El papel del currículo en el camino a la educación inclusiva en Andalucíaclaves de una investigación de tesis doctoral

  1. Sánchez-Ávila, M. Carmen 1
  1. 1 Universidad de Cádiz
    info

    Universidad de Cádiz

    Cádiz, España

    ROR https://ror.org/04mxxkb11

Journal:
Márgenes: Revista de Educación de la Universidad de Málaga

ISSN: 2695-2769

Year of publication: 2023

Volume: 4

Issue: 2

Pages: 137-157

Type: Article

DOI: 10.24310/MGNMAR.V4I2.16779 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Márgenes: Revista de Educación de la Universidad de Málaga

Abstract

This paper synthesizes the most relevant aspects of a doctoral thesis research plan, whose general objective is to characterize and analyze the role of the curricula as a factor of educational exclusion/inclusion in Andalusia. Determining the components of an inclusive curricula, the methodologies and didactic strategies consistent with it and knowing reports of experiences of good inclusive practices in this line, will be the backbone on which this research will be developed from a qualitative approach. The field work is based on an initial exploratory study where information is collected through interviews with five experts in inclusive education in Spain, in order to reveal the key aspects that can focus the theoretical framework, as well as determine the main dimensions of inquiry about the theme. The collection of information continues with informants belonging to the educational administration, specialists in inclusive teaching methodologies and three case studies of good curricular practices in centers that favor inclusive environments in the compulsory stages. Finally, the field work will be closed by returning the information collected to university professors who train the future teachers of the stages studied, in order to inquire about the subject also from this perspective. Explaining how we will face each one of these stages is the object of the story that articulates this work, which will end with the progress of the results of a preliminary analysis of the information collected so far and the conclusions derived from the planning process and start a doctoral thesis research.

Bibliographic References

  • Alba, C.P. (2022). Entender la educación inclusiva con el DUA. En C.P. Alba (Coord.), Enseñar pensando en todos los estudiantes. El modelo de Diseño Universal para el Aprendizaje (DUA) (pp. 17-45). SM. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-73782022000200017
  • Alcaraz, F.D. (2002). Didáctica y currículo: un enfoque constructivista. Univ. de Castilla La Mancha.
  • Angulo, J.F., y Blanco, N. (1994). Teoría y desarrollo del currículum. Aljibe.
  • Barraza, N.E. (2018). El Currículum. Análisis y Reformulación del Concepto. Dictamen Libre, 1(22), 113-118. https://doi.org/10.18041/2619-4244/dl.22.5032 DOI: https://doi.org/10.18041/2619-4244/dl.22.5032
  • Bolívar, A. (1999). El currículum como un ámbito de estudio. En J.M. Escudero (Ed.), Diseño, desarrollo e Innovación del currículum (pp. 23-45). Síntesis.
  • Bolívar, A. (2019). Un currículum inclusivo en una escuela que asegure el éxito para todos. Revista e-Curriculum, 17(3), 827-851. https://doi.org/10.23925/1809-3876.2019v17i3p827-851 DOI: https://doi.org/10.23925/1809-3876.2019v17i3p827-851
  • Booth, T., y Ainscow, M. (2015). Guía para la educación inclusiva: desarrollando el aprendizaje y la participación en los centros escolares. FUHEM Educación y OEI.
  • Casanova, M.A. (2018). Educación inclusiva: ¿Por qué y para qué?. Revista portuguesa de educaçao, 31(Especial), 42-54. https://doi.org/10.21814/rpe.15078 DOI: https://doi.org/10.21814/rpe.15078
  • Castellví, J., Escribano, C., Santos, R., y Marolla, J. (2022). Educación para el futuro: Currículo y prácticas educativas en Australia, España y Chile. Comunicar, 73, 45-55. https://doi.org/10.3916/C73-2022-04 DOI: https://doi.org/10.3916/C73-2022-04
  • Connell, R. (2009). La justicia curricular. Laboratorio de Políticas Públicas, 6(27), 1-10. https://bit.ly/2GawtkW
  • Darretxe, L., Gezuraga, M., y Berasategui, N. (2020). La necesidad de avanzar hacia la investigación inclusiva. Márgenes, Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 1(1), 104-114. https://doi.org/10.24310/mgnmar.v1i1.7139 DOI: https://doi.org/10.24310/mgnmar.v1i1.7139
  • Echeita, G. (2017). Educación inclusiva. Sonrisas y lágrimas. Aula abierta, 46(2), 17-24. https://doi.org/10.17811/rifie.46.2.2017.17-24 DOI: https://doi.org/10.17811/rifie.46.2.2017.17-24
  • Echeita, G.E., y Rodríguez, G.S. (2020). Educación inclusiva: el sueño de una noche de verano. Octaedro.
  • Fernández, M. y Postigo-Fuentes, A.Y. (2020). La situación de la investigación cualitativa en Educación: ¿Nueva Guerra de Paradigmas? Márgenes, Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 1(1), 45-68 DOI: http://dx.doi.org/10.24310/mgnmar.v1i1.7396 DOI: https://doi.org/10.24310/mgnmar.v1i1.7396
  • Flores, J.I.R. (2020). La investigación educativa hoy: del rol forense a la transformación social. Márgenes: Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 1(1), 3-22. https://doi.org/10.24310/mgnmar.v1i1.7413 DOI: https://doi.org/10.24310/mgnmar.v1i1.7413
  • García, M., y Cotrina, M. (2016). Aprendizaje y servicio: una herramienta pedagógica inclusiva para vivir la transformación en el marco de la formación inicial del profesorado. En M. Fernández y N. Alcaraz (Coords.). Innovación educativa: más allá de la ficción (pp.175-188). Pirámide.
  • García, M. y Cotrina, M. . ¿A qué llamamos investigación inclusiva hoy? En E. Caparrós, N. Alcaraz, A. Rizzo y M. Gallardo (Coords.). Educación Inclusiva: un desafío y una oportunidad para la innovación educativa en la formación inicial del profesorado (pp.69-83). Octaedro.
  • Gimeno, J. (2010). Saberes e incertidumbres sobre el currículum. Morata.
  • Gimeno, J., Santos, M.A., Torres, J.S., Marrero, J., y Jackson, P. (2019). Ensayos sobre el currículum. Teoría y práctica. Morata.
  • González, M.A. (2002). Aspectos éticos de la investigación cualitativa. Revista Iberoamericana de Educación, 29, 85-104. https://doi.org/10.35362/rie290952 DOI: https://doi.org/10.35362/rie290952
  • Gómez, I., y García, F.J. (2021). Manual de didáctica general para la diversidad. Pirámide.
  • Goodson, I. (2000). El cambio en el currículum. Octaedro.
  • Grundy, S. (1991). Teoría y praxis del currículo. Morata.
  • Habermas, J. (1982). Conocimiento e interés. Taurus.
  • Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2010). Metodología de la Investigación. McGRAW-HILL.
  • Kemmis, S. (1988). El curriculum: más allá de la teoría de la reproducción. Morata.
  • Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, núm. 340, de 30 de diciembre de 2020, pp. 122868-122953. Recuperada de https://bit.ly/3Obc9lD
  • Llorent-Vaquero, M. y Villaciervos-Moreno, P. (2022). Claves para planificar el currículo con el DUA. En C.P. Alba (Coord.), Enseñar pensando en todos los estudiantes. El modelo de Diseño Universal para el Aprendizaje (DUA) (pp. 285-310). SM.
  • López, F.R. (2020). El currículo y la educación en el siglo XXI. La preparación del futuro y el enfoque por competencias. Narcea. https://bit.ly/3W0VDGC
  • Maxwell, J.A. (2019). Diseño de investigación cualitativa. Gedisa.
  • McKernan, J. (2001). Investigación-acción y currículum. Morata.
  • Murillo, F.J., y Duk, C. (2018). Una investigación inclusiva para una educación inclusiva. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 12(2), 11-13. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782018000200011 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-73782018000200011
  • Nind, M. (2017). The practical wisdom of inclusive research. Qualitative Research, 17(3), 278-288. https://doi.org/10.1177/1468794117708123 DOI: https://doi.org/10.1177/1468794117708123
  • Ocaña, A.O. (2010). Relaciones entre educación, pedagogía, currículo y didáctica. Praxis, 6(1), 197-219. https://bit.ly/3I1VKMn
  • Ortiz, L., y Carrión, J.J. (2020). Reflexionando sobre educación inclusiva: una apuesta de futuro. Universidad de Almería.
  • Osorio, M.V. (2017). El currículo: Perspectivas para acercarnos a su comprensión. Zona próxima, (26), 140-151. http://dx.doi.org/10.14482/zp.26.10205 DOI: https://doi.org/10.14482/zp.26.10205
  • Paredes, J., Esteban, R.M., y Rodrigo, M.P. (2019). Didáctica inclusiva y transformadora. El trabajo de los docentes. Síntesis.
  • Parrilla, A. (2010). Ética para una investigación inclusiva. Revista De Educación Inclusiva, 3(1), 165-174. https://bit.ly/3MoYiqx
  • Parrilla, A. y Sierra, S. (2015). Construyendo una investigación inclusiva en torno a las distintas transiciones educativas. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(1), 161-175. https://doi.org/10.6018/reifop.18.1.214381 DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.18.1.214381
  • Pérez, M. E. (2017). Aulas inclusivas: Experiencias prácticas. Publicaciones Altaria.
  • Robles, P., y Rojas, C. (2015). La validación por juicio de expertos: dos investigaciones cualitativas en lingüística aplicada. Revista Nebrija, (18), 124-139. https://bit.ly/2NUh0tc
  • Ruiz-Requies, I., y Calle Velasco, M. J. (2019). Currículo y sistema educativo: diseño de programaciones y unidades didácticas: grado de educación primaria. Ediciones Universidad de Valladolid.
  • Ruiz, J.M. (2022). Teoría del Currículum: Diseño, Desarrollo e Innovación Curricular (8ªEd.). Universitas.
  • Salgado, A. C. (2007). Investigación cualitativa: diseños, evaluación del rigor metodológico y retos. Liberabit, 13(13), 71-78. https://bit.ly/2P4OJ4f
  • Stainback, S., y Stainback, W. (1999). Aulas inclusivas: un nuevo modo de enfocar y vivir el currículo. Narcea.
  • Stenhouse, L. (1984). Investigación y desarrollo del currículum. Morata.
  • Su, S. W. (2012). The various concepts of curriculum and the factors involved in curricula-making. Journal of language teaching and research, 3(1), 153-158. https://doi.org/10.4304/jltr.3.1.153-158 DOI: https://doi.org/10.4304/jltr.3.1.153-158
  • Torres, J.S. (2010). La justicia curricular. El caballo de Troya de la cultura escolar. Morata. https://bit.ly/42uPy7N
  • Traver-Martí, J. A., Moliner, O.G., y Sales, A.C. (2019). Negociando el currículum: Aprendizaje-Servicio en la escuela incluida. Alteridad, 14(2), 195-206. https://doi.org/10.17163/alt.v14n2.2019.04 DOI: https://doi.org/10.17163/alt.v14n2.2019.04
  • Tyler, R. W. (1973). Principios básicos del curriculum y del aprendizaje. Anaya.
  • Vázquez, R., y Angulo, F. (2003). Introducción a los estudios de casos: los primeros contactos con la investigación etnográfica. Aljibe.