La música y las trobairitzel testimonio de la Comtessa de Dia
-
1
Universidad de Cádiz
info
ISSN: 1885-3625
Year of publication: 2017
Issue Title: En los márgenes del texto
Issue: 20
Pages: 155-170
Type: Article
More publications in: Revista internacional de culturas y literaturas
Abstract
The first stanza of the canso A chantar m’er de so q’ieu no volria by La Contessa de Dia, the only extant Trobairitz text with a score, has been preserved in the folio 204r-vº of the W manuscript which is here analysed as proof of the relationship between poetry and music, together with the iconographic material —five miniatures— that accompanies it in the four great songbooks of troubadour poetry of the 13th century (A, I, K and H).
Bibliographic References
- Frank, I., Répértoire métrique de la poésie des troubadours, 2 vols., Paris, Honoré Champion, 1966.
- Garnier, F., Le langage de l’image au Moyen Âge. Signification et symbolique, Paris, Le leopard d’or, 1982.
- Gennrich, F., Der musikalische Nachlass der Troubadours, Darmstadt, 1958.
- Guerrero Lovillo, J., Las cántigas. Estudio arqueológico de sus miniaturas, Madrid, CSIC, 1949.
- Jullian, M., “Images des Trobairitz”, Clio. Femmes, Genre, Histoire, 25 (2007), pp. 2-13.
- Kussler-Ratyé, G., “Les chansons de la comtesse Béatrix de Die”, Archivum Romanicum, I (1917), pp. 161-182.
- Krispin, A., “La tradition manuscrite des trobairitz: le chansonnier H”, Atti del secondo Congresso Internazionale della Asociation International d’Études Occitannes, Torino, 1993, pp. 231-242.
- Le Vot, G., “Notation, mesure et rythme dans la ‘canso’ troubadoresque”, Cahiers de Civilisation Médiévale, vol. 25 (1982), pp. 205-217.
- Lommatzsch, E., Leben und Lieder der provenzalischen Trobadors, I, Minnelieder, Berlín, 1957.
- López Elum, P., Interpretando la música medieval del siglo XIII. Las Cantigas de Santa María, Valencia, Universitat de València, 2010.
- Lucca, P. di, “I trovatori e i colori”, Medioevo Romanzo, vol. XXIX, fasc. 3 (2005), pp. 312-403.
- Marshall, J. H., The Razos de trovar of Raimon Vidal and associates texts, London, Oxford University Press, 1972.
- Meneghetti, M. L., Il publico dei trovatori. Ricezione e riuso dei testi lirici cortesi fino al XIV secolo, Modena, Mucchi Editore, 1984.
- Miguélez Cavero, A., “Aportaciones al estudio de la gestualidad en la iconografía románica hispánica”, Medievalista online, 8 (2010). <www2.fcsh.unl.pt/iem/medievalista>
- Moya, M. H., “Les couleurs dans la structure narrative du Lancelot”, Les couleurs au Moyen Âge, Publications du CUERMA, Université de Provence, 1988, pp. 273-283.
- Ong, W. J., Orality and Literacy. The Technologizing of the Word, London-New York, Routlege, 2002.
- Panvini, B., Le biografie provenzali: valore e attendibilità, Florencia, Olschki, 1952.
- Pattison, W. T., The life and Works of the troubadour Raimbaut d’Orange, Minneapolis, University of Minnesota Press, 1952.
- Schembri, M., “Una lettura in chiave musicale del ‘corpus’ bio-iconografico dei trovatori (con riflessioni sull’odierna ‘prassi esecutiva’)”, Rivista Italiana di Musicologia, 43-45 (2008-2010), pp. 395-437.
- Schmitt, J.-C., “La moral de los gestos”, en Feher, M.; Naddaff, R.; Tazi, N. (eds.), Fragmentos para una historia del cuerpo humano. Parte Segunda, Madrid, Taurus, 1991, pp. 129-146.
- Schultz-Gora, O., Die provenzalischen Dichterinnen, Leipzig, G. Fock, 1988.
- Spanke, H., “Der Chansonnier du Roi”, Romanische Forschunge, 57, 1 (1943), pp. 38–104.
- Vallín, G., “Trovador versus juglar: conclusiones de la crítica y documentos”, en Toro Pascua, M. I. (ed.), Actas del III Congreso de la Asociación Hispánica de Literatura Medieval, Tomo II, Salamanca, Gráficas Varona, 1994, pp. 1115-1120.
- Van Der Werf, H., “The «Not-so-precisely Measured» Music of the Middle Ages”, Performance Practice Review, vol. 1, nº 1 (1988), pp. 42-60.
- Van de Werf, H., “Deklamatorischer Rhythmus in den Chansons de Trouvères”, Die Musikforschung, 20 (1967), pp. 122-144.
- Véran, J., Les poétesses provençales du moyen âge et de nos jours, Paris, Librairie Aristide Quillet, 1946.
- Zink, M.,”Musique et subjectivité. Le passage de la chanson d’amour à la poésie personnelle au XIIIe siècle”, Cahiers de Civilisation Médiévale, vol. 25, nº 99-100 (1982), pp. 225-232.
- Zumthor, P., La letra y la voz. De la “literatura” medieval, Madrid, Cátedra, 1989.