Vademecum of artificial intelligence tools applied to the teaching of languages

  1. Belén Mateos Blanco 1
  2. Eva Álvarez Ramos 1
  3. Leyre Alejaldre Biel 2
  4. Milagrosa Parrado Collantes 1
  1. 1 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

  2. 2 Columbia University
    info

    Columbia University

    Nueva York, Estados Unidos

    ROR https://ror.org/00hj8s172

Revista:
JOTSE

ISSN: 2013-6374

Año de publicación: 2024

Título del ejemplar: Emerging methodologies and technologies applied to university education

Volumen: 14

Número: 1

Páginas: 77-94

Tipo: Artículo

DOI: 10.3926/JOTSE.2522 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Otras publicaciones en: JOTSE

Resumen

A qualitative documentary research of software and multimedia artificial intelligences was chosen to enable the ontological understanding of the object of study that aims to explore the potential for learning through Artificial Intelligence (AI). Besides, it is shown how AI, as a novel component within the digital education landscape, contributes to educational technological capital. In light of our research area, the focus is on determining how AI can be harnessed to enhance the development of communicative competence. This entails identifying and categorizing AI tools relevant to language didactics. The sample size for this study is 120 AI applications, sourcing and compiling data on AI tools from specialized websites. This sample serves as a paradigm justifying a mixed-method study capable of combining quantitative and qualitative data. The variables supporting this study consider four characteristics related to the specific typify of the digital tool in the pedagogical context. The first aspect pertains to the classification of generative AI tools with potential educational use. AI tools enriches and enhances the dimensions of learning underscoring the urgent need for literacy in this technology. The second variable was linked to the Pedagogical Competences of Teachers and the areas. The category in language education pertains to educators' ability to create, adapt, and employ digital resources that enhance language teaching and learning. The third and fourth identify the skills related to language learning. In the context of learning environments with AI tools, it is essential to contemplate the role of linguistic competence as subordinate to communicative competence.

