Interculturalidad e identidad en la frontera sur de Europa: la visión de sus habitantes jóvenes

  1. Cristina Goenechea 1
  2. Macarena Machin Alvarez 1
  3. Soukaina Belkat 2
  1. 1 Universidad de Cádiz, Departamento de Didáctica
  2. 2 Universidad Aldelmakel Essaâdi, Departamento de Lengua y Literatura Hispánicas
Journal:
Estudios Fronterizos

ISSN: 2395-9134 0187-6961

Year of publication: 2024

Issue: 25

Type: Article

DOI: 10.21670/REF.2404140 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Estudios Fronterizos

Abstract

This research analyzes the perceptions of youths living in the border space of the Strait of Gibraltar; a maritime and land border that not only separates two countries (Spain and Morocco) but also two continents (Europe and Africa). Thirty-nine youths residing in Algeciras, La Línea, Tangiers and Tetouan were interviewed about cultural positioning and identity; border space (opportunities and tensions) and emigration. The interviews were conducted between October 2019 and February 2020 in Spanish and Arabic according to the interviewee’s mother tongue and analyzed using Nvivo 12. Cultural diversity is recognized and generally perceived as something positive on both sides of the border, although there are certain issues that can strain relations between the two groups, these include religion, freedom versus discipline and control over being young and the role assigned to women in each culture.

