Políticas, Prácticas y Culturas Inclusivas en los Telebachilleratos de Xalapa, Estado de Veracruz, Méxicoun Mapa de Prioridades

  1. Prado Figueroa , Ma. Eugenia 1
  2. García Oramas, Ma. José 1
  3. Juárez Cerrillo, Sergio Francisco 1
  4. García García , Mayka 2
  1. 1 Universidad Veracruzana México
  2. 2 Universidad de Cádiz España
Journal:
Ciencia Latina: Revista Multidisciplinar

ISSN: 2707-2215 2707-2207

Year of publication: 2023

Volume: 7

Issue: 6

Type: Article

DOI: 10.37811/CL_RCM.V7I6.8939 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

More publications in: Ciencia Latina: Revista Multidisciplinar

Abstract

This study focuses on educational inclusion in the context of the Mexican Telebachillerato, a modality that is especially relevant in terms of the educational response to diversity in the country. The research to which it is ascribed aims to mobilize inclusion by involving educational centers in reflection processes to take action. This work focuses on the presentation of a map of priorities that emerges from the implementation of the inclusion index (Booth and Ainscow, 2000) in two educational environments, which emanates from the application of online questionnaires to the entire educational community (students, teachers and families). The results, articulated through three dimensions: policies, culture and practices, express the priorities in progress towards inclusion. Furthermore, these are relevant in that they constitute the basis for the design of an intervention model in inclusive education in the telebaccalaureate educational modality.

Bibliographic References

  • Agenda 2030 y objetivos de Desarrollo Sostenible (2020)
  • Ainscow, M. & Booth T. (2000). Índice de inclusión. Desarrollando el aprendizaje y la participación en escuelas. Bristol, Reino Unido: Centro de Estudios en Educación Inclusiva.
  • Armstrong, F., Armstrong D. y Barton, L. (2000). Inclusive education. Policy, contexts and comparative perspectives. David Fulton Publishers.
  • Artiles, A.J. &Dyson, A. (2005). Inclusive education in the globalization age. En D. Mitchell (Ed.), Contextualizing inclusive education (pp. 37-62). Routledge.
  • Barton, L. (1998). Discapacidad y Sociedad. Morata.
  • Cabero, J. (2015). Inclusión digital-inclusión educativa. Sinergia. Revista Semestral de Divulgación. Telebachillerato en Chiapas, 2, 15-18.
  • Clark, C., Dyson, A. & Millward, A. (1999). Theories of Inclusion, Theories of Schools: deconstructing and reconstructing the inclusive school. British Educational Research Journal, 25(2), 157–177.
  • Daniels, H. & Garner, P. (1999). Inclusive Education. Kogan.
  • Del Río Lugo, N. (2015). Políticas Inclusivas en la Educación Superior de la Ciudad de México. CNDH. https://cdhcm.org.mx/wp-content/uploads/2015/06/Politicas-inclusivas.pdf
  • Díaz-Rodríguez, L. (2017). Educación Inclusiva. Conceptualización y Aproximación al Sistema Educativo de Sinaloa (México). Actas del XIV Congreso Nacional de Investigación Educativa- COMIE. 20 al 27 de noviembre de 2017, San Luis de Potosí, México.
  • Dyson, A. (2001). Special needs education as the way to equity: An alternative approach? Support for Learning, 16(3), 99-104. https://doi.org/10.1111/1467-9604.00199
  • Fierro, R. J. (2020). Identificación de las necesidades de inclusión educativa en Telebachillerato de Xalapa.
  • Documento de trabajo interno de la Dirección General de Telebachillerato, 25 - 43.
  • Echeita, G. (2008). Inclusión y exclusión educativa. “Voz y quebranto”. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 6(2), 9-18. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=55160202
  • Echeita, G. & Ainscow, M. (2011). La educación inclusiva como derecho. Marco de referencia y pautas de acción para el desarrollo de una revolución pendiente. Tejuelo, 12, 26-46. https://tejuelo.unex.es/article/view/2497
  • Escudero, J.M., & Martínez, B. (2011). Educación inclusiva y cambio escolar. Revista Iberoamericana de Educación, 55, 85-105
  • Florian, L. & Kershner, R. (2009). Inclusive pedagogy. En H. Daniels, H. Lauder y J. Porter (Coords), Knowledge, Values and Educational. Policy: A Critical Perspective (pp. 173–183). Routledge.
  • García-Oramas. M.J. (2018). Universidad Inclusiva. Lineamientos para la inclusión de estudiantes con discapacidad. Universidad Veracruzana.
  • Guzman, C. (2021). Los estudiantes del telebachillerato comunitario. Condiciones y sentido de una modalidad educativa emergente. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 26(90), 717-742. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8073003
  • Hernández, S. et al. (2007). Fundamentos de Metodología de la Investigación. Mc Graw Hill.
  • Objetivos de Desarrollo Social del Milenio. (2020).
  • Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO) (2005). Orientaciones para la inclusión: Asegurar el acceso a la educación para todos. París.
  • Parrilla, Á. (2002). Acerca del origen y sentido de la educación inclusiva. Revista de Educación, 327, 11-29. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=246067
  • Plancarte, C. P. (2010). El Índice de inclusión como herramienta para la mejora escolar. Revista Iberoamericana de Educación 54(1), 145-166.
  • https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3689909
  • Secretaria de Educación de Veracruz. (2019). Plan Sectorial de Desarrollo Veracruzano. http://www.veracruz.gob.mx/programadegobierno/wpcontent/uploads/sites/9/2022/03/AlineacionPVD20192024_PND2019-2024.pdf
  • Secretaria de Educación Pública (202). La nueva Escuela Mexicana. Principios y orientaciones pedagógicas. Subsecretaria de Educación Media Superior.
  • Slee, R. (2012). La escuela extraordinaria: exclusión, escolarización y educación inclusiva. Morata.
  • Skidmore, D. (2004). Inclusion: The Dynamic of School Development. Open University Press.
  • Pintos, M. M. (2022). La responsabilidad social de los abogados. Estudios Y Perspectivas Revista Científica Y Académica , 2(2), 92–114. https://doi.org/10.61384/r.c.a.v2i2.23
  • Acosta Silva, S., & Paredes Cruz, I. (2022). Prevención y tratamiento de la litiasis renal: Medidas dietéticas y farmacológicas. Revista Científica De Salud Y Desarrollo Humano, 3(1), 148–170. https://doi.org/10.61368/r.s.d.h.v3i1.50
  • González, L. (2023). Evaluación de la Conexión entre la Administración Educativa Participativa y la Excelencia en la Enseñanza en Instituciones Públicas de América Latina. Emergentes - Revista Científica, 3(1), 132–150. https://doi.org/10.60112/erc.v3i1.25
  • Chavarría Oviedo, F., & Avalos Charpentier, K. (2022). Material Designing for English Language Learners With ASD, Visual Impairments and Muteness. Sapiencia Revista Científica Y Académica , 2(2), 71–91. Recuperado a partir de https://revistasapiencia.org/index.php/Sapiencia/article/view/23
  • European Commission. (2023). Ethical Guidelines on the Use of Artificial Intelligence (AI) and Data in Teaching and Learning for Educators. Available online: https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/d81a0d54-5348-11ed-92ed-01aa75ed71a1/language-en (accessed on 18 November 2023)