Referencias bibliográficas

  • Agarwal, A., Gans, J., & Goldfarb, A. (2022). Power and Prediction: The Disruptive Economics of Artificial Intelligence. Harvard Business Review Press.
  • Alejaldre, L., & Álvarez, E. (2019). La competencia digital docente del profesor universitario 3.0. Caracteres: estudios culturales y críticos de la esfera digital, 8(2), 205-236. Available at: https://n9.cl/nxsf6
  • Álvarez, E., Alejaldre, L., & Mateos, B. (2021). Formación y alfabetización del profesor de ELE: de la competencia lingüística a la tecnológica. Educação & Formação, 6(1). https://doi.org/10.25053/redufor.v6i1.3521
  • Barraza, C. (2018). Manual para la Presentación de Referencias Bibliográficas de Documentos Impresos y Electrónicos. Available at: http://www.utemvirtual.cl/manual_referencias.pdf
  • Boote, D.N., & Beile, P. (2005). Scholars Before Researchers: On the Centrality of the Dissertation Literature Review in Research Preparation. Educational Researcher, 34(6), 3-15. https://doi.org/10.3102/0013189X034006003
  • Casillas, M.A., Ramírez, A., & Ortiz, V. (2014). El capital tecnológico una nueva especie de capital cultural. Una propuesta para su medición. In Ramírez, A., & Casillas, M.A. (Coords.), Háblame de TIC: Tecnología digital en la Educación Superior (23-38). Bruja. Available at: https://n9.cl/au6v0
  • Castells, M. (2015). Redes de indignación y esperanza. Alianza
  • Cardona, M.C. (2002). Introducción a los métodos de investigación en educación. EOS
  • Colás, M.P., & Buendía, L. (1998). Investigación educativa. Alfar
  • Consejo de Europa (2002). Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. Instituto Cervantes y Anaya. Available at: http://cvc.cervantes.es/obref/marco
  • Diario Oficial de la Unión Europea (2006). Recomendación del Parlamento Europeo y del Consejo de 18 de diciembre de 2006 sobre las competencias clave para el aprendizaje permanente (2006/962/CE). Available at: https://cutt.ly/qwAobIUh
  • Dolz, J., Gagnon, R., & Mosquera, S. (2009), La didáctica de las lenguas: una disciplina en proceso de construcción. Didáctica. Lengua y Literatura, 21, 117-141.
  • Ebrahimi, Y. (2023). 1000 AI collection tools. Available at: http://bit.ly/3YOjkSK
  • Esteve, F.M. (2015). La competencia digital del futuro docente: análisis de su autopercepción y evaluación de su desempeño por medio de un entorno 3D. Universitat Rovira i Virgili. Available at: http://www.francescesteve.es/tesis
  • Extremeño, A., & Moscoso, P. (1998). El control de calidad en bases de datos de Ciencias Sociales. Boletín de la ANABAD, 48(1), 231-253.
  • García-Peñalvo, F.J. (2023). The perception of Artificial Intelligence in educational contexts after the launch of ChatGPT: Disruption or Panic? Education in the Knowledge Society, 24, e31279. https://doi.org/10.14201/eks.31279
  • García-Peñalvo, F.J., Llorens-Largo, F., & Vidal, J. (2024). The new reality of education in the face of advances in generative artificial intelligence. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 27(1). https://doi.org/10.5944/ried.27.1.37716
  • Gašević, D., Dawson, S., & Siemens, G. (2015). Let’s not forget: Learning analytics are about learning. TechTrends, 59(1), 64-71. https://doi.org/10.1007/s11528-014-0822-x
  • Gašević, D., Siemens, G., & Sadiq, S. (2023). Empowering learners for the age of artificial intelligence. Computers and Education: Artificial Intelligence, 4, 100130. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2023.100130
  • Gisbert, M., & Esteve, F. (2011). Digital Leaners: la competencia digital de los estudiantes universitarios. La Cuestión Universitaria, 7, 48-59. Available at: https://n9.cl/8gnq0
  • Gisbert, M., Espuny, C., & González, J. (2011). INCOTIC. Una herramienta para la @utoevaluación diagnóstica de la competencia digital en la universidad. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 15(1), 76-90. Available at: https://n9.cl/nuv9h
  • González, J., Espuny, C., & Gisbert, M. (2010). La evaluación cero de la competencia nuclear digital en los nuevos grados del EEES. @tic. Revista d’InnovacióEducativa, 4, 13-20. https://doi.org/10.7203/attic.4.169
  • Gubareva, R., & Lopes, R.P. (2020). Virtual Assistants for Learning: A Systematic Literature Review. In Chad-Lane, H., Zvacek S., & Uhomoibhi, J. (Eds.), Proceedings of the 12th International Conference on Computer Supported Education (1, 97-103). https://doi.org/10.5220/0009417600970103
  • Hymes, D.H. (1972). On communicative competence. In Pride, J.B., & Holmes, J. (Eds.). Sociolinguistics (269-293). Penguin Books.
