Ejercicio físico y calidad de vida en estudiantes universitarios

  1. Alberto Paramio Leiva
  2. Paloma Gil-Olarte Márquez
  3. Cristina Guerrero Rodríguez
  4. José Miguel Mestre Navas
  5. Rocío Guil Bozal
Revista:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Any de publicació: 2017

Títol de l'exemplar: La psicología hoy: retos, logros y perspectivas de futuro. Psicología de la Adolescencia

Volum: 1

Número: 2

Pàgines: 437-446

Tipus: Article

DOI: 10.17060/IJODAEP.2017.N1.V2.956 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Resum

Physical exercise and quality of life in university students The recommendation of physical exercise as a strategy for prevention and promotion of health has been established in both the health and psychological areas. Despite the increased flow of research in recent years, the need to increase the empirical support of the relationships between physical activity and quality of life is well known. In favor of this need, this study aims to: 1. Clarify if there are different typologies between those who perform physical exercise and those who do not. 2. Delimit more specific typologies according to the frequency of realization from a gender perspective. To do this, a battery of questionnaires focused on quality of life indicators: depression, state anxiety (A-State), trait anxiety (A-Trait), personal satisfaction and satisfaction with life were administered to a sample of 153 university students. By means of the biphasic cluster analysis, we obtain 2 typologies among the students that perform some physical activity and those students who do not perform any physical exercise, the first responding to a better score in the previously mentioned indicators. Deepening the frequency, and taking into account the gender of individuals who exercise; we have differentiated 4 typologies, 2 composed mainly by men who behave as expected, responding to a better quality of life the category that performs a higher frequency of exercise a week; and 2 others composed of women who present differences that are not defined so pronounced and some variables are not related according to expectations. This fact underscores the need for more thorough investigation. We encourage research to develop physical activity programs aimed at improving the quality of life in different populations.

Referències bibliogràfiques

  • American College of Sports Medicine (2000). ACSM’s guidelines for exercise testing and prescription (6th ed.). Philadelphia, PA: Lippincott, Williams & Wilkins.
  • Ángeles, M. A. V., Jiménez, J. M., Sánchez, J. J. G., & Juan, F. R. (2016). El efecto de un programa de ejercicios basado en Pilates sobre el estado de ánimo en adultos mayores mexicanos. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (30), 106-109.
  • Aznar, M. P. M., Curbelo, M. L., & Pérez, L. G. (2016). Género, ejercicio físico y salud en personas mayores. En J. Soler, L. Aparicio, O. Díaz, E. Escolano & A. Rodríguez (coord.). Inteligencia Emocional y Bienestar II: reflexiones, experiencias profesionales e investigaciones (pp. 598-611). Zaragoza: Ediciones Universidad de San Jorge.
  • Balaguer, I., Castillo, I., & Duda, J. L. (2008). Apoyo a la autonomía, satisfacción de las necesidades, motivación y bienestar en deportistas de competición: un análisis de la teoría de la autodeterminación. Revista de Psicología del Deporte, 17(1), 123-139.
  • Beck, A. T., Steer, R. A., & Brown, G. K. (1996). Manual for the Beck depression inventory-II. San Antonio, TX: Psychological Corporation.
  • Busing, K., & West, C. (2016). Determining the Relationship Between Physical Fitness, Gender, and Life Satisfaction. SAGE Open, 6(4), 2158244016669974.
  • Chirivella, E. C. (2001). Deporte, salud, bienestar y calidad de vida. Cuadernos de psicología del deporte, 1.
  • Diener, E., Emmons, R., Larsen, R. J. & Griffin, S. (1985). The Satisfaction With Life Scale. Journal of Personality Assessment, 49(1), 71-75.
  • Gallegos-Carrillo, K., Flores, Y. N., Denova-Gutiérrez, E., Méndez-Hernández, P., Dosamantes-Carrasco, L. D., Henao-Morán, S., ... & Salmerón, J. (2013). Physical activity and reduced risk of depression: Results of a longitudinal study of Mexican adults. Health Psychology, 32(6), 609.
  • Hernández, E. D. L. C. R., Jiménez, E. S., & Hernández, N. R. (2013). El ejercicio físico, una alternativa para mejorar la calidad de vida en el adulto mayor sedentario. Revista Cubana de Tecnología de la Salud, 3(3).
  • Maher, J. P., Pincus, A. L., Ram, N., & Conroy, D. E. (2015). Daily physical activity and life satisfaction across adulthood. Developmental psychology,, 51(10), 1407-1419.
  • Martínez, B. I., Velázquez, I. O., & Castro, M. J. G. (2015). Prevalencia de realización y prescripción de ejercicio físico en pacientes diagnosticados de ansiedad y depresión. Atención Primaria, 47(7), 428-437.
  • McMahon, E. M., Corcoran, P., O’Regan, G., Keeley, H., Cannon, M., Carli, V., ... & Balazs, J. (2017). Physical activity in European adolescents and associations with anxiety, depression and well-being. European child & adolescent psychiatry, 26(1), 111-122.
  • Novella, A. (2002). Incremento de la resiliencia luego de la aplicación de un programa de psicoterapia breve en madres adolescentes. (Tesis para optar el grado de Magíster en Psicología, mención en Psicología clínica y de la salud). Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima, Perú.
  • Riahia, M. A., Haddada, M., Ouattasa, A., & Goebela, R. (2016). The Moderating Effect of Physical Exercise in Anxiety Disorder: A review.
  • Poblete-Valderrama, F., Castillo, C. M., Sandoval, E. D., Silva, P. V., & García, M. A. (2016). Depresión, cognición y calidad de vida en adultos mayores activos. Revista Ciencias de la Actividad Física, 16(2).
  • Sanz, J., Navarro, M.E. & Vázquez, C. (2003). Adaptación española del Inventario para la Depresión de Beck-II (BDI-II): Propiedades psicométricas en estudiantes universitarios. Análisis y Modificación de Conducta, 29(124), 239-288.
  • Seager, M. (2012). Towards a public health psychology. Journal Public Mental Health, 11(3), 153-156.
  • Spielberger, C.D., Gorsuch, R.L., & Lushene, R. (1982). Manual del Cuestionario de Ansiedad Estado/Rasgo (STAI). Madrid, España: TEA Ediciones.
  • Stubbs, B., Koyanagi, A., Hallgren, M., Firth, J., Richards, J., Schuch, F., ... & Vancampfort, D. (2017). Physical activity and anxiety: A perspective from the World Health Survey. Journal of Affective Disorders, 208, 545-552.
  • Wagnild, G. & Young, H. (1993). Development and psychometric evaluation of the resilience scale. Journal of Nursing Measurement, 1(2), 165-167.