Innovación educativa mediante las clínicas legales: la experiencia de la Clínica legal sobre derechos humanos y empresas de la Facultad de Derecho de la Universidad de Sevilla

  1. Francisco Antonio Domínguez Díaz 1
  1. 1 Universidad de Sevilla
    info

    Universidad de Sevilla

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/03yxnpp24

Revista:
Revista de educación y derecho = Education and law review

ISSN: 2013-584X 2386-4885

Ano de publicación: 2022

Número: 25

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Revista de educación y derecho = Education and law review

Resumo

This paper focus on focuses on the review of the teaching methodologies implemented throughout the academic years 2018/19 and 2019/20 in the practical course Legal Clinic on Human Rights and Business of the Faculty of Law of the University of Seville, as a specific result of the Legal Clinic teaching innovation project of the Faculty of Law (CLDHE-US), approved under the frame of “III Plan Propio de Docencia” of the University of Seville. The work begins with a reflection on the need to transform the practical Law teaching processes and how clinical education can be incorporated into them. Subsequently, the paper continues by describing the specific context in which the innovation project under analysis is deployed, focusing on those previous existing conditions and delimiting the fields of study. This is followed by different learning approaches used in clinical education, detailing the methods used in the project. The study then continues with a synthesis of key deliverables and the techniques used for such purpose. Finally, the paper outlines a series of competences acquired and developed by students.

Referencias bibliográficas

  • ABRAMOVICH, V. E. (1999). La enseñanza del derecho en las clínicas legales de interés público. Materiales para una agenda temática. Cuaderno de Análisis Jurídico. Serie Publicaciones Especiales, 9(1990).
  • BLÁZQUEZ MARTÍN, D. (2015). Clínicas de derechos humanos: Causas y ventajas del éxito de un modelo de educación jurídica del siglo XXI. Revista de Educación y Derecho = Education and Law Review, 11, 0–1.
  • CARRILLO, A. J. (2003). Bringing International Law Home: The Innovative Role of Human Rights Clinics in the Transnational Legal Process. Colum. Hum. Rts. L. Rev., 35(1998), 527–587. http://heinonlinebackup.com/hol-cgi-bin/get_pdf.cgi?handle=hein.journals/colhr35&section=25
  • ESTEVE SEGARRA, M. A. (2016). Flipped teaching o la clase invertida en la enseñanza del Derecho. Actualidad Jurídica Iberoamericana, 4, 75–95. http://roderic.uv.es/handle/10550/54583
  • HURWITZ, D. (2003). Lawyering for Justice and the Inevitability of International Human Rights Clinics. 28 Yale J. Int’l L. https://digitalcommons.law.yale.edu/yjil/vol28/iss2/12
  • LAURILLARD, D. (2012). Teaching as a design science building pedagogical patterns for learning and technology. Routledge.
  • MARCELO, C. (2011). Desarrollo profesional docente : ¿cómo se aprende a enseñar? (D. Vaillant (ed.)). Narcea Ediciones. https://elibro--net.us.debiblio.com/es/ereader/bibliotecaus/46027?page=7
  • MARCELO, C., YOT, C., y MAYOR, C. (2015). Enseñar con tecnologías digitales en la Universidad. Comunicar, 22(45), 117–124.
  • MARINA TORRES, J. A. (2004). Aprender a vivir. Ariel.
  • MÁRQUEZ CARRASCO, M. del C. (2019). El I Plan de Acción Nacional de España sobre empresas y derechos humanos y el acceso al remedio. En El I Plan de acción nacional sobre empresas y derechos humanos en España: evaluación, seguimiento y propuestas de revisión (1ª ed., pp. 85–98). Aranzadi Thomson Reuters.
  • MÁRQUEZ CARRASCO, M. del C., IGLESIAS MÁRQUEZ, D., y DOMÍNGUEZ DÍAZ, F. A. (2019). Introducción. De los principios rectores al I Plan sobre empresas y derechos humanos de España. En El I Plan de acción nacional sobre empresas y derechos humanos en España: evaluación, seguimiento y propuestas de revisión (1ª ed., pp. 27–34). Aranzadi Thomson Reuters.
  • WETTSTEIN, F., GIULIANI, E., SANTANGELO, G. D., y STAHL, G. K. (2019). International business and human rights: A research agenda. Journal of World Business, 54(1), 54–65. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.jwb.2018.10.004
  • WILSON, R. J. (2006). Many Guantánamos: A Reflection on the Work of Human Rights Clinics. Human Rights Brief, 13(3), 46–48. https://ssrn.com/abstract=1368414