  • Jiménez, L., López, J.A., Martín, J.A., Romero, F.P., & Serrano, J. (2023). ChatGPT: reflexiones sobre la irrupción de la inteligencia artificial generativa en la docencia universitaria. Actas de las Jenui, 8, 113-120. Available at: https://aenui.org/actas/pdf/JENUI_2023_014.pdf
  • Juan-Lázaro, O., & Alejaldre, L. (2020). Competencias digitales en el aula. Estrategias y modelos de implementación en la enseñanza de idiomas. enClave-ELE.
  • Manheim, J.B., & Rich, R.C. (1988). Empirical Political Analysis. Research Methods in Political Science. Prentice Hall.
  • Marta-Lazo, C., & Gabelas, J.A. (2016). Comunicación digital: un modelo basado en el Factor Relacional. UOC
  • Martín-Peris, E., Atienza-Cerezo, E., Cortés-Moreno, M., González-Arguello, M.V., López-Ferrero, C., & Torner-Castells, S. (2008). Diccionario de términos clave de ELE. Editorial SGEL. Instituto Cervantes.
  • Martínez-Corona, J.I., & Palacios-Almón, G.E. (2019). Análisis de la Gestión para Resultados en el Marco de la Sociedad del Conocimiento. Revista Atenas, 3(47), 180-197. Available at: https://n9.cl/9hses
  • Mateos, B., & Alejaldre, L. (2023). Instaficción y autoconocimiento: aplicación del modelo didáctico TICTACTEP. In Calvo-Revilla, A., & Álvarez-Ramos, E. (Coords.), Narrativas bajo mínimos (189-210). Tirant Humanidades.
  • Méndez, M.C., & Pano, A. (2019). Una aproximación al perfil del profesorado de español como lengua extranjera en línea. Revista Internacional de Lenguas Extranjeras, 11, 1-31. https://doi.org/10.17345/rile11.2639
  • Mora, V.L. (2012). El lectoespectador. Seix Barral
  • Morales-Chan, M. (2023). Explorando el potencial de Chat GPT: Una clasificación de Prompts efectivos para la enseñanza. Available at: https://n9.cl/hien2
  • Oblinger, D., & Oblinger, J. (2005). Educating the Net Generation. EDUCAUSE. Available at: https://www.educause.edu/ir/library/PDF/pub7101.PDF
  • Pedró, F. (2006). The new millennium learners: challenging our views on ICT and learning. OCDE-CERI, 1-17. Available at: http://www.oecd.org/dataoecd/1/1/38358359.pdf
  • Pedró, F. (2011). Tecnología en la escuela: lo que funciona y por qué. Fundación Santillana.
  • Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. On the horizon, 9(5), 1-6. https://doi.org/10.1108/10748120110424816
  • Redecker, C., & Punie, Y. (2017). European framework for the digital competence of educators: DigCompEdu. Publications Office of the European Union.
  • Rodríguez, M.L. (2013). Acerca de la investigación bibliográfica y documental. Guía de tesis. Metodología de la investigación. Available at: https://n9.cl/o4gki
  • Román-Acosta, V., Aniceto-Vargas, P.F., & Román-Julián, R. (2021). Análisis documental de la inteligencia emocional como competencia esencial. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(5), 9939-9954. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i5.1046
  • Román-Mendoza, E. (2018). Aprender a aprender en la era digital: tecnopedagogía crítica para la enseñanza del español LE/L2. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315666822
  • Sánchez, S., & Mestre, R. (2016). Redes sociales y jóvenes universitarios: usos e identidad personal. Opción, 32(10), 696-714. Available at: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31048901040
  • Tobón, S., Guzmán, C.E., Silvano-Hernández, J., & Cardona, S. (2015). Sociedad del Conocimiento: Estudio documental desde una perspectiva humanista y compleja. Paradigma, 36(2), 7-36. Available at: https://n9.cl/jxlj0
  • Tuomi, I. (2018). The Impact of Artificial Intelligence on Learning, Teaching, and Education. Policies for the future. In Cabrera, M., Vuorikari, R., & Punie, Y. (Eds.), Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2760/12297
  • UNESCO (2019). Beijing Consensus on Artificial Intelligence and Education International Conference on Artificial Intelligence and Education, Planning Education in the AI Era: Lead the Leap. Available at: https://bit.ly/3n7wBIK
  • UNESCO (2021). Inteligencia artificial y educación: Guía para las personas a cargo de formular políticas. Available at: https://bit.ly/3Hl93Hj
  • Wang, T., & Cheng, E.C.K. (2021). An investigation of barriers to Hong Kong K-12 schools incorporating Artificial Intelligence in education. Computers and Education: Artificial Intelligence, 2, Article 100031. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2021.100031
  • Zapata-Ros, M. (2023). Los programas generativos “Transformer” AI, entre los que está ChatGPT, ¿una oportunidad para la evaluación formativa? https://doi.org/10.35542/osf.io/k2eps