1791. El correo de las Damas (1804-1808) y el Amigo de las Damas (1813). Cuadernos de Ilustración y romanticismo, 11, 111-147.
  • Sánchez Hita, B. (2010). Las escritoras en la prensa de la Guerra de la Independencia vistas por sus colegas: ¿lucha de género o política? Revista HMiC, VIII, 117-139.
  • Sánchez Hita, B. y Román López, M. (2014). La prensa femenina en Cádiz a principios del siglo XIX. Aproximación al Correo de las Damas (1804-1808). Anejos Cuadernos de Ilustración y Romanticismo. Extra, 20 (1), 5-220.
  • Vázquez Domínguez, C. (2018). Los Inicios de la red escolar para las niñas gaditanas. Alcalde Peñalver, E.; Núñez Puente, S.; Trujillo Liñán, L. (coord.). Nuevas aportaciones sociológicas: género, psicología y sociedad (pp. 467-480). Gedisa.