Ideas de los maestros en formación inicial sobre el fenómeno de las mareas
-
1
Universidad de Cádiz
info
ISSN: 2530-9579
Datum der Publikation: 2019
Titel der Ausgabe: I Jornadas de la ÁPICE. La formación inicial en ciencias de maestros/as. Transferencia a la práctica
Ausgabe: 3
Nummer: 2
Seiten: 63-65
Art: Artikel
Andere Publikationen in: Boletín ENCIC: Revista del Grupo de Investigación HUM-974
Zusammenfassung
This communication analyzes the explanations used by initial training teachers about the phenomenon of the tides. The results obtained identify a dichotomy between students who take as their main cause of the phenomenon endogenous aspects of the Earth and others that identify the Moon as such. Within the latter, some see in the gravitational force the responsible mechanism. In all cases, the tide is conceived as a displacement of the oceanic mass towards the area of the terrestrial globe closest to Moon.
Bibliographische Referenzen
- Armario, M., Oliva. J.M. y Jiménez-Tenorio. N. (2018). Elaboración y validación de un cuestionario para conocer los modelos expresados de los estudiantes sobre el fenómeno de las mareas. IV SIEC, 11-14 junio.
- Ballantyne, R. (2004). Young student’s conceptions of the marine environment and their role in the development of aquaria exhibits. GeoJournal, 60, 159-163.
- Clement, J.J. (2000). Model based learning as a key research area for science education. International Journal of Science Education, 22(9), 1041-1053.
- Corrochano, D., Gómez-Gonçalves, A., Sevilla, J. y Pampín-García, S. (2017). Ideas de estudiantes de instituto y de universidad acerca del significado y el origen de las mareas. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 14(2), 353–366.
- Viiri, J. (2000). Students' understanding of tides. Physics Education, 35(2), 105-110.