Percepciones y actitudes del alumnado respecto al trabajo cooperativo en el aula en entornos mediales

  1. Yolanda Muñoz Rey 1
  1. 1 Universidad de Cádiz
    info

    Universidad de Cádiz

    Cádiz, España

    ROR https://ror.org/04mxxkb11

Revue:
Revista DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia

ISSN: 1699-3748

Année de publication: 2024

Número: 42

Type: Article

D'autres publications dans: Revista DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia

Résumé

In this article we present the research carried out on the perceptions and attitudes of the students about cooperative work in the classroom in media environments. New methodologies for working in the classroom are often investigated and debated, but few of these investigations are aimed at the contribution that students, the undisputed protagonist of them, can make about them, especially if they are constructive. Our objective is to know and analyze these perceptions through a qualitative research process. After the study of the theoretical sources and the design of the research, using as a sample a group-classroom of the 2nd year of the artistic baccalaureate of the Algeciras School of Art, and as data collection instruments an open questionnaire, a debate and the participant observation of previous experiences in the classroom, we obtain the results. These conclude that the students consider that the methodology provides more significant learning, but that the real experience is negative due to the malpractice of its habitual applications.

Références bibliographiques

  • Bernaschina Cuadra, D. (2019). Las TIC y Artes mediales: La nueva era digital en la escuela inclusiva, Alteridad, 14(1), 40-52
  • Johnson, D. W., Johnson, R. T. yHolubec, E. J. (1999). El aprendizaje cooperativo en el aula, Buenos Aires: Paidos.
  • Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación.
  • Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa.
  • Orden de 14 de julio de 2016, por la que se desarrolla el currículo correspondiente al Bachillerato en la Comunidad Autónoma de Andalucía, se regulan determinados aspectos de la atención a la diversidad y se establece la ordenación de la evaluación del proceso de aprendizaje del alumnado.
  • Riboulet, C. (2013). En el arte de los nuevos medios, Calle 14, 7(10), 136-143.
  • Sevillano García, M. L. (2008) (Coord.). Nuevas Tecnologías en Educación Social, Madrid: McGraw Hill.
  • Sevillano García, M. L. (2009) (Coord.). Competencias para el uso de las herramientas virtuales en la vida, trabajo y formación permanente, Madrid: McGraw Hill.
  • Vilches, A. y Gil Pérez, D. (2012). El trabajo cooperativo en el aula. Una estrategia considerada imprescindible pero infrautilizada. , Aula de Innovación Educativa, 2018, 41-46.