Bibliographic References

  • Asociación Pro Derechos Humanos de Andalucía (apdha). (2020). Derechos humanos en la frontera sur. https://apdha.org/media/informe-frontera-sur-2020.pdf
  • Benavides Delgado, J. (2021). Moratoria social y embarazo adolescente. El Ágora USB, 21(1), 225-236. https://revistas.usb.edu.co/index.php/Agora/article/view/4551/4003
  • Brambilla, C. (2015). Exploring the critical potential of the borderscapes concept. Geopolitics,20(1), 14-34. https://doi.org/10.1080/14650045.2014.884561
  • Brambilla, C. & Jones, R. (2020). Rethinking borders, violence, and conflict: from sovereign power to borderscapes as sites of struggles. Environment and Planning D: Society and Space, 38(2), 287-305. https://doi.org/10.1177/0263775819856352
  • Buraschi, D. & Aguilar-Idáñez, M. J. (2017). Herramientas conceptuales para un antirracismo crítico-transformador. Tabula Rasa, (26). https://doi.org/10.25058/20112742.193
  • Calderón Vázquez, F. J., Ruiz-Romero de la Cruz, E. & Zamarreño-Armendia, G. (2023). España y su frontera sur en el contexto de la Unión Europea: un siglo de conflictos económicos y políticos. Revista Universitaria Europea, (38), 175-204. http://www.revistarue.eu/RUE/062023.pdf
  • Calvo Buezas, T. (2022). Debatiendo el racismo en España. ¿Pensamos los españoles que somos más racistas que lo que los inmigrantes declaran? Revista de Estudios Socioeducativos.ReSed, 1(10), 15-38. https://revistas.uca.es/index.php/ReSed/article/view/8659
  • Capote, A. (2014). Estrategias familiares de los jóvenes marroquíes emigrados a Andalucía (España) en los últimos años. REMHU. Revista Interdisciplinar da Mobilidade Humana, 22(42), 29-46. https://remhu.csem.org.br/index.php/remhu/article/view/430
  • Cassidy, K, Yuval-Davis, N. & Wemyss, G. (2018, septiembre). Debordering and everyday (re)bordering in and of Dover: post-borderland borderscapes. Political Geography, 66, 171-179. https://doi.org/10.1016/j.polgeo.2017.04.005
  • Castillo Guzmán, E. & Guido Guevara, S. P. (2015). La interculturalidad: ¿principio o fin de la utopía? Revista Colombiana de Educación, (69), 17-44. https://doi.org/10.17227/01203916.69rce17.44
  • Checa Olmos, F., Arjona Garrido, Á. & Checa Olmos, J. C. (2007). El extrañamiento cultural en espacios migratorios: La juventud andaluza ante el reto de la multiculturalidad. Migraciones Internacionales, 4(12), 111-140. https://migracionesinternacionales.colef.mx/index.php/migracionesinternacionales/article/view/1183
  • Dávila León, O. (2005). Adolescencia y juventud: de las nociones a los abordajes. Última Década, 12(21), 83-104. https://revistas.uchile.cl/index.php/UD/article/view/56571
  • Dietz, G. (2017, abril-junio). Interculturalidad: una aproximación antropológica. Perfiles Edu-cativos, 39(156), 192-207. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2017.156.58293
  • Djaït, H. (1990). Europa y el islam. Ediciones Libertarias-Prodhufi.
  • Erikson, E. H. (1968). Identidad, juventud y crisis. Paidós.
  • Expansión. (s. f.). Marruecos-Turismo internacional. https://datosmacro.expansion.com/comercio/turismo-internacional/marruecos
  • Feixa Pampols, C. &Sánchez García, J. (2019). Juventudes fronterizas, ¿juventudes sin fronteras?: identidades juveniles en los bordes del Mediterráneo. En S. Cruz Sierra & A. Nateras Domínguez (Coords.), Juventudes en fronteras. Identidades, cultura y violencia (pp. 95-130). El Colegio de la Frontera Norte.
  • Gallego Noche, B. (2019). El buen hacer en educación. Narrativas contrahegemónicas y prácticas inclusivas. Editorial Universidad de Cádiz.
  • Gallego-Noche, B., Goenechea, C., Gómez-Ruiz, M. Á. & Machín-Alvarez, M. (2023). Towards intercultural education: exploring perceptions of cultural diversity and identities of adolescents living in the border area between Spain and Morocco. Education Sciences, 13(6), Artículo 559. https://doi.org/10.3390/EDUCSCI13060559
  • Goenechea, C. & Gallego-Noche, M. B. (2021). La educación intercultural. Un modelo educativo en evolución. En I. González Falcón (Ed.), Atención a la diversidad cultural en el contexto educativo: claves y aportaciones para la escuela inclusiva (pp. 45-59). Pirámide.
  • Lacomba, J. (2005). La eterna frontera del sur. Cartografía de los encuentros y desencuentros entre España y Marruecos. Saitabi, 55, 181-194. http://hdl.handle.net/10550/27258
  • Lall, N. (2011). Estructuras de investigación colaborativa comunidad‐universidad: aproximación a su posible impacto. Rizoma Freireano, (9). https://www.rizoma-freireano.org/articles-0909/estructuras-de-investigacion-colaborativa-comunidad-universidad-aproximacion-a-su-posible-impacto-nirmala-lall
  • Marfouk, A. (2014). Opinion publique et inmigration: les Marocains sont-ils xénophobes? Critique Économique, (31), 95-113. https://doi.org/10.48409/IMIST.PRSM/ce-n31.4617
  • Mezzadra, S. & Neilson, B. (2013). Border as method, or, the multiplication of labor. Duke University Press
  • Mignolo, W. D. (2015). Habitar la frontera. sentir y pensar la descolonialidad(Antología, 1999-2004). cidob/uacj. https://www.cidob.org/es/publicaciones/serie_de_publicacion/interrogar_la_actualidad/habitar_la_frontera_sentir_y_pensar_la_descolonialidad_antologia_1999_2014
  • Mir Gual, A. (2022). Identidad, inmigración y adolescencia. Una propuesta de componentes identitarios para adolescentes de origen inmigrante en España. Migraciones, (54), 1-20. https://doi.org/10.14422/mig.i54y2022.005
  • Nind, M. (2017). The practical wisdom of inclusive research. Qualitative Research, 17(3), 278-288. https://doi.org/10.1177/1468794117708123
  • Núñez, V. (2007).Prólogo. En Z. Bauman, Los retos de la educación en la modernidad líquida, (pp. 9-15). Gedisa.
  • Ortega Torres, J. & Gutiérrez Sánchez, J. D. (2018). El imaginario social en torno al proyecto migratorio de menores marroquíes. Imagonautas, 8(12), 109-125. https://revistas.usc.edu.co/index.php/imagonautas/article/view/158
  • Panikkar, R. (2006). Paz e interculturalidad. Una reflexión filosófica. Herder.
  • Por qué la frontera de España y Marruecos no es la más desigual del mundo. (2021, 25 de mayo). Maldita. https://maldita.es/malditateexplica/20210525/ceuta-melilla-fronteras-mas-desiguales/
  • Sperling, S., Niebauer, D. & Holderied, L. (2021). Borders, migration, struggles: a heuristic for analysis of border politics. En C. Wille, D. Gerst & H. Krämer (Eds.), Identities and methodologies of border studies: recent empirical and conceptual approaches (Borders in Perspective, thematic issue, v.6, pp. 85-97). UniGR-Center for Border Studies. https://doi.org/10.25353/ubtr-xxxx-e930-87fc
  • Strecker, T., Ballesté, E. & Feixa, C. (2018). El juvenicidio moral en España: antecedentes del concepto, causas y efectos. En M. A. Cabasés Piqué, A. Pardell & C. Feixa (Eds.), Jóvenes, trabajo y futuro: perspectivas sobre la garantía juvenil en España y Europa (pp. 430-460). Tirant lo Blanch.
  • Tapia Ladino, M. A. (2017). Las fronteras, la movilidad y lo transfronterizo: reflexiones para un debate. Estudios Fronterizos, 18(37), 61-80. https://doi.org/10.21670/ref.2017.37.a04
  • Tubino, F. (2005, julio-diciembre). La praxis de la interculturalidad en los estados nacionales latinoamericanos. Cuadernos Interculturales, 3(5), 83-96. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=55200506
  • Uriarte, L. M. (1994). La Codosera: “cultura de fronteras y fronteras culturales” en La Raya luso-española. Asamblea de Extremadura.
  • Urteaga Castro-Pozo, M. (2019). Adolescencia y juventud: reposicionamientos teóricos. Investigaciones sociales, 22(40), 59-72. http://dx.doi.org/10.15381/is.v22i40.15883
  • Urteaga Castro Pozo, M. & Sáenz Ramírez, M. (2012, enero-junio). Juventudes, géneros y sexos. Resituando categorías. Revista del Centro de Investigación de la Universidad La Salle, 10(37). https://revistasinvestigacion.lasalle.mx/index.php/recein/article/view/104
  • Valenzuela Arce, J. M. (Coord.). (2014). Transfronteras. Fronteras del mundo y procesos culturales. El Colegio de la Frontera Norte. https://colef.repositorioinstitucional.mx/jspui/bitstream/1014/594/1/141212_Transfronteras_INT_LECTURA.pdf
  • Vázquez Rojo, J. (2023, 27 de enero). Informe: Relaciones económicas España-Marruecos. El País. https://agendapublica.elpais.com/noticia/18403/informe-relaciones-economicas-espana-marruecos
  • Walsh, C. (2009). Interculturalidad, estado, sociedad. Luchas (de)coloniales de nuestra época. Universidad Andina Simón Bolívar/Abya-Yala.
  • Walsh, C. (2010). Interculturalidad crítica y educación intercultural. En J. Viaña, L. Tapia & C. Walsh (Eds.), Construyendo interculturalidad crítica (pp.75-96). Instituto Internacional de Integración del Convenio Andrés Bello