Transferencia del reconocimiento de cantidades en el proceso educativo del niño preescolar. Estudio exploratorio

  1. Mena Galvez, Juan Roberto 1
  2. Morejón Carmona, Xiomara 2
  3. Fernández Peña, Carlos Luis 2
  4. Navarro Guzmán, Jose Ignacio 3
  1. 1 Universidad de Pinar del Río "Hermanos saiz Montes de Oca"
  2. 2 Universidad de Pinar del Río
    info

    Universidad de Pinar del Río

    Pinar del Río, Cuba

    ROR https://ror.org/007chxf81

  3. 3 Universidad de Cádiz
    info

    Universidad de Cádiz

    Cádiz, España

    ROR https://ror.org/04mxxkb11

Journal:
Mendive

ISSN: 1815-7696

Year of publication: 2023

Volume: 21

Issue: 4

Type: Article

More publications in: Mendive

Abstract

In the article, a significant problem for the early childhood educational process was addressed, related to the development of the transference of the recognition of quantities in the preschool age. Correspondingly, it was intended to establish the essential aspects of the development process of the transfer of quantity recognition as part of the educational process of preschool children and the necessary requirements to implement it in the "Salvador González" semi-boarding school of the Pinar del Río municipality. The research followed a qualitative approach. In order to respond to the objective, a bibliographic review was carried out that allowed the necessary information to be collected from the previous theoretical results. In addition, other methods such as the analytical-synthetic and inductive-deductive were used, very useful in the study, interpretation and elaboration of the final results. In this way, it was possible to determine that a process aimed at the development of the transfer of quantity recognition must comply with the implementation of requirements such as: determination of the level of appropriation of the content system related to the recognition of quantities from 1 to 10, the establishment of similarities between learning tasks, the gradual structuring of the degree of difficulty in the tasks, systematization of examples that promote the abstraction of essential characteristics of the problem situations presented, establishment of connections between the content to be learned with daily experiences and the educational process of children.

Bibliographic References

  • Acosta, Y., Pincheira, N. y Alsina, Á. (2022). El pensamiento algebraico en educación infantil: estrategias didácticas para promover las habilidades para hacer patrones. Edma 0-6: Educación Matemática en la Infancia,11(2), 1-37.DOI: https://doi.org/10.24197/edmain.2.2022.1-37
  • Araujo, Y. y González, M. (2021) Sistema de actividades integradoras para contribuir al desarrollo de la acción de contar en los niños preescolares. Revista Dilemas Educativos Contemporáneos: Educación, Política y valores. 8,2, 1-28. http//doi.org/10.46377/dilemas.v8i2.2509
  • Bobrowicz, K., Sahlstrom, J., Thorstensson, K. y Psouni, E. (2022) Generalizing solutions across funtionally similar problems correlates whith world knowledge and working memory in 2.5 to 4.5 year olds. Cognitive Development, 62, 101181. https://doi.org/10.1016/j.cogdev..2022.101181
  • Celi, S.Z., Sánchez, V.L., Quilca, M.S. y Paladines, M.C. (2021) Estrategias didácticas para el desarrollo del pensamiento lógico matemático en educación inicial. Horizontes. Revista investigativa en Ciencias de la Educación, 5(19), 826-842. https://repositorio.cidecuador.org/jspui/handle/123456789/1040
  • Cheng, H., Dai, D., Yang, P., Zhang, J. y Cheng, H. (2021): QEOSA: Testing a Pedagogical Model of Creative Problem Solving for Preschool Children, Creativity Research Journal, 33, 388-398.DOI: 10.1080/10400419.2021.1913558
  • Cruz, E.M. y Cartaya, L. (2017) El por qué de las nociones elementales de matemática en la edad preescolar.Pueblo y Educación.
  • Felicetti, V.L. y Pineda, A. (2016) Didáctica y pensamiento matemático en educación infantil. Educação Por Escrito, Porto Alegre, 7 (2), 253-262. Doi: http://dx.doi.org/10.15448/2179-8435.2016.2.24109
  • Kang, C.Y.; Duncan, G.J.; Clements, D.H.; Sarama, J. y Bailey, D.H. (2019) The roles of transfer of learning and forgetting in the persistence and fadeout of early mathematics interventions. Journal of Education and Psychology, 111(4), 590-603. DOI:10.1037/edu0000297.
  • López, J. (2004) Un nuevo concepto de educación infantil. Pueblo y Educación.
  • Martin Bravo, C., Navarro, J.I. y Aragon, E. (2018). Diversas inteligencias y estilos de aprendizaje. En, J.I. Navarro & C. Martín Bravo (Dirs.) Aprendizaje escolar desde la Psicología (pp. 43-64). Pirámide.
  • Ministerio de Educación (1998) Educación Preescolar. Segunda Parte. Programa. Cuarto Ciclo. Sexto año de vida. Editorial Pueblo y Educación.
  • Mujica, A.M. y Márquez, M. (2022) Pensamiento matemático en la primera infancia: estrategias de enseñanza de las educadoras de párvulos. Mendive. Revista de Educación, 20(4), 1338-1352. Recuperado a partir de: https//mendive.upr.edu.cu/index.php/mendiveUPR/article/view/3066
  • Reséndiz, E. (2020) Análisis del discurso y desarrollo de la noción de número en preescolar y el uso de las TIC. Ciencias Sociales,14(2),1-39. DOI: https://doi.org/10.29059/cienciauat.v14i2.1237
  • Siverio, A.M., López, J. y Cartaya, L. (2010) El proceso educativo para la infancia de 0 a 6 años: su conducción en la práctica pedagógica. En Ministerio de Educación (Ed.), Atención educativa temprana y preescolar. Maestría en Ciencias de la Educación. Módulo III. Primera parte (pp. 23-53). Pueblo y Educación.
  • Strouse, G.A. y Ganea, P.A. (2021) The effect of object similarity and alignment of examples on children´s learning and transfer from picture books. Journal of Experimental Child Psychology, 203, 105041. https:// doi.org/10.1016/j.jecp.2020